کد مطلب: 

275254

نگرانی‌های امنیتی؛ دلیل پیشنهاد کنگره آمریکا به ممنوعیت تیک‌تاک

به دنبال نگرانی‌های امنیت ملی نمایندگان کنگره آمریکا، لایحه‌ای برای ممنوعیت تیک‌تاک از سوی نمایندگانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه پیشنهاد شده است.
تیک‌تاک

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، نمایندگان کنگره آمریکا به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی، لایحه‌ای را برای ممنوعیت تیک‌تاک پیشنهاد کرده‌اند.

این لایحه که از سوی نمایندگانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه پیشنهاد شده، جدیدترین اقدام علیه این اپلیکیشن در آمریکا است که متعلق به غول فناوری چینی «بایت‌دانس» است.

ماه گذشته، رئیس اف‌بی‌آی (سازمان اطلاعات داخلی و امنیت آمریکا) ابراز نگرانی کرد که چین می‌تواند از این اپلیکیشن برای تأثیرگذاری بر کاربران یا کنترل وسایل الکترونیکی آنها استفاده کند. چندین ایالت آمریکا این اپلیکیشن را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده‌اند.

با وجود این هشدارها این لایحه شانس کمی برای تصویب در کنگره دارد.

تیک‌تاک که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در آمریکا دارد، این اقدام را «ممنوعیتی با انگیزه سیاسی خواند که هیچ کمکی به ارتقای امنیت ملی ایالات متحده نخواهد کرد».

این شرکت اضافه کرد که در حال توسعه طرح‌هایی «در دست اجرا است» تا امنیت بیشتر این پلتفرم در آمریکا را تامین کند که بخشی از برنامه بازنگری امنیت ملی است که در دوره دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا آغاز شد.

تیک‌تاک گفته است: «ما به ارائه گزارش و اطلاعات به اعضای کنگره در مورد این برنامه‌ها ادامه خواهیم داد.»

کِیتلین چین، از اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» مستقر در واشنگتن ‌دی‌سی، گفت که حملات سیاسی به تیک‌تاک بیانگر روابط تیره بین آمریکا و چین است.

چین اما گفت که فکر نمی‌کند ممنوعیت ملی تیک‌تاک به این زودی اتفاق بیفتد. او اشاره کرد که نمایندگان کنگره آمریکا علیرغم توافق گسترده بر سر ضرورت برخی تغییرات، برای به‌روزرسانی قوانین حفظ داده‌های حریم خصوصی و تعدیل محتوا در این کشور خیلی کند عمل کرده‌اند.

او افزود که تاکنون بسیاری از نگرانی‌ها درمورد تیک‌تاک و چین بر پایه پتانسیل و احتمال سوءاستفاده است و نه شواهدی دال بر آن.

او با اشاره به این که بسیاری از وبسایت‌های دیگر هم اطلاعات مشابهی را از کاربران جمع‌آوری می‌کنند، گفت: «از نقطه نظر حفظ حریم خصوصی، صرفا جلوگیری از فعالیت شرکتی مانند تیک‌تاک، شکاف‌ها [بین دو کشور] را برطرف نمی‌کند.»

در کشورهایی مانند استرالیا هم فراخوان‌هایی برای ممنوعیت تیک‌تاک مطرح شده است. این در حالی است که تایوان هم اخیرا اقدام به ممنوعیت تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی و همگانی کرده است. هند هم در سال ۲۰۲۰، در بحبوحه اختلافات نظامی با چین، این اپلیکیشن را مسدود کرد.

در آمریکا تیک‌تاک دو سال پیش به دنبال فرمان اجرایی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت دانلودهای جدید، با ممنوعیت موثری مواجه شد، اما قضات نهایتا این اقدامات را مسدود کردند به طوری که هرگز اجرایی نشد.

ممنوعیت تیک‌تاک نهایتا توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور، لغو شد.

در سال ۲۰۲۰، کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا، که مسئول بازنگری مالکیت خارجی در این کشور است، به شرکت بایت‌دانس دستور داد که اپلیکیشن تیک‌تاک را بفروشد.

مذاکرات شرکت بایت‌دانس با این کمیته هنوز ادامه دارد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از حامیان این لایحه، گفته است که اقدام علیه تیک‌تاک باید خیلی پیشتر صورت می‌گرفت.

او گفت: این لایحه تمام تراکنش‌های شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در چین و روسیه و «دیگر کشورهای خارجی مورد نگرانی» یا شرکت‌های تحت تاثیر این کشورها را مسدود و ممنوع می‌کند.

روبیو گفت: «این صرفا بحث ویدیوهای خلاقانه نیست، بلکه بحث اپلیکیشنی است که هر روز اطلاعات ده‌ها میلیون کودک و بزرگسال آمریکایی را جمع‌آوری می‌کند.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-12-15 11:07

افزودن دیدگاه جدید