کد مطلب: 

275409

دهقانی فیروزآبادی: زیرساخت‌های جامع در حوزه مغزافزار حمایت می‌شوند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری گفت: باید یک کارگروه جامع متشکل از تمامی فعالان توانمند حوزه مغزافزار شکل بگیرد و حمایت، رفع تعارضات و تامین نیازها، از طریق همین کارگروه جامع دنبال شود.
روح الله دهقانی فیروزآبادی

به گزارش سیتنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در جمع صادرکنندگان خدمات فناوری اطلاعات و محتوای دیجیتال، بر ضرورت توجه به ظرفیت بالای این حوزه و ایجاد زیرساختی جامع برای تعامل و هم افزایی تمامی فعالان زنجیره مغزافزار و سهولت در حمایت و تامین نیازهای این عرصه گفت: باید یک کارگروه جامع متشکل از تمامی فعالان توانمند حوزه مغزافزار شکل بگیرد و حمایت، رفع تعارضات و تامین نیازها، از طریق همین کارگروه جامع دنبال شود. فعالان این کارگروه که فعالان دانش‌بنیان و فناور حوزه‌های نرم‌افزاری و اقتصاد دیجیتال هستند، با هم دلی و هم‌فکری می‌توانند نیازهایشان را احصا کنند، پیشنهادها را ارائه دهند و مشخص کنند که هر بخشی از کشور، چه اقدامی باید صورت دهد. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز توسعه عرصه مغزافزار را از طریق این کارگروه، به صورت جدی دنبال می‌کند.

سهم بالقوه ایران از «اقتصاد مغزافزار»

وی با تاکید بر این‌که مسیر آینده اقتصاد کشورمان با توجه به ظرفیت‌های برخوردار از آن از جمله نیروی انسانی متخصص و دانش‌آموخته، حوزه مغزافزار است ادامه داد: در ریل‌گذاری آینده کشور، اقتصاد مغزافزار، یکی از مسیرهای بسیار مهم در ریل‌گذاری‌های آینده کشور به شمار می‌رود؛ بنابراین، باید چند موتور پیشران عهده‌دار مسئولیتی سنگین شود و واگن‌های سرگردان در اقتصاد دیجیتال و نرم افزار را، به یکدیگر متصل کند تا این چرخ، به حرکت بیفتد. این امر خطیر، بر عهده کارگروهی متشکل از فعالان حوزه مغزافزار است که یک هدف مشخص مانند اقتصاد یک میلیارد دلاری و اشتغال ۱۰ هزار نفری را در چشم انداز 5 ساله خود داشته باشد.

دهقانی، با بیان این‌که قواعد نقش‌آفرینی و حضور در بازار این حوزه، فراتر از قواعد مرسوم است و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، می‌باید راه و روشی نو در پیش بگیرند، ادامه داد: باور دارم تنها حوزه ای که می توانیم در آن صادرات داشته باشیم حوزه مغزافزار است. در حوزه سخت افزار و حتی کالاهایی مانند دارو به واسطه هزاران محدودیت موجود، امکان کمتری برای صادرات وجود دارد اما حوزه نرم افزار با توجه به این‌که از یک سو، از سرمایه انسانی بسیار خوبی برخوردار هستیم و از سوی دیگر، بسیاری از زیرساخت‌ها و مقدمات تولید در این عرصه را در اختیار داریم، می‌باید تمرکزی جدی بر این حوزه به عنوان یک مبدأ و محور صادراتی داشته باشیم.

«اقتصاد مغزافزار» و زبان تعامل ایران با جهان

دهقانی، با بیان این‌که حوزه مغزافزار می‌تواند زبان صادراتی ایران در عرصه بین‌المللی و فرامرزی باشد، ادامه داد: محصول یا خدمت صادراتی، بخشی از هویت هر کشوری به حساب می‌آید و این که جمهوری اسلامی ایران، چه محصول یا خدمتی را به بازارهای جهانی ارائه می‌کند، اهمیتی به بلندای اعتبار نام این کشور دارد. مهم است که ایران را با نام‌ها، نشان‌ها، محصولات و خدمات درخور اعتنا و معتبر به جهان معرفی کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر ضرورت شکل‌دهی و حمایت از شرکت‌های معتبر، بزرگ و صاحب نام مغزافزاری برای حضور در عرصه بین‌المللی گفت: می‌باید شرکت‌های بزرگ و توانمند که در اشتغال، خلق ارزش افزوده و بازار رقابت، سخنی برای گفتن داشته باشند، به عرصه بین‌المللی معرفی شوند. ناظر به این رویکرد و بر اساس چنین الگویی، آماده هرنوع حمایت از تسهیلات بلاعوض برای توسعه، سرمایه در گردش و تسهیل موانع، در ساحت حاکمیتی و سیاستی هستیم. هم‌ر‌استا با این رویکرد، الزامی است که فعالان این حوزه کارگروهی جامع مشتمل بر زیست بوم  تمامی خدمات و بخش های زنجیره مغزافزار شکل دهند تا تمامی نیازها، بر مبنای چنین کارگروهی پیگیری شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از اهمیت استحصال سهم ایران از بازار جهانی نرم افزار، اقتصاد دیجیتال و صنایع وابسته گفت و ادامه داد: سهم عربستان سعودی از حوزه نرم‌افزار، بالغ بر یک میلیارد دلار است؛ با توجه به سهم یک درصدی کشورمان از جمعیت جهان، اگر همین مقدار توانمندی محقق شود، می‌باید سهم درآمدی بیش‌تری باید از این بازار داشته باشیم.

معرفی سامانه‌های صادراتی

گفتنی است، در این نشست پنج شرکت فعال در حوزه آزادکاری و توسعه صادرات خدمات نرم‌افزاری و اقتصاد دیجیتال، دستاوردها و توانمندی‌هایشان را به معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری ارائه کردند. این شرکت‌ها در زمینه‌هایی چون راهکارهای تامین مالی، زیرساخت‌های مجازی و توسعه آموزش‌های مجازی ارائه کردند.

در ادامه همچنین گزارشی از فعالیت‌های مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، در راستای توسعه صادرات خدمات حوزه نرم افزار و اقتصاد دیجیتال ارائه شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-12-20 14:01

افزودن دیدگاه جدید