کد مطلب: 

274606

بررسی وضعیت ترافیک اینترنت داخل و بین‌الملل طی دو ماه اخیر

اگرچه وزیر ارتباطات با تاکید بر اعتماد مردم به سرویس‌های داخلی، اعلام کرده است که «ترافیک اینترنت داخلی بیش از دو برابر شده و نسبت ترافیک داخلی به خارجی که قبلا ۳۰ به ۷۰ بود، الان ۶۰ به ۴۰ شده است»؛ اما آمار غیررسمی نشانگر آن است که حداقل در دو ماه اخیر، ترافیک اینترنت بین‌الملل یک‌سوم قبل شده است‌؛ اما ترافیک داخلی نسبت به قبل تغییری نداشته است.
بررسی وضعیت ترافیک اینترنت داخلی و بین‌الملل طی دو ماه اخیر

به گزارش خبرنگار سیتنا، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اظهاراتی طی هفته‌ی گذشته در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس با تاکید بر اعتماد مردم به سرویس‌های داخلی، اعلام کرد: «ترافیک اینترنت داخلی بیش از دو برابر شده و نسبت ترافیک داخلی به خارجی که قبلا ۳۰ به ۷۰ بود، الان ۶۰ به ۴۰ شده است»؛ اما ذکر این ارقام و نتیجه گیری بدون اشاره به میزان ترافیک داخلی و خارجی، نمی‌تواند منطبق بر واقعیت موجود باشد.

اگرچه وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت آماری مستند پیرامون میزان ترافیک اینترنت داخلی و بین الملل طی دو ماه اعمال محدودیت های اینترنتی ارائه نداده اند، اما آمار غیررسمی نشانگر آن است که در ماه‌های اخیر، ترافیک اینترنت بین‌المللی یک‌سوم قبل شده است‌؛ اما در اصل، ترافیک داخلی نسبت به قبل تغییری نداشته و کاهش ترافیک خارجی به تغییر نسبت ترافیک داخلی به خارجی منجر شده است.

میر محمدزاده لاجوردی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، اسفندماه ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که حدود ۷۰ درصد ترافیک خارجی مربوط به واتس‌اپ و اینستاگرام است. در همین راستا می‌توان نتیجه گرفت که مسدود شدن واتس‌اپ و اینستاگرام طبیعتا کاهش ترافیک خارجی را در پی داشته است.

طی این مدت فعالان صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به تبعات سوء محدودیت‌های اینترنتی بر عموم کاربران تاکید کرده‌اند که کسب‌وکارهای این حوزه از محدودیت‌ها ضربه خورده‌اند. حتی به تعبیر برخی از کنشگران حوزه‌ی فاوا، زلزله‌ای در حوزه اقتصاد دیجیتال اتفاق افتاده است که شامل تعدیل، ورشکستگی و تعطیلی کسب‌وکارها بوده است.

علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نصر تهران در نیمه نیمه آبان ماه با اشاره به میزان افت فروش اپراتورها گفته بود: «براساس اطلاعات به دست آمده در ماه گذشته اپراتورها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افت فروش اینترنت داشته‌اند که به دلیل وجود اختلال در اینترنت کشور است. مشتری به علت وجود اختلال سرویس نمی‌خرد و اگر هم سرویسی را تمدید می‌کند، کمترین حجم را تهیه می‌کند؛ چراکه به پیام‌رسان‌ها و فضا‌های مورد علاقه‌اش در اینترنت دسترسی ندارد. کاهش حجم اینترنت مصرفی در کشور نیز گویای همین مسأله است.»

بررسی داده‌های اینترنتی در همین هفته گذشته موید بروز مشکلات قابل توجه در دسترسی کاربران به اینترنت است. بنا بر داده‌های وب‌سایت تشخیص و تحلیل قطعی اینترنت (IODA)، در بازه زمانی ۲۴ آبان تا ۲ آذر، در بیشتر روزها اختلال‌های سراسری، قطعی مقطعی و افت سطح دسترسی به اینترنت در ایران رخ داده است. همچنین در روز دوشنبه ۳۰ آبان، اینترنت اپراتورهای سیار ایرانسل، همراه اول و رایتل به طور سراسری قطع شدند و در برخی استان‌ها، اینترنت بین‌المللی اپراتورهای ثابت هم قطع شد و فقط اینترنت ملی در دسترس بود.

بررسی وضعیت ترافیک اینترنت داخل و بین‌الملل طی دو ماه اخیر

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-11-25 13:14

افزودن دیدگاه جدید