کد مطلب: 

274978

طرح مجلس برای نظارت بر فعالیت سلبریتی ها در فضای مجازی

نمایندگان مجلس در گفت وگو با کیهان با اشاره به اینکه متاسفانه سلبریتی ها در فضای مجازی بدون اینکه مسئولیتی را متوجه خود بدانند هر دروغ و ادعایی را بدون تحقیق در صحت آن منتشر می کنند تاکید کردند که طرحی در مجلس برای قانونمند کردن سلبریتی ها در فضای مجازی تدوین شده است.
طرح مجلس برای نظارت بر فعالیت سلبریتی ها در فضای مجازی

به گزارش سیتنا، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس یازدهم و عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت وگو با کیهان و در پاسخ به این سوال که «یکی از مواردی که دشمنان در اغتشاشات اخیر از آن سوءاستفاده کردند موضوع معیشت بود آیا مجلس در این راستا و برای بهبود معیشت جامعه برنامه ای دارد؟» گفت: یکی از مباحث بسیار مهمی که روز یکشنبه 13 آذر در جلسه مشترک میان مجلس و دولت مطرح شد مباحث مربوط به معیشت مردم بود. در این باره یک جمع بندی صورت گرفت که در رابطه با مباحث معیشتی از چند روش پیگیری خواهد شد: برای میان مدت جمع بندی بر این شد که جهت گیری برنامه هفتم توسعه که قرار است لایحه آن را دولت در آینده نزدیک ارائه دهد براساس توجه ویژه به مباحث معیشتی جامعه باشد.

وی افزود: همچنین برای کوتاه مدت قرار بر این شد که لایحه بودجه سال آینده، سال 1402 نیز توسط دولت به گونه ای تنظیم شود که نگاه ویژه ای به موضوع معیشت جامعه و به طور خاص به معیشت دهک های پایین تر جامعه داشته باشد. ضمن آنکه مجلس نیز در بررسی لایحه بودجه نیز این رویکرد را در نظر داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز جلساتی در حال برگزاری هست به این منظور که در همین مدت باقی مانده از سال جاری (سال 1401) برای معیشت جامعه خصوصا دهک های پایین تر تصمیم هایی اتخاذ شود. تصمیم هایی که بتواند درخصوص مواد ضروری خوراکی کمک حال خانواده هایی باشد که در مضیقه هستند.

او تصریح کرد: اتفاقا بنده در پیگیری هایی که داشتم هم مجلس و هم دولت در این خصوص مصر هستند و به جد می خواهند تا اقدامات مثبتی در این خصوص صورت گیرد. البته در مجموع صحبت هایی که در جلسه مشترک مجلس و دولت هم مطرح شد درخصوص 25 قلم کالای اساسی که 9 قلم آن خوراکی هست و بقیه شامل اقلام غیرخوراکی (از شوینده ها تا لوازم خانگی) که این اقلام در برنامه های میان مدت و کوتاه مدت ترتیبی به صورت جدی توسط دولت مدیریت شود تا به صورت مناسب در اختیار مردم قرار گیرند.

حاجی دلیگانی گفت: طبق اطلاعاتی که ما داریم دولت در این خصوص یعنی در مورد فراهم سازی بستر ارائه کالا برگ الکترونیکی کارهایی را صورت داده و حتی در یکی از استان ها به صورت آزمایشی گویا در حال اجرا هم هست اما خب این حد کافی نیست و انتظار ما از دولت سیزدهم که مثلا پروژه های آب همدان و کردستان و خوزستان و کارهایی دیگر نظیر اینها را به صورت جهادی و در زمان بسیار کوتاه به سرانجام رسانده این است که در این مورد نیز کارها را سریع تر پیش ببرد.

نماینده مردم شاهین شهر افزود: در این باره ما از دولت محترم گله مند هستیم چرا که با توجه به قانون بودجه 1401 که در پایان سال 1400مصوب شد آوردیم که برخی از اقلام به صورت کالایی و در بستر الکترونیک به مردم تحویل داده شود اما هنوز بستر لازم برای این موضوع فراهم نشده همچنین قرار بود چند قلم کالا با قیمت شهریور 1400 توزیع شود که این دو موضوع محقق نشده است.

اصرار مجلس بر ارائه کالابرگ به این خاطر است که به واسطه افزایش نقدینگی در جامعه به تورم دامن می زند و در نهایت ضرر آن به خود جامعه بازمی گردد.

قانونمند کردن سلبریتی ها در فضای مجازی

حاجی دلیگانی خاطرنشان ساخت: ما الان طرح هایی را در مجلس داریم که قوه قضائیه را مکلف کنیم در برابر مسئولیت هایی که متوجه افراد می شود وقتی که پیامی را در فضای مجازی منتشر می کنند. این در مورد افرادی است که نوعی وجهه اجتماعی دارند که به آنها سلبریتی گفته می شود. این افراد از آنجا که شناخته شده هستند و تعداد بسیار زیادی دنبال کننده در فضای مجازی دارند باید در مقابل آنچه در این فضا منتشر می کنند مسئول باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: چنان که پیش از این هم دیده ایم که سلبریتی ها وقتی مسئولیت حرف خودشان متوجه آنها نباشد هر چیزی را منتشر می کنند که ممکن است آنچه منتشر می کنند به فضای روانی جامعه، به اقتصاد جامعه و حتی به سلامتی جامعه آسیب برساند.

