کد مطلب: 

274968

تسهیلات بانک تجارت برای شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه کسب و کار بانک تجارت، اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی در طول سه سال گذشته را نقطه عطفی در برقراری ارتباط شبکه بانکی با زیست‌بوم نوآوری کشور عنوان کرد و گفت: بانک تجارت در بخش صدور ضمانت‌نامه رتبه اول و در بخش ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان با اختلاف بسیار اندک در جایگاه دوم قرار دارد.
شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان

به گزارش سیتنا، حمیدرضا شریفیان درباره همکاری‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت و ضرورت حمایت شبکه بانکی کشور از زیست‌بوم فناوری و نوآوری گفت: در هرکشوری بر حسب شرایط اقتصادی، بنگاه‌ها و شرکت‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. در شرایط اقتصادی حاضر ایران، آنچه موتور محرک کارخانه‌ها و بنگاه‌های صنعتی بزرگ است، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که کمبود نیازهای شرکت‌های مادر را تامین می‌کنند و عملا موتور محرک اقتصاد کشورند.

وی افزود: بر اساس همین نگاه بانک تجارت نیز به عنوان یک بنگاه اقتصادی و تامین‌کننده منابع برای شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف در تلاش است  نقش خود را ایفا کند. ما از فروردین 98 اولین تفاهم‌نامه خود را با صندوق نوآوری و شکوفایی امضا کردیم که براساس آن از منابع داخلی خود بانک و همچنین اهرمی کردن منابع صندوق نوآوری، نسبت به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کردیم.

شریفیان تصریح کرد: از فروردین سال 98 تا شهریور 1401 که همکاری بانک و صندوق ادامه دارد، بانک تجارت در بخش صدور ضمانت‌نامه رتبه اول را داراست و بیشترین ضمانت‌نامه‌ای که در سیستم بانکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده توسط بانک تجارت صورت گرفته است. در زمینه ارائه تسهیلات نیز با اختلاف بسیار اندکی در جایگاه دوم قرار گرفته‌ایم.

سعه کسب و کار بانک تجارت در ادامه تشریح کرد: این بانک با معرفی و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی حدود 50 هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای 1628شرکت‌های دانش بنیان صادر کرده است. همچنین در ارتباط با تسهیلات نیز بانک تجارت تاکنون حدود 18 هزار میلیارد تومان به 323 شرکت دانش‌بنیان تسهیلات ارزان قیمت اعطا کرده است.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در ارتباط با پرداخت تسهیلات یا ایجاد تعهداتی که انجام دادیم نکول بسیار پایین پرداخت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که برای ما بسیار جای خوشحالی دارد که هر چه بیشتر هم بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم عدم وجود نکول و همچنین ایفای تعهدات شرکت‌های دانش‌بنیان نشان از رفتار مستحکم مجموعه صندوق نوآوری و شکوفایی دارد. در واقع کارهای کارشناسی بسیار خوبی در این موضوعات انجام گرفته و معرفی درست و دقیق شرکت‌ها به سمت بانک نقطه قوت و مشوقی برای ما در جهت حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در ارتباط با پرداخت تسهیلات یا  صدور ضمانت نامه به شرکت‌های دانش‌بنیان، نکول بسیار پایین این دو خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که برای ما بسیار جای خوشحالی دارد. البته این اتفاق نشان از کارشناسی خوب مجموعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ارزیابی شرکت های دانش بنیان و معرفی آنها به شبکه بانکی کشور دارد. 

شریفیان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به امضای تفاهم نامه اجرای LC با صندوق نوآوری  و شکوفایی گفت: شاید تنها بانکی در کشور هستیم که ال‌سی را برای حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال کرده است. در اجرای آن هم دو بخش را عملیاتی کرده‌ایم؛ اول بابت تامین مواد اولیه تولیدی شرکت‌‍‌های دانش‌بنیان، تخفیف‌های خاص ارائه می‌دهیم که در این بخش صندوق نوآوری هم تقریبا 50 درصد از پیش‌پرداخت را به عهده می‌گیرد؛ از سوی دیگر بابت خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز شرایط ویژه تعریف کرد‌ه‌ایم.

معاون توسعه کسب و کار بانک تجارت ادامه داد: واقعیت این است که یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان بحث فروش و بازاریابی است. صندوق نوآوری نیز از این بخش حمایت خوبی را در نظر گرفته و با اهرمی کردن منابع خود نقش موثری در کمک به شرکت‌های دریافت کننده ال سی بازی کرده است. با توجه به مدت کم اجرای خدمت LC به شرکت های دانش بنیان، توانسته‌ایم هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار در این بخش به جریان بیاندازیم و این رقم رو به رشد خواهد بود چرا که بسیار به توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.

به گفته وی راه اندازی پلتفرم‌های فروش محصولات دانش بنیان یکی از برنامه های بانک تجارت برای توسعه بازار شرکت های دانش بنیان محسوب می شود.

شریفیان همچنین از ایجاد شرکتی توسط صندوق نوآوری و بانک تجارت برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر طرح‌های دانش‌بنیان بر اساس ظرفیت های قانون جهش تولید دانش بنیان خبر داد.

معاون توسعه کسب و کار بانک تجارت درباره فعالیت‌های سال 1401 بانک تجارت در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: ما مسیری را که سال گذشته طی کردیم، در ابعاد و ابزارهای جدید دنبال خواهیم کرد. یکی از ابزارهای بسیار کارآمد در تامین مالی استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است. امیدواریم بتوانیم در انتشار اوراق کوتاه مدت و بلند مدت در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گام برداریم. ما 18 تفاهم‌‎نامه با شرکت‌های مختلف امضا کردیم که بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان حجم آن‌هاست و این تفاهم‌نامه‌ها در راستای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به کار گرفته خواهند شد.

وی افزود: بحث دیگر امضای تفاهم‌نامه با صندوق‌های پژوهش‌ و فناوری است. تاکنون با هشت صندوق پژوهش و فناوری تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و امیدواریم امسال تعداد صندوق‌های طرف قرارداد با ما به 20 صندوق برسد.
شریفیان در پایان اظهار کرد: اساس تعاملات ما با صندوق نوآوری از زمانی است که سومین هیات عامل صندوق نوآوری کار خود را آغاز کرد و به نظر می‌رسد که اقدامات این دور از هیات عامل در صندوق، نقطه عطفی در ارتباط با حضور شبکه بانکی کشور در زیست‌بوم نوآوری بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-12-07 10:17

افزودن دیدگاه جدید