کد مطلب: 

276881

صدور ۲۱۳ هزار مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تاکنون ۲۱۳ هزار فعال اقتصادی و کارآفرین کشور مجوزهای خود را از درگاه ملی مجوزها بدون یکبار حضور در هیچ دستگاهی و یک برگ کاغذ گرفته‌اند و کار خود را آغاز کرده‌اند.
 احسان خاندوزی

به گزارش سیتنا، سید احسان خاندوزی هشتم بهمن ماه با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، درباره درگاه ملی مجوزها اظهار کرد: دستاوردهای راه اندازی درگاه ملی مجوزها امیدوارکننده است و قطار حرکت برای صدور مجوزهای برخط به راه افتاده اما سرعت را قابل قبول نمی‌دانم. اگر این میزان سختگیری بسیاری از مدیران که حاضر نیستند از مجوزهای خود صرف نظر کنند،  وجود نداشت باید با شتاب بیشتری به پیش می‌رفتیم.

وزیر اقتصاد گفت: تاکنون ۲۱۳ هزار فعال اقتصادی و کارآفرین کشور مجوز های خود را از درگاه ملی مجوزها بدون یکبار حضور در هیچ دستگاهی و یک برگ کاغذ گرفته‌اند و کار خود را آغاز کرده‌اند.

خاندوزی افزود: ۱۳۹,۰۰۰ درخواست مجوز هنوز در دست بررسی است و امیدواریم سرعت صدور مجوزهای دستگاهی شتاب بیشتری بگیرد.

خاندوزی اظهار کرد: درباره مجوزهای دستگاهی حداقل امیدوار هستیم که بتوانیم درهای پشتی را ببندیم درست است که دستگاه برخی مجوز خود را بر روی درگاه صادر می کنند اما اقتصاد واقعیتش این است که بعضی مجوز ها را نیز همچنان از درهای پشتی صادر می کنند.

وی اضافه کرد: در وزارت اقتصاد تیمی را مامور کردم که هر روز به دستگاه ها مختلف به عنوان ناشناس مراجعه می‌کنند و درخواست صدور مجوز کسب و کار می دهند تا ببیند دستگاه‌های مختلف با مردم عادی چطور برخورد می‌کند و چقدر مردم در پیچ و خم‌های اداری می مانند.

وزیر اقتصاد گفت: راستی آزمایی عملکرد دستگاه‌های مختلف در صدور مجوزها از سوی این تیم نشان می‌دهد که هنوز برخی دستگاه‌ها درهای پشتی را برای خود فکر کردند و بعضی مجوزهای خود را از مسیر غیر از درگاه ملی مجوزها صادر می کنند.

وزیر اقتصاد اظهار امیدواری کرد که این درب پشتی برای تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بسته شود و روزی برسد که جشن مجوز بدون کاغذ را در همین دولت بتوانیم برگزار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد از مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود گفت: چون تعداد مجوزهای به اصطلاح غیر برخط و غیر سامانه‌ای را نمی دانیم نمی‌توان آن را  دقیق اعلام کرد؛ ابتدا باید دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها  را ملزم با صدور تمام مجوزهایشان از طریق درگاه کنیم و دوم به مرحله مجوزهای اصناف و اتحادیه‌ها برسیم که البته جلسات خوبی با اتاق اصناف و وزارت صمت داشتیم و امیدواریم که در سال جاری اجرایی شود.

وزیر اقتصاد با یادآوری وعده‌ای که درباره ۱۲ بهمن و صدور برخط تمام استعلام‌ها داده بود گفت: امیدواریم برای آن وعده نیز مانند سایر وعده‌های مجوزهای کسب و کار بنویسم الوعده وفا؛ یک گره کوچک درباره استعلام‌های پستی وجود دارد که اگر همکاری بهتری صورت گیرد و استعلام کدپستی نیز صورت گیرد، این کرده محقق خواهد شد.

وی همچنین درباره مجوزهای ثبت محور نیز یادآور شد: ۲۱۳ هزار مجوز صادر شده از طریق درگاه ملی مجوزها تعداد قابل توجهی مربوط به مجوزهای ثبت محور است؛ به این معنا که فعال اقتصادی اطلاعات خود را وارد می کند و تعهد می‌دهد که تمام مقررات و شرایط را رعایت کند و حاکمیت این حق را دارد که از هر ثانیه بعد از آن نظارت پسینی داشته باشد.

وی ادامه داد: ثبت نام فوری برای بسیاری از مجوز انجام شده از جمله برای مجوز مشاغل خانگی به طور کامل اجرا می شود اما بخش دیگری از مجوز ها هنوز باقی مانده و امیدواریم تا پایان اسفندماه امسال بتوانیم به طور کامل تفکیک مجوزهای ثبت محور را داشته باشیم، گره ای که در این زمینه وجود دارد این است که بسیاری از مدیران دولتی هنوز نظارت پسینی را یا بلد نیستند و یا برای آنها سخت است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-01-29 13:34

افزودن دیدگاه جدید