کد مطلب: 

274293

دهقانی فیروزآبادی: خانه‌های نوآوری صادراتی باید بستر حضور شرکت‌ها در بازار جهانی را فراهم کنند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری گفت: ظرفیت خانه‌های فناوری و نوآوری در ایجاد شرکت‌هایی که زیرساخت و فضای لازم را برای حضور محصول دانش‌بنیان در بازار فراهم می‌کنند، بسیار موثر است.
روح الله دهقانی فیروزآبادی

به گزارش سیتنا، جمعی از مدیران خانه‌های فناوری و نوآوری صادراتی دستاوردها و اقدامات خود را به معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری ارائه کردند.

روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشستی که به صورت ویدئوکنفرانس و حضوری با هدف ارائه گزارشی از اقدامات، توانمندی و دستاوردهای شش خانه فناوری و نوآوری ایران برگزار شد، با اشاره به نقش این خانه‌ها در ایجاد بازار واقعی برای شرکت‌ها عنوان کرد: خانه‌های فناوری و نوآوری باید با بهره‌گیری از تخصص افرادی که تجربه سال‌ها فعالیت در بازار کشور هدف را دارند، ضمن بهره‌مندی از ارتباطات و شناخت نیازهای بازار، زمینه را برای حضور شرکت‌ها در بازار هدف فراهم کنند.

وی با اشاره به ظرفیت این خانه‌های فناوری و نوآوری در ایجاد شرکت‌هایی که زیرساخت و فضای لازم را برای حضور محصول دانش‌بنیان در بازار فراهم می‌کنند، عنوان کرد: آی‌هیت‌ها می‌توانند بستری برای شکل گیری شرکت های واقعی خارجی باشند که زیرساختارها، زیرسیستم ها و پلتفرم‌ها را سامان دهی کنند و مسیر حضور شرکت‌ها در بازار واقعی هدف را هموار کنند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که هدف آغازین خانه‌های فناوری و نوآوری، نفوذ شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان در بازارهای بین المللی هدف با توجه به ویژگی های اقلیمی اقتصادی  فرهنگی هر منطقه است، گفت: هدف نخست این بوده که رسوخ در بازارهای هدف صورت بگیرد و کسب و کارها در این کشورها حضور داشته باشند. اما این موضوع به تنهایی کافی نیست و خانه‌های فناوری و نوآوری در واقع باید با متخصصان و سفیران فناوری خود، سفارتخانه‌هایی برای محصولات دانش‌بنیان و فناورانه ایران در سایر کشورها باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با تأکید بر رویکرد تخصصی و مسأله محور این خانه‌ها و توجه داشتن به ظرفیت و نیاز کشورهای هدف عنوان کرد: ما در خانه‌های فناوری و نوآوری، به هسته‌ای توانمند در قامت رایزن فناوری و اقتصاد دانش بنیان متشکل از متخصصان این حوزه نیاز داریم.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که ایجاد پلی ارتباطی میان شرکت‌های داخلی با فضای بین‌المللی لازمه فعالیت خانه‌های فناوری و نوآوری است، ادامه داد: یک خانه نوآوری و فناوری باید دو ویژگی را دارا باشد؛ نخست آن‌که گرداننده این خانه از تجربه کسب و کار برخوردار باشد و نیز فضای سیاسی، ارتباطات و اقتصادی کشور هدف را به خوبی بشناسد و نسبت به فضای اقتصادی سیاسی و فرهنگی آن کشور اشراف داشته باشد.

وی افزود: باید از افراد بومی که این فضا را بشناسند و چند کارگزار متخصص که از جنس آن کشور هستند، در فعالیت و عهده داری خانه فناوری و نوآوری بهره برده شود و به این سمت برویم که افرادی را در آن کشورها و بازارها پیدا کنیم که شناخت، ارتباط و تخصص کافی داشته باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، بهره‌مندی این خانه‌ها از مزیت تعامل با بخش حکمرانی و رگولاتوری را یک ضرورت دانست و گفت: باید از مزیت ویژه حکمرانی و رگولاتوری استفاده شود و آی هیت‌ها باید یک بستر رفع چالش ها و پوشش نیازهای شرکت‌ها در ابعاد حاکمیتی باشند. این مزیت ویژه متعلق به خانه‌های فناوری و نوآوری نباید دست کم گرفته شود و باید در حوزه صادرات مورد استفاده قرار بگیرد. لازم است هریک از این خانه ها و افراد آن یک سفارت‌خانه و سفیران تخصصی در حوزه صادرات دانش بنیان باشند.

دهقانی فیروزآبادی همچنین بر ضرورت جذب سرمایه تاکید کرد و گفت: ایرانیان خارج از کشور از سرمایه خوبی برخوردار هستند و تمایل دارند به کشور کمک کنند و در حوزه سرمایه گذاری فعالیت داشته باشند. انتظار می رود آی‌هیت ها سرمایه گذارانی را جذب کنند که به سرمایه‌گذاری در این حوزه تمایل داشته باشند.

بیان تجربیات خانه‌های فناوری و نوآوری

در این نشست مهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به گزارشی از روند شکل‌گیری خانه‌های فناوری و نوآوری پرداخت.

در ادامه نیز مدیران خانه‌های فناوری و نوآوری در کشورهای کنیا، روسیه، عراق، چین، سوریه، کردستان عراق، تهران و ترکیه به بیان اقدامات، دستاوردها و ظرفیت‌های صادراتی ایجاد شده در کشورهای هدف پرداختند. در این نشست، ضمن بیان فرصت‌ها و مطرح شدن چالش‌ها زمینه برای ارتقای فعالیت این خانه‌ها و کمک به توسعه بازار در کشورهای هدف برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-11-15 11:53

افزودن دیدگاه جدید