کد مطلب: 

273835

معرفی ۳۰ عنوان حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال به منظور ۳۰ شکل حمایت از این کسب‌وکارها و سکوهای بومی؛ فراهم شدن امکان راه‌اندازی حساب امانی، خرید اعتباری، پرداخت مستقیم و کیف پول در سکوهای مشمول، فراهم کردن درگاه پرداخت برای سکوهای مشمول، تخفیف حداکثری هزینه تبلیغات در دستگاه‌های دولتی، ممنوعیت تبلیغ سکوهای مشابه خارجی در برنامه‌های صداوسیما، برنامه‌سازی برای معرفی کسب و کارها، اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی، ارائه تخفیف در خدمات پستی، ارائه تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت وزارت ارتباطات و معافیت مالیاتی تا سقف ۲ میلیارد تومان درآمد در سال را از جمله این حمایت ها اعلام کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گزارش خبرنگار سیتنا، آیین رونمایی از طرح حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کشور با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، تنی چند از مدیران و معاونان وزارت ارتباطات و برخی از خبرنگاران، امروز سه شنبه دهم آبان ماه سال جاری در محل وزارت ارتباطات، برگزار شد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم اظهار کرد: امروز روز بزرگی برای کسب و کارهای اینترنتی است و شاهد حمایت‌های مهم دولتی خواهیم بود. ما اعتقاد داریم اقتصاد دیجیتال می‌تواند سهم بزرگی از کل اقتصاد کشور داشته باشد، اکنون بیش از هفت درصد را تشکیل می‌دهد و با توجه به اینکه دولت توجه ویژه‌ای به این مسئله داشت، با موافقت رئیس جمهوری کارگروه ویژه‌ای با ۱۱ عضو کابینه در دولت تشکیل شد تا موانع سر راه کسب و کارها را بردارند.

زارع‌پور گفت: تا کنون شش جلسه در این کارگروه برگزار شده و مصوبات خوبی تا کنون داشته‌ایم. برای حل مشکل پلتفرم‌های حوزه بیمه که مشکلاتی با بیمه مرکزی داشتند قدم برداشتیم، در حوزه فریلنسرها و شرکت‌های دانش بنیان مصوبات خوبی داشتیم؛ اما مهم‌ترین آن حمایت از کسب و کارهای اینترنتی است که مردم بر روی آن کسب و کار می‌کنند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در سه لایه مختلف اقتصاد دیجیتال تلاش‌های زیادی صورت گرفته و مصوبات آن نهایی خواهد شد. تمرکز این مراسم بر کسب و کارهای اینترنتی است. این مسیر را از چهار ماه قبل آغاز کردیم تا حمایت‌های ویژه‌ای را فراهم کنیم. با توجه به محدودیت‌هایی که برای دو سکوی خارجی که کسب و کارهای مردم روی آن قرار داشت، به وجود آمد ما به این روند سرعت دادیم.

وی تاکید کرد: در این مصوبه تسهیلات بسیار خوبی در بخش‌های گوناگون برای پلتفرم‌ها و کسب و کارهای داخلی در نظر گرفته شده است. اگر این مصوبه به شکل کامل اجرا شود اتفاق مهمی در کشور رخ خواهد داد. در ای آیین‌نامه ۳۰ حمایت در نظر گرفته شده است و برای اجرایی شدن آن باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: ۳۰ نوع حمایت دولتی برای کسب و کارها در نظر گرفته شده است و هر کسب و کار و پلتفرم که بر اساس قوانین کشور کار می‌کند، در این بستر به عنوان کسب و کار و پلتفرم مشمول نام‌گذاری می‌شوند. فراهم شدن امکان راه‌اندازی حساب امانی، خرید اعتباری، پرداخت مستقیم، کیف پول در سکوهای مشمول، فراهم کردن درگاه پرداخت برای سکوهای مشمول توسط بانک مرکزی، تخفیف حداکثری هزینه تبلیغات در دستگاه‌های دولتی، ممنوعیت تبلیغ سکوهای مشابه خارجی در برنامه‌های سازمان صدا و سیما، برنامه‌سازی برای معرفی کسب و کارهای مشمول در صدا و سیما برای جذب دنبال کننده، اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی به کسب و کارهای مشمول، ارائه تخفیف در خدمات پستی سکوهای مشمول، ارائه تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی به سکوهای مشمول برای توسعه زیر ساخت‌های خود، حمایت وزارت ارتباطات برای تامین زیرساخت‌های اولیه سکوهای مشمول، معافیت مالیاتی تا سقف ۲ میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب و کارهای مشمولی که فاقد سابقه مالیاتی هستند، تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای مشمولی که دارای پرونده مالیاتی هستند.

