کد مطلب: 

275476

اعطای 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون شعب بانک صادرات ایران گفت: در سال 1401 تفاهم‌نامه جدیدی با صندوق نوآوری به امضا رسانده و همه ابزارهای بانکی را برای حمایت حداکثری از شرکت‌های دانش‌بنیان عملیاتی کرده‌ایم.
شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش سیتنا، سید کاظم مرتضوی اسکویی با اشاره به همکاری‌های بانک صادرات ایران با صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از اقتصاد دانش‌‎بنیان گفت: بانک صادرات همکاری خود با صندوق نوآوری را از سال 97 آغاز کرد و این فرآیند در نهایت منجر به امضای تفاهم‌نامه‌ای در میانه سال 98 شد. از این تاریخ تلاش بانک بر این پایه استوار شد که کلیه خدمات بانکی را در چهارچوب عملیات بانکداری اسلامی به شرکت‌های دانش بنیان معرفی شده از سوی صندوق نوآوری ارائه کند؛ به همین منظور همکاری‌های ما در حوزه صدور انواع ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه انواع تسهیلات به این شرکت‌ها تعریف شد.

وی افزود: ما سعی کردیم برای ایجاد جذابیت بیشتر، تخفیف‌هایی را در زمینه صدور اعتبارات اسنادی داخلی و همین‌طور کارمزدهای مرتبط با ضمانت‌نامه‌ها طراحی کنیم که خاص شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

معاون شعب بانک صادرات ایران همچنین بیان کرد: از زمان امضای تفاهم‌نامه تا امروز، ما در همکاری با صندوق نوآوری حدود 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان ارائه کرده‌ایم. از این میزان تقریبا حدود 200 فقره ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که از سوی صندوق نوآوری معرفی شدند، صادر شده است.

به گفته مرتضوی اکنون نیز تقریبا 59 فقره تسهیلات و ضمانت‌نامه معادل 13 هزار میلیارد تومان در دست بررسی داریم. 

معاون شعب بانک صادرات ایران با اشاره به تاسیس دفتر حمایت از نوآوری این بانک در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در این دفتر سعی کردیم ارتباط مستقیم با شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی‌شده از سوی صندوق برقرار کنیم. اولین برخورد ما با شرکت‌های معرفی شده از سوی صندوق نوآوری در این دفتر صورت می‌گیرد که طی آن کارشناسان بانک در همانجا پرونده‌ها را بررسی و مدارک را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

شرکت‌های دانش بنیان از خوش‌حساب‌ترین مشتریان بانک صادرات هستند

وی ادامه داد: جای خوشحالی که بگوییم امروز نرخ نکول شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار پایین است و شرکت‌هایی که از سوی صندوق نوآوری به ما معرفی شده‌اند از خوش‌نام‌ترین، متعهدترین و خوش‌حساب‌ترین مشتریان بانک صادرات هستند و تمام بازپرداخت‌های خود را در موعد مقرر پرداخت کرده‌اند.

مرتضوی افزود: این مسئله به ساز وکار دقیق و خوب صندوق نوآوری باز می‌گردد که نتیجه‌اش این بوده که هر شرکت دانش‌بنیان که صندوق به ما معرفی کرده، در بازپرداخت تعهدات خود کمترین کاستی نداشته است.

معاون شعب بانک صادرات ایران در ادامه با اشاره به برنامه‌های بانک صادرات برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 18 قانون جهش تولید دانش بنیان «سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های مصوب شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان از شمول بند «ب» ماده (۱۶) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱ مستثنی شده و به عنوان فعالیت بانکی تلقی می‌شود» لذا بر اساس این ماده به بانک‌ها اجازه داده شده بتوانند وارد فرآیند سرمایه‌گذاری در طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان شوند که این مسئله از جمله اولویت‌های ما در توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آغاز برنامه هفتم توسعه هستیم و اهمیت شرکت های دانش‌بنیان نیز اکنون در کشور روشن شده و دستاوردهای مهم آن‌ها در اقتصاد کشور قابل مشاهده است، شبکه بانکی کشور به این نتیجه رسیده که همکاری با این شرکت‌ها می‌تواند ثمرات بسیار خوبی داشته باشد.

مرتضوی افزود: در این راستا در بند «ب» تبصره 16 قانون بودجه امسال پنج هزار میلیارد تومان از محل منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق معرفی شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص پیدا کرده است. در این میان سهم بانک صادرات ایران هزار میلیارد تومان تعیین شده است و امیدواریم این تسهیلات سبب توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود. ما نیز در این مسیر در بانک صادرات نیز به روال سابق خدمات و سرویس‌های خود را با تمام توان در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهیم.

معاون شعب بانک صادرات ایران خبر داد: از امسال برای همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ابزارهای متفاوت و نوینی را طراحی کرده‌‎ایم به طوری که به غیر از تسهیلات و ضمانت‌نامه، طرح‌های مختلف دیگری در زمینه اعتبارات اسنادی داخلی تعریف شده است.

شرکت‌های دانش بنیان از بهترین مشتریان بانک صادرات هستند

وی با تاکید بر اینکه بانک صادرات فراتر از تفاهم‌نامه منعقد شده با صندوق نوآوری، سعی دارد از تمامی ابزارهای بانکی خود برای ارائه خدمات و تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند، گفت: برخی از شرکت‌‎های دانش‌بنیانی که سال‌ها پیش همکاری خود را با ما آغاز کردند، اکنون جزو بهترین مشتریان ما هستند و از سوی دیگر توانسته‌اند بازارهای خود را پیدا کنند و از پیشتازان صنعت خود شوند.

مرتضوی ادامه داد: با توجه به همکاری‌های خوبی که با صندوق نوآوری داشته‌ایم اکنون در پی باز کردن پنجره‌های جدیدی هستیم که در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گام‌های موثرتری برداریم. در همین راستا سعی کردیم که امسال تفاهم‌نامه جدیدی با صندوق نوآوری به امضا برسانیم. در این تفاهم نامه هیچ ابزار بانکی نیست که در اختیار صندوق نگذاشته باشیم. سعی کردیم با تمام ظرفیت از منابع داخلی خود کمک بگیریم تا با همکاری صندوق نوآوری به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم.

معاون شعب بانک صادرات ایران تاکید کرد: خوشبختانه تیم کارشناسان صندوق نوآوری از تخصص و تجربه خوبی برخوردارند و این مسئله نگاه کارشناسی خود ما در بررسی طرح‌های دانش‌بنیان را نیز تغییر داده است. در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان بانک‌ها تخصصی نداشتند اما با تعاملی که با صندوق نوآوری برقرار کردیم توانسته‌ایم مسیرهایی برای انتقال تجربه از تیم کارشناسی صندوق به تیم کارشناسی بانک فراهم کنیم، به این صورت که کارشناسان ما نزد کارشناسان صندوق نوآوری دوره ببینند.

مرتضوی در پایان اظهار امیدواری کرد که پس از تفاهم‌نامه جدید میان بانک صادرات ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، گستره فعالیت‌های این دو نهاد بدون هیچ محدودیتی تداوم یابد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-12-22 09:36

افزودن دیدگاه جدید