کد مطلب: 

276213

ارتقای نقش دانش‌بنیان‌ها در مدیریت بهره‌وری کشور

دستیار معاون علمی ریاست جمهوری در حوزه اقتصاد دانش بنیان، گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف، به دنبال این هستیم که نقش دانش‌بنیان‌ها در بهره‌وری را ارتقا دهیم و از همه توان کشور در این راه استفاده کنیم.
دانش بنیان

به گزارش سیتنا، نخستین جلسه «استفاده از ظرفیت اقتصاد دانش‌بنیان در مدیریت بهره‌وری کشور» با حضور جمعی از مدیران و معاونان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

هاشم آقازاده، دستیار معاون علمی در حوزه اقتصاد دانش بنیان در این جلسه با ارائه گزارشی و با اشاره به اینکه شکل‌گیری این ساختار در بسیاری از کشورها از سال‌ها پیش آغاز شده است، گفت: در ایران هم با مساعدت و همراهی شخص رییس جمهوری این فرآیند شروع شده است و تلاش خواهیم کرد با کمک همه افراد اثرگذار در این زمینه کارها و اقدامات اجرایی را تعریف کنیم.

وی افزود: نیم‌رخی از وضعیت موجود بهره‌وری در کشور تهیه کردیم که این گزارش نشان می دهد باید برای بهبود بهره‌وری در حوزه انرژی گام های مثبت و فناورانه برداشته شود. بهترین گزینه برای انجام این کار هم شرکت های دانش‌بنیان و فناوران هستند.

به گفته آقازاده با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف، به دنبال این هستیم که نقش دانش‌بنیان‌ها در بهره‌وری را ارتقا دهیم و از همه توان کشور در این راه استفاده کنیم.

وی افزود: بهره‌وری را در حوزه‌های مختلفی چون «سرمایه ملموس و ناملموس»، «بهره وری نیروی کار»، «بهره وری انرژی»، «بهره وری سبز» و «بهره وری کل عوامل» اندازه گیری می کنند. بهره وری در واقع برآیند مجموع شاخص های اصلی اقتصاد هر کشور است. در ادبیات جدید؛ بهره‌وری در حوزه محیط زیستی و اجتماعی هم سنگ با شاخص‌های اقتصادی قرار گرفته است و سیمای مدیریت جامعه را به تصویر کشیده شده است.

دستیار معاون علمی در حوزه اقتصاد دانش بنیان در این جلسه با اشاره به جایگاه بهره وری در اسناد و قوانین بالادستی، گفت: این موضوع در «قانون عضویت دولت ایران در سازمان بهره وری آسیایی»، «قانون مدیریت خدمات کشوری»، «قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی»، «سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی»، «قانون جهش تولید دانش بنیان»، «قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» و غیره دیده شده است.

آقازاده معتقد است که شرکت های دانش‌بنیان و ظرفیت های موجود می توانند نقش اثرگذاری در تحقق افزایش بهره وری در کشور داشته باشند و این زیست بوم؛ توانمندی خود را طی سال های اخیر برای داشتن ردپای موثر در حوزه های فناورانه و نوآورانه کشور که برخی از اولویت های اصلی هستند به اثبات رسانده است.

وی ادامه داد: دانش بنیان ها می توانند متولی اصلی افزایش و بهبود بهره وری در کشور باشند و این کار را باید زودتر آغاز کنیم و نرخ بهره وری در ایران را ارتقا دهیم. دانش بنیان ها اثبات کرده اند اگر جایی به آنها اعتماد شود پاسخ درستی به این اعتماد می دهند. ما معتتقد هستیم که شرکت های دانش بنیان تا 10 سال دیگر گذرگاه اصلی اقتصاد کشور خواهند بود و مفهوم نوآوری آینده کشور را خواهد ساخت.

در ادامه این جلسه؛ پیشنهاداتی برای اجرایی شدن این مهم در کشور و با راهبری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شد که «مرور و بازنگری بر قوانین حاکم بر حوزه بهره‌وری»، «تعیین مصادیق ریز و جزیی مدنظر برای بهبود بهره وری»، «اولویت قرار دادن ارتقای بهره وری از منابع طبیعی به جای منابع انسانی در گام نخست»، «بهبود بهره وری در حاکمیت»، «شناسایی و استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان به شکل درست و کاربردی»، «رفع چالش های صادرات حوزه بهره وری»، «ارتقای سطح فرهنگی در این زمینه»، «توجه به مباحث و زمینه های مغفول مانده برای ارتقای بهره‌وری» و غیره از جمله موضوعاتی بود که بر آنها تاکید شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-01-11 14:03

افزودن دیدگاه جدید