کد مطلب: 

274255

اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌ الحسنه به دانش بنیان‌ها

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بر اساس تبصره 16 قانون بودجه 1401، پنج هزار میلیارد تومان از محل منابع سپرده‌های پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق اختصاص یافته است.
صندوق نوآوری

به گزارش سیتنا، یک‌شنبه 22 آبان‌ماه 1401، نشست هماهنگی اجرای بند «ب» تبصره 16 قانون بودجه 1401 برگزار شد.

این نشست با حضور مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جمعی از نمایندگان مجلس و روسای برخی بانک‌های عامل کشور برگزار شد.

بر اساس بند «ب» تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 کل کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل، مبلغ 50 هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی را با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش ‌بنیان و خلاق اختصاص دهد.

علی وحدت

در این نشست که پیرامون هماهنگی اجرای بند «ب» تبصره 16 قانون بودجه 1401 در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، دکتر علی وحدت، رئیس هیات عامل این صندوق در سخنانی با بیان اینکه در سال دانش ‌بنیان قرار است بعد از فرایند بررسی شرکت‌های دانش ‌بنیان و نظارت توسط صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک‌ها تسهیلات موردنظر را به این شرکت‌ها پرداخت کنند، گفت: به هر یک از بانک‌ها عددی اختصاص یافته که بر حسب آن به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلاتی اعطا کنند؛ اگر هر بانکی این عدد را قبول ندارد، می‌تواند مکتوب به معاون بانک مرکزی اعلام کند.

وحدت ادامه داد: طی ارزیابی‌های صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۱۵ آبان ماه حدود سه هزار  شرکت دانش‌بنیان برای این تسهیلات ثبت نام کردند و قرار است تا سقف یک میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه به شرکت‌ها اختصاص یابد.

به گفته وی سقف این تسهیلات ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای کل دانش‌بنیان‌ها است، همچنین ۱۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق‌های پژوهش و فناوری برای اعطا به شرکت‌های خلاق و استارت‌آپ‌ها اختصاص می‌یابد.

وحدت با تاکید بر اینکه این پنج هزار میلیارد تومان شاید برای اقتصاد کشور عددی نباشد، اما برای ما رقم قابل ملاحظه‌ای است، گفت: در حال حاضر ۶۰ صندوق پژوهش و فناوری داریم که می‌توانند شرکت‌های خلاق و استارت آپی را برای دریافت چنین تسهیلاتی به بانک‌ها معرفی کنند.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اظهار کرد: امید است با اجرای کامل بند «ب» تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 شاهد تجربه خوبی در سال دانش ‌بنیان برای شرکت‌های دانش بنیان باشیم. ما نیز در صندوق نوآوری آمادگی داریم این بند از قانون بودجه را به خوبی اجرایی کنیم.

 روح‌الله دهقانی فیروزآبادی

اقتصاد دانش بنیان امروز به گفتمان محوری حاکمیت برای پیشبرد اقتصاد تبدیل شده است

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در ادامه این نشست در سخنانی اظهار کرد: اکنون درباره اقتصاد دانش ‌بنیانی صحبت می‌کنیم که 10 سال پیش خبری از آن نبود اما اکنون به گفتمان محوری حاکمیت برای پیشبرد اقتصاد تبدیل شده است. آینده کشور قطعا در گرو سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه منابع کشور به سمت اقتصاد دانش ‌بنیان هدایت خواهد شد چون اقتصاد دانش ‌بنیان، امکان سودهای چندبرابری را فراهم می‌کند، تصریح کرد: شرکت‌های دانش ‌بنیان در حوزه‌های پزشکی، سلامت، انرژی و کشاورزی محصولاتی را با ارزش‌افزوده‌‌های چند صد درصدی تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با رشد و توسعه علم و اقتصاد در دنیا، آینده اقتصاد از آن بنگاه‌های دانش بنیان است، گفت: اگر به فکر آینده بانک‌ها و اقتصاد کشور هستیم، امروز وقت سرمایه‌گذاری روی این شرکت‌هاست. شرکت‌های دانش بنیان، مشتری‌های بزرگ اقتصادی آینده بانک‌ها خواهند بود، لذا بانک‌هایی که با نگرش باز و آینده‌نگرانه به شرکت‌ها تسهیلات اعطا می‌کنند، در حقیقت مشتری‌های بزرگ آینده خود را می‌سازند.

اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌ الحسنه به دانش بنیان‌ها

بانک‌ها، وثایق صندوق نوآوری برای شرکت‌های دانش ‌بنیان را بپذیرند

در ادامه این نشست نیز دکتر محسن دهنوی، رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: عناصر فعال در تولید دانش بنیان، شرکت‌‌های دانش بنیان هستند. با هر منطقی بانک‌‌های عامل می‌توانند ارائه این تسهیلات به شرکت های دانش بنیان را در اولویت قرار دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش ‌بنیان در سپردن وثیقه نزد بانک‌ها گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توان در نظر گرفت این است که بانک‌ها وثایق صندوق نوآوری و شکوفایی و ضمانت پرداخت این صندوق را از شرکت‌های دانش ‌بنیان بپذیرند.

