کد مطلب: 

275977

چالش‌های توئیتری ایلان ماسک در مواجهه با قوانین اروپایی

تغییراتی که ایلان ماسک با هدف کاستن محدودیت‌ها در توئیتر ایجاد کرده ممکن است ناقض قوانین جدید اتحادیه اروپا در رابطه با فعالیت شبکه‌های اجتماعی باشد.
 ایلان ماسک

به گزارش سیتنا به نقل از منابع اینترنتی، اتحادیه اروپا در زمینه مقابله با نشر مضامین تحریک‌آمیز و نفرت‌پراکنی، سختگیرانه‌ترین قوانین جهان را دارد و مقامات این اتحادیه در روزهای اخیر هشدار داده‌اند که توئیتر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به تمام این قوانین پایبند باشد.

مقررات جدید اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۴ به طور کامل به اجرا گذاشته خواهد شد و این اتحادیه برای نظارت بر فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی مشغول جذب نیرو و استخدام کارمندان بیشتر است.

هدف این مقررات با عنوان «قانون خدمات دیجیتال»، پاسخگو کردن شرکت‌های مالک شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوگر نظیر توئیتر و گوگل به دلیل انتشار مضامینی است که زیان‌بار، نفرت‌پراکنانه، خشونت‌طلبانه و یا نادرست و گمراه‌کننده قلمداد می‌شوند.

اجرای این مقررات در مورد شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل، فیس‌بوک و تیک‌تاک از تابستان آینده شروع می‌شود و در سال بعد تمام پلتفرم‌های آنلاین را در برخواهد گرفت.

از اقدامات اخیر ایلان ماسک در نحوه فعالیت توئیتر از جمله اخراج مشاوران و تعدادی از کارکنان بخش کنترل مضامین در این شبکه اجتماعی چنین برمی‌آید که هدف او، کاستن از محدودیت‌ها در انتشار مضامین است.

کارشناسان مستقل می‌گویند در ماه‌های آینده به احتمال فراوان در نحوه کار توئیتر تغییرات زیادی صورت خواهد گرفت، ولی تردیدی نیست که این شبکه اجتماعی آزمون بزرگی برای اجرای مقررات جدید اتحادیه اروپا خواهد بود.

مدتی قبل تیری برتون، مسئول سیاست دیجیتال اتحادیه اروپا، پس از یک گفت‌وگوی تلفنی با ایلان ماسک اعلام کرد: «مالک و مدیرعامل توئیتر، مقررات اتحادیه اروپا را رویکردی مناسب برای کل جهان می‌داند».

اما نحوه نظارت بر فعالیت شرکت‌های فناوری دیجیتال در سایر نقاط جهان مثل اتحادیه اروپا قانونمند نیست. در ایالات متحده لابی‌گران شرکت‌های بزرگ تاکنون موفق شده‌اند تا حدود زیادی از دخالت دولت و کنگره جلوگیری کنند. بریتانیا نیز در حال تنظیم مقرراتی تحت عنوان «قانون ایمنی آنلاین» است ولی هنوز مشخص نیست در چه تاریخی به اجرا درمی‌آید.

نکته دیگری که کارشناسان یادآوری می‌کنند این است که تغییرات بدون مقدمه و سریعی که ایلان ماسک در نحوه کار توئیتر ایجاد می‌کند، مسلماً با مقررات اتحادیه اروپا تناقض خواهد داشت.

انحلال شورای مشاوران ناظر بر امنیت توئیتر توسط ایلان ماسک، به حساسیت اتحادیه اروپا دامن خواهد زد.

تصمیم‌های دیگر ماسک از جمله لغو مقررات مربوط به حذف مضامین نادرست مربوط به بیماری کووید۱۹ و بخشش کاربرانی که حساب آن‌ها در گذشته تعلیق و مسدود شده بود از هم اکنون موجب نگرانی مقامات اتحادیه اروپا شده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اخیراً در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی در آمریکا تصریح کرد: «شیوه برخورد ماسک با آزادی بیان موضوع بسیار مهم و مستلزم مقررات و نظارت بیشتر است. در اروپا آزادی بیان وجود دارد ولی باید مسئولانه باشد و محدودیت‌هایی دارد».

مکرون که در سفر اخیرش به آمریکا با ایلان ماسک نیز ملاقات کرد در توئیتی نوشت: «توئیتر برای انطباق با مقررات و قوانین اتحادیه اروپا باید اقدامات لازم را انجام دهد.»

امانوئل مکرون

براساس مقررات اتحادیه اروپا شرکت‌های مالک شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوگر موظف هستند از قوانین مربوط به کنترل و حذف مضامین غیرقانونی تبعیت کرده، دلیل حذف مضامین را برای کاربران تشریح کرده و یا در موارد ضروری برخی مضامین را با علامت «هشدار» منتشر کنند.

علاوه بر این، نحوه کنترل مضامین و همین‌طور توصیه‌ها و پیشنهادهایی که به وسیله الگوریتم‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد باید شفاف باشد و با نهادهای ناظر و بازرسی آن‌ها نیز باید همکاری کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2023-01-05 10:01

افزودن دیدگاه جدید