کد مطلب: 

275177

شناسایی سریع و برخورد قاطع با جاعل لوگو و شناسنامه اینماد

کسب‌وکار متخلفی که به صورت کاملاً حرفه‌ای با جعل لوگو و حتی محتویات شناسنامه اینماد، اقدام به کلاهبرداری از مردم کرده بود، به سرعت شناسایی و با هماهنگی دادستانی کل کشور ضمن اعمال فیلتر سایت، حساب بانکی وی نیز مسدود گردید.
اینماد

به گزارش سیتنا، اخیراً یک کسب‌وکار غیرمجاز که امکان دریافت اینماد را نداشته، در اقدامی مجرمانه و به صورت کاملاً حرفه‌ای لوگوی اینماد و حتی شناسنامه کسب‌وکار ذیل دامنه‌ای شبیه به زیردامنه سایت اینماد را جعل و از این طریق شروع به کلاهبرداری از مردم کرده بود که خوشبختانه به سرعت شناسایی و با هماهنگی دادستانی کل کشور سایت علاوه بر فیلتر سایت، حساب بانکی وی نیز مسدود گردید.

اینماد، نشانی است که طبق قانون تجارت الکترونیکی برای معرفی کسب‌وکارهای قانونمند به مردم و حمایت از مصرف‌کنندگان در فضای تجارت الکترونیکی منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کسب‌وکارهای مجازی اعطا می‌شود و فرایند آن شامل شش مرحله احراز هویت، احراز دامنه (بستر عرضه کالا/خدمت)، احراز اطلاعات تماس، احراز صلاحیت (برای فعالیت‌های نیازمند صلاحیت خاص مثل حوزه سلامت)، تأیید تعهدنامه و پرداخت تعرفه است.

اینماد

اینماد شامل دو بخش نماد تجارت الکترونیکی به عنوان پیش‌نیاز درگاه پرداخت اینترنتی و رتبه اعتماد (ستاره‌های ذیل لوگوی اینماد) به عنوان شاخص ارزیابی ریسک کسب‌وکار است که در مورد کسب‌وکارهای معمولی، پایین‌ترین سطح آن یک‌ستاره است و دریافت ستاره‌های دوم تا پنجم پس از طی ارزیابی تخصصی در سه حوزه امکانات و توانمندی‌ها، سوابق عملکردی و شاخص‌های مالی برای کسب‌وکارها امکان‌پذیر است.

با توجه به جایگاه و پایگاه اجتماعی اینماد، متأسفانه برخی کسب‌وکارهای متخلف اقدام به جعل لوگوی اینماد یا تغییر در ستاره‌های آن برای قانونی جلوه دادن فعالیت خود و جلب اعتماد و فریب مردم می‌کنند که بدین منظور همواره از مردم درخواست می‌گردد برای احراز صحت لوگوی اینماد، حتماً بر روی آن کلیک کرده و اطلاعات و لوگوی مندرج در شناسنامه اینماد ذیل دامنه enamad.ir را مدنظر قرار دهند. علاوه بر این نظارت مستمر بر کسب‌وکارها در قالب نظارت پس از اعطا، نظارت دوره‌ای، نظارت موردی، نظارت مردمی، نظارت دستگاه‌های تخصصی و نظارت سیستمی (پایشگر هوشمند) دائماً در حال انجام می‌باشد که در مورد آخر، سناریوی شناسایی جعل لوگوی اینماد یا تغییر و دستکاری در آن با استفاده از فناوری پردازش تصویر در بستر سایت‌ها دائماً در حال اجرا می‌باشد.

لازم به ذکر است اینماد یک علامت دولتی است و هرگونه استفاده غیرمجاز یا تغییر و دستکاری آن به هر شکل، طبق ماده 525 کتاب پنجم (تعزیرات) قانون مجازات اسلامی جرم محسوب و مشمول مجازات حبس خواهد بود.

پلیس فتا نیز بارها درباره کلاهبرداری از طریق جعل لوگوی اینماد و لزوم احراز صحت آن توسط کاربران طی اطلاعیه‌ها و مصاحبه‌های رسمی تذکر داده و اخیراً معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه پیامکی با متن زیر به عموم هموطنان ارسال کرده بود: «برای پیشگیری از کلاهبرداری در خرید اینترنتی، قبل از خرید به رتبه اعتماد کسب‌وکار (ستاره‌های زیر لوگوی اینماد) توجه کرده و با کلیک بر روی لوگوی اینماد، اطلاعات شناسنامه کسب‌وکار شامل سابقه فعالیت، وضعیت تخلفات، وضعیت پاسخگویی به شکایات و ... را بررسی نمایید.»

هموطنان محترم در صورت مشاهده موارد جعل لوگو یا شناسنامه اینماد، فوراً مراتب را از طریق بخش گزارش تخلف در شناسنامه اینماد هر یک از کسب‌وکارهای دارای اینماد یا ارسال ایمیل به نشانی info@enamad.ir اطلاع‌رسانی نمایند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-12-13 10:29

افزودن دیدگاه جدید