کسب و کارهایی که پلتفرم‌های تایید شده ثبت‌نام کنند، به منزله این است که اینماد دریافت کرده‌اند و با این مسئله سعی کردیم فرآیند دریافت مجوز را تسهیل کنیم. داده‌های کاربران جزو اسرار تجاری است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: کسب و کارهایی که پلتفرم‌های تایید شده ثبت‌نام کنند، به منزله این است که اینماد دریافت کرده‌اند و با این مسئله سعی کردیم فرآیند دریافت مجوز را تسهیل کنیم. داده‌های کاربران جزو اسرار تجاری است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی پیرامون ضمانت اجرایی این مصوبه گفت: از همین امروز کمیته‌ای برای پیگیری اجرای این مصوبه با مرکزیت وزارت ارتباطات تشکیل و گزارش کار دستگاه‌ها به هیات دولت و مجلس ارائه خواهد شد.

گفتنی است، این طرح به منظور حمایت از کسب و کارهای اینترنتی که در سکوهای داخلی اقدام به فعالیت می کنند بعد از برگزاری جلسات فشرده‌ی بررسی و هماهنگی میان نهادهای اجرایی چون وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، وزارت ارشاد، سازمان برنامه و بودجه، صداوسیما و بانک مرکزی و در نهایت تصویب در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، امروز (سه شنبه) رونمایی شد.

در این آیین نامه که در قالب 14 ماده به تصویب رسیده است، حدود بیست نوع امکان و حمایت قانونی جدید برای سکوها و کسب و کارهای اینترنتی پیش بینی شده است که در قالب تکالیفی برای دستگاههای مختلف در قالب این آیین نامه متبلور شده است. در این آیین نامه برای سکوهای کسب و کاری مشمول، تسهیلاتی همچون امکانات متنوع پرداخت، فراهم کردن زیرساختهای سخت افزاری، برخورداری از مزایای استقرار در پارکهای علم و فناوری، تبلیغ در سازمان صدا و سیما و ... پیش بینی شده است.

برخورداری از معافیتها و تسهیلات مالیاتی، عدم نیاز به مجوز فعالیت، بسته های تبلیغاتی متنوع در پلتفرمهای مشمول و سازمان صدا و سیما برای بازیابی شبکه مشتریان کسب و کارها، تسهیلات بانکی، امکان استفاده از اکانت افراد در سکوهای داخلی در اعتبارسنجی بانکها و پذیرش آن به عنوان وثیقه بانکی و چندین امکان دیگر، از جمله تسهیلاتی است که برای کسب و کارهای فعال در سکوهای مشمول در نظر گرفته شده است.

از آنجاکه از همان ابتدای شروع به فعالیت دولت سیزدهم رشد حوزه اقتصاد دیجیتال یکی از اولویت ها به شمار می رفت بنابراین در زمستان سال گذشته به دستور رییس جمهوری، کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مرکب از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ امور اقتصادی و دارایی؛ صنعت، معدن و تجارت؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل و شروع به کار کرد که بر اساس اصل 127 و 138 قانون اساسی، تمام اختیارات هیات وزیران و رییس‌جمهور در موضوع اقتصاد دیجیتال به این کارگروه تفویض شده است و مصوبات آن مانند مصوبات هیئت‌وزیران است و تصمیماتی که در این کارگروه گرفته می‌شود به‌منزله تصمیم رئیس‌جمهوری است.

هدف از تشکیل این کارگروه ویژه راهبری و هماهنگی توسعه اقتصاد دیجیتال و دستیابی به کسب سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور در افق 1404 به شمار می رود.

برای مشاهده گزارش تصویری سیتنا از این مراسم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2022-11-01 14:00

افزودن دیدگاه جدید