کد مطلب: 

274309

کاهش هوش ملی؛ پیامد خروج مغزهای اطلاعاتی

کارآفرین برتر چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان تهران، گفت: این یک واقعیت است که خروج بی‌بازگشت مغزهای اطلاعاتی، تبعات سنگین و جبران ناپذیری را چون پایین آمدن میانگین هوش و استعداد جامعه حاضر، نسل‌های بعدی، تضعیف امنیت ملی و کاهش سرعت تحول و توسعه کشور در عصری که مقارن با متاورس و انقلاب صنعتی پنجم است را به همراه خواهد داشت.
داوود ادیب

به گزارش سیتنا، بزرگترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع کارآفرینی در جهان به نام هفته جهانی آفرینی برای هفتمین سال متوالی در ایران در بازه زمانی 18 تا 24 نوامبر برابر با 28 آبان لغایت 4 آذرماه 1399 همزمان با 170 کشور دنیا برگزار می‌شود.

در همین راستا درخصوص «کاهش هوش ملی» که به زعم کارشناسان این حوزه، پیامد خروج مغزهای اطلاعاتی است به سراغ کارآفرین برتر چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان تهران رفتیم و با دکتر داوود ادیب، کارآفرین برتر چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان تهران، به گفت و گو نشستیم.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که امروزه در عصری که مصادف با انقلاب صنعتی پنجم است، قطار پر سرعت تکنولوژی آن چنان با سرعت در حرکت است که یک دهکده جهانی با وسعت فراجهانی را با خود همراه نموده و به حرکت در خواهد آورد و کشورهایی را که توان همراستایی و همپایی را نداشته باشند را پیاده خواهد نمود، گفت: امروزه جدای از بحث های ایدیولوژیکی و فارغ از جانب داری های مغرضانه و یا یک سویه، موضوع خروج نخبگان و نیروهای متخصص و کارآفرین از کشور و به عبارتی خروج مغزهای اطلاعاتی را می توان به عنوان یـک پدیـده اجتمـاعی مخرب نام برد که محصـول عوامـل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور بوده و در مدت زمان کوتاهی خواهیم دید که بـر فرآینـدهای رشـد و توسـعه اقتصـادی، سیاسی و اجتماعی کشورمان چه کمی و چه کیفی، اثرات زیان باری را بر جای خواهد گذشت.

ادیب ادامه داد: موضوعات اقتصادی در تمامی جوامع، چه توسعه یافته و چه در حال توسعه از موضوعات بنیادی می باشد و بدیهی است که در این میان توجه به مسائل معیشتی و اقتصادی نخبگان و کارآفرینان نیز به عنوان اصول اولیه و حداقل ها بر کسی پوشیده نیست ولیکن آن چیزی که در این روزها بیش از هر چیز، جای خالی آن مورد توجه اندیشمندان حوزه های علوم اجتماعی قرار گرفته است، ایجاد احساس هویت، شأن و منزلت کارآفرینان و  نخبگان و ایجاد حس تعلق به اجتماع، از مواردی است که این روزها به عنوان جنبۀ های مهم ‌تری از نگهداشت نخبگان و کارآفرینان باید مورد توجه قرارگیرد.

کارآفرین برتر چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان تهران ادامه داد: این یک واقعیت است که خروج بی‌بازگشت مغزهای اطلاعاتی، علاوه بر کاهش Person byte، تبعات سنگین و جبران ناپذیری را چون پایین آمدن میانگین هوش و استعداد جامعه حاضر، نسل‌های بعدی، تضعیف امنیت ملی و کاهش سرعت تحول و توسعه کشور در عصری که مقارن با متاورس و انقلاب صنعتی پنجم است را به همراه خواهد داشت.

ادیب گفت: امروز می بینیم که  برای تولید و یا تحقیقات، نیاز است که افراد با دانش متفاوت با یکدیگر تعامل داشته باشند . میزان نیاز به دانش یک فرد به وسیله شاخصی به نام  Person byte سنجیده می‌شود .امروزه با خروچ مغزهای اطلاعاتی در هر حوزه با تقلیل Person byte حوزه ای و تخصصی مواجه می شویم. یک محصولی که تولید و یا تحقیقات آن نیاز به بیست Person byte دارد، نمی‌تواند توسط یک نهاد مشتمل بر پنج  Person byte  طراحی و ساخته شود.

این یک واقعیت است که در چند دهه گذشته با یک تغیردر پارادایم محور توسعه و رشد در تمامی کشورهای توسعه یافته ، از سرمایه های فیزیکی به سرمایه های انسانی و سپس به سرمایه اجتماعی مواجه گشته ایم.  در عصر حاضر هیچ کشوری نمی تواند بدون تکیه بر سرمایه اجتماعی خود حکومت داری نماید. امروز عقلانیت ایجاب میکند تا از مغزهای اطلاعاتی ، کارآفرینان و نخبگان کشورمان پاسداری نماییم.

انتهای پیام

گفت‌وگو از مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-11-16 08:59

افزودن دیدگاه جدید