کد مطلب: 

272151

تنها دو درصد مرسولات پستی در سال ۱۴۰۰ به مقصد نرسیده‌اند

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری اعلام کرد: بر اساس آمار سامانه گزارش مدیریتی شرکت ملی پست، در سال گذشته ۹۸ درصد مرسولات پستی توزیع شده و تنها دو درصد مرسولات پستی به فرستنده برگرداننده شده است.
شهرام حی‌شاد

به گزارش سیتنا، شهرام حی‌شاد درباره عواملی که باعث برگرداننده شدن مرسولات پستی به فرستنده می‌شود، گفت: در مواقعی به دلایل مختلف مانند نقص در آدرس، عدم شناسایی گیرنده، خودداری گیرنده از دریافت مرسوله و ... امکان تحویل مرسوله به گیرنده وجود ندارد که البته با وجود نظارت‌های سازمان این اتفاق تنها برای ۲ درصد از مرسولات رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای نظارت بر کیفیت ارایه خدمات پستی توسط اپراتورها، بهبود روند کیفیت ارایه خدمات پستی را بررسی می‌کند، افزود: بازرس های مