کد مطلب: 

276251

بودجه ۱۴۰۲ ؛ ایجاد صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات به منظور شتاب‌بخشی به توسعه این پروژه ملی

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، به دولت اجازه داده می‌شود به منظور شتاب‌بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتقاء و نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها، صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات»، در سقف پست‌های سازمانی و اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کند. اساسنامه و منابع این صندوق به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک‌مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
بودجه ۱۴۰۲ ؛ ایجاد صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات به منظور شتاب‌بخشی به توسعه این پروژه ملی

به گزارش سیتنا، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد و ۳۸۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است، همچنین برای سازمان‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات مانند پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ملی پست، بودجه‌ای در نظر گرفته شده است. به‌طور مثال برای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۶۵ میلیارد و ۵۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سازمان تنظیم مقررات ۲۷۳ میلیارد و ۲۸۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، شرکت ملی پست ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و برای خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۳ هزار و ۶۰۳ میلیارد و ۶۵۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است که در مجموع حدود ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد و ۳۸۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای این حوزه در نظر گرفته شده است. گفتنی است؛ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای شرکت ارتباطات زیرساخت بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

معافیت کسب‌وکارهای مستقر در سکوهای داخلی از مالیات در بودجه ۱۴۰۲

بر اساس تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، تا پایان امسال کسب‌وکارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند به صورت پلکانی تا سقف مقرر مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شوند. براساس بند «ط» تبصره شش عوارض و مالیات لایحه بودجه سال آینده در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی تا پایان سال ۱۴۰۲ کسب‌وکارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند به صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرایم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی می‌شود. همچنین هرگونه کسب درآمد در بستر سکو‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشمول اخذ مالیات می‌شوند. آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

پیشنهاد دولت برای افزایش ۳ درصدی تعرفه واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، افزایش سه درصدی نسبت به سال گذشته تعرفه واردات گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار را پیشنهاد کرد. در بند «ط» تبصره۶ لایحه بودجه سال آینده، تعرفه واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار در لایحه بودجه سال آینده ۱۵درصد تعیین شده است در صورت تصویب مجلس تعرفه این نوع از گوشی‌‌ها نسبت به امسال سه‌درصد افزایش خواهد یافت. واردات گوشی در سایر رویه‌ها به مأخذ دوبرابر محاسبه و دریافت خواهد شد. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) مکلف است منابع حاصل از اجرای این حکم را به ردیف درآمد ۱۱۰۴۱۰ واریز کند تا صرف حمایت از توسعه زیرساخت‌های صنعت میکروالکترونیک شود. واردات این کالا‌ها از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز مشمول این حکم می‌شود. مسؤولیت تقسیم کار نهادی وظایف و راهبری تحقق اهداف این بند برعهده کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت قرار داد.

ایجاد صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات در بودجه ۱۴۰۲

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، به منظور شتاب‌بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات (شما)» ایجاد می‌شود. براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، در تبصره۷ این لایحه گفته شده به دولت اجازه داده می‌شود به منظور شتاب‌بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتقاء و نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها، صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات»، در سقف پست‌های سازمانی و اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کند. اساسنامه و منابع این صندوق به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک‌مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

انتهای پیام

گزارش از مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2023-01-12 14:58

دیدگاه‌ها

تصویر Anonymous
از بالاش تا پایینش ایراد داره , ب هدفشهم نمیرسه
ارسال شده توسط Anonymous در 22 دى 01 - 15:16

افزودن دیدگاه جدید