دهنوی در پایان سخنان خود خطاب به نمایندگان مدیران عامل و نمایندگان بانک‌ها گفت: در اخذ وثایق ساده بگیرید تا ان‌شالله بتوانیم این پنج هزار میلیارد تومان را پرداخت کنیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم در بهمن ماه چنین جلسه‌ای بر گزار شود تا تحقق بند ب تبصره ۱۶ را مورد بررسی قرار دهیم.

مجتبی توانگر

نسبت به ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان نباید با دید هزینه نگاه کرد

مجتبی توانگر، رئیس کمیته دانش ‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: یکی از تبصره‌های مورد توجه مجلس تبصره ۱۶ بوده است. ما در مجلس وظیفه نظارتی‌مان را دنبال می‌کنیم تا زمینه و بستر برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود. امیدواریم در این مورد چالشی ایجاد نشود و نیاز به پیگیری‌های جدی مجلس نباشد.

وی با تاکید بر اینکه نسبت به ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان نباید با دید هزینه نگاه شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که می‌توان این تسهیلات را به عملکرد شرکت‌های دانش بنیان پیوند دهیم و از ظرفیت‌‌های شرکت بنیان استفاده کنیم؛ در این صورت رغبت بیشتری برای بانک‌ها ایجاد می‌شود تا تسهیلات بیشتری را ارائه دهند.

علیرضا منادی سفیدان

تنها سلاح ما برای مقابله با شرایط اقتصادی، توسعه اقتصاد دانش ‌بنیان است

دکتر علیرضا منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از حاضران این نشست بود.

وی با بیان اینکه ایران اکنون در بحث تولید علم دو درصد از سهم کل دنیا را به خود اختصاص داده‌ است، گفت: امروز در دنیا موضوع فرآیندهای علمی مبتنی بر مفهوم دانش ‌بنیان مطرح است؛ لذا اساس علوم امروز توسعه دانش بنیان است.

وی افزود: حاکمیت اگر امروز دید صحیحی نسبت به فعالیت‌های دانش بنیان نداشته باشد، خروجی خوبی را در اقتصاد کشور شاهد نخواهیم بود.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه گردش مالی یک اقتصاد خوب، وابسته به توسعه نوآوری و فناوری است، گفت: امروز حدود هشت هزار شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند و خروجی‌های خوبی را نیز از این شرکت‌ها شاهد هستیم؛ نمونه آن نیز شرکت‌های دانش ‌بنیان برآمده از دانشگاه صنعتی شریف هستند که در سال گذشته نیز دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فروش داشتند.

منادی سفیدان در پایان سخنان با اشاره به گردش مالی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌های دانش بنیان در کشور، تاکید کرد: امروز تنها سلاح ما برای مقابله با شرایط اقتصادی، توسعه اقتصاد دانش ‌بنیان است. ما در مجلس قانونی ۲۰ ماده‌ای را تنظیم کردیم که بر اساس آن منابع خوبی در اختیار شرکت‌های دانش ‌بنیان قرار می‌گیرد. بنده معتقدم اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان، عین ثواب و وطن‌پرستی است.

روح‌الله ذوالفقاری

ثبت‌نام سه هزار شرکت دانش بنیان برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه

دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به بند «ب» تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 کل کشور اظهار کرد: بر اساس این بند، بانک مرکزی مکلف شده است از طریق شبکه بانکی به شرکت‌های دانش ‌بنیانی که از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند، پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با هدف کمک به اشتغال دانش بنیان و خلاق بپردازد.

وی افزود: همچنین بر مبنای آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هیات وزیران مقرر کرده است که ۷۰ درصد از این مبلغ را بانک‌های عامل به طور مستقیم به شرکت‌های دانش ‌بنیان اعطا کنند و ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز به صندوق‌های پژوهش و فناوری به منظور اعطای تسهیلات به شرکت‌های نوآور (استارت‌آپی)، فناور و خلاق پرداخت شود.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه تعیین سهمیه بانک‌های عامل در بند «ب» تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 کل کشور در مرداد ۱۴۰۱ انجام شد، گفت: بر این اساس سهمیه بانک ملت ۱۵۰۰ میلیارد تومان، بانک قرض‌الحسنه رسالت هزار میلیارد تومان، بانک صادرات ایران هزار میلیارد تومان، بانک توسعه صادرات ۵۰۰ میلیارد تومان، بانک صنعت و معدن ۳۰۰ میلیارد تومان و بانک ملی ۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه این صندوق تلاش خواهد کرد ارتباط شرکت‌‌های دانش بنیان و بانک‌ها را تسهیل کند، گفت: فراخوان شناسایی شرکت‌های متقاضی از مهرماه ۱۴۰۱ توسط صندوق نوآوری انجام و تا نیمه آبان ماه ادامه داشت. ضمن اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری را نیز شناسایی و برخی از آنها را به بانک‌های عامل معرفی کردیم. قریب به سه هزار شرکت دانش ‌بنیان برای دریافت این تسهیلات قرض‌الحسنه در سامانه «غزال» صندوق نوآوری و شکوفایی ثبت نام کردند و در فرآیند ارزیابی ما قرار دارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (1 vote)
سیتنا 5
2022-11-14 12:08

افزودن دیدگاه جدید