حاجی دلیگانی گفت: اگر به خاطر داشته باشید در همین سال های اخیر یکی از همین سلبریتی ها یک کالایی را به عنوان دارویی اثرگذار معرفی کرده بود که بعد از آن با انتقادهای طیف پزشکی رو به رو شد. یا در همین مسائل اخیر فلان بازیگر و یا بازیکن یک دروغ را منتشر می کند و با آن تمام امنیت روانی جامعه را به هم می ریزد. نباید طوری باشد که امنیتی که با تلاش هزاران نفر پرسنل به صورت شبانه روزی و با اهدای شهدای بسیاری به دست آمده با ادعای یک سلبریتی به هم بریزد و این وقتی به دست می آید که آنها بدانند در مقابل حرف شان مسئول هستند. این به آن معناست که اگر دروغی گفته باشند و یا با سخنان شان به آسیب دیدن جامعه و امنیت روانی آن کمک کنند باید پاسخگوی سخن خود در فضای مجازی باشند.

ارتباط مستمر مجلس با اصناف

«علیرضا سلیمی» نماینده مردم محلات در مجلس یازدهم و عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه اصناف در اغتشاش های اخیر یکی از اهداف دشمنان بوده اند مجلس در ارتباط با اصناف چه کارهایی انجام داده و یا در حال انجام دادن است» به کیهان گفت: در حوزه اصناف واقعیت این است که امروز دشمن همه توان خود را به کار گرفته تا اصناف را در پشت سر خودش بیاورد. در این میان آنچه در اغتشاش های اخیر رخ داد تهدید و ارعاب کسبه به قتل خودشان یا اعضای خانواده شان و یا آتش زدن مغازه آنها بود. در حقیقت آنها از این راه و البته در توهمات خویش می خواستند پروژه اعتصابات سراسری را در ایران شکل دهند که عدم همراهی کسبه محترم با اراده دشمنان منجر شد به تلاش دشمن برای اجرای نوعی مضحک از اعتصاب.

وی افزود: مضحک بودن این اقدام آنها به این دلیل است که اعتصاب را به زور و تهدید و حتی متوسل شدن به اقداماتی از قبیل ریختن چسب در قفل مغازه ها (ریختن چسب در محل ورود کلید برای باز کردن قفل ها) می خواستند به اجرا دربیاورند که خب این شکل از تعطیل شدن مغازه ها دیگر نامش اعتصاب نیست بلکه نام آن «ممانعت از کسب وکار مردم» است. اعتصاب باید با اراده و میل واقعی قشر یا اقشار اعتصاب کننده باشد و اگر آن را به زور به گروهی تحمیل کنند دیگر نامش اعتصاب نیست. نکته قابل توجه این است که حتی به رغم تهدید و ارعاب و... باز هم نتوانستند به توهم اعتصاب حتی در یک شهر کوچک دست یابند چه برسد به اعتصاب سراسری.

سلیمی در ادامه خاطرنشان ساخت: دشمنی که از خارج از کشور اصناف را به اعتصاب ترغیب می کنند اهداف مختلفی را دنبال می کنند که یکی از مهم ترین اهداف آنها این است که به واسطه اعتصاب خود اصناف را ضعیف تر کنند. به عبارتی هدف دشمن این است که اینها از نظر مالی ضعیف تر شوند و به خاطر این ضعیف تر شدن موج نارضایتی ها را گسترده تر کنند.

او تصریح کرد: هدف دیگر آنها به نظر من این است که به کلیت اقتصاد کشورمان ضربه بزنند. اصناف در کرونا ضربه خوردند و حالا هم می خواهند اعتصاب ها را مکملی برای ضربه کرونا به اصناف قرار دهند. البته آنچه در صحنه ما می بینیم یعنی آنچه مشاهدات میدانی ما است بیانگر این حقیقت است که غالب اصناف توجهی به خواست دشمنان نکردند.

سلیمی گفت: نکته سوم این است که اصناف به صورت زنجیره ای به هم متصل هستند به این شکل که مثلا یک صنف مواد اولیه صنف دیگر را تامین می کند و همین طور زنجیروار اصناف به هم وصل هستند. اینها به دنبال این هستند که با این کارها زنجیره تولید را دچار اختلال کنند. خب وقتی زنجیره تولید دچار اختلال شود جامعه دچار کمبود کالا می شود و همین موج گرانی ها را رقم می زند.

نماینده مردم محلات افزود: اما در مورد اصناف باید بگویم مجلس همواره تلاش کرده و می کند که با اصناف و نماینده های اصناف در ارتباطی موثر قرار داشته باشد. اخیرا هم مجلس تغییراتی در برخی قوانین مربوط به اصناف ایجاد کرد و این تغییرات در راستای منافع اصناف بود.

وی خاطرنشان ساخت: نمایندگان اصناف آمدند و پیشنهاداتی را مطرح کردند و مجلس آن پیشنهادات را مدنظر قرار داد برای ایجاد تغییراتی که عرض کردم. از طرفی دیگر نشست های هم اندیشی مشترکی با اصناف داریم. مورد دیگر این است که نماینده اصناف در هیئت مقررات عضو است و این عضویت بنابر قانون مجلس محقق شده است. این موضوع قبلا نبوده اینکه اصناف در حوزه های تصمیم گیری که مربوط به آنها باشد حضور فعال دارند.

سلیمی در پایان افزود: در مجلس هم کمیسیون هایی مانند کمیسیون جهش تولید مکررا از اصناف و نظرات آنها را مدنظر قرار داده است و حتی خیلی اوقات نماینده اصناف در صحن مجلس حضور می یابد و نظرات اصناف را بیان کرده و یا از نظرات آنها دفاع کرده است. به عبارتی ارتباط مستمر میان مجلس و اصناف وجود داشته و دارد و ان شاءالله در آینده هم ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-12-07 12:59

افزودن دیدگاه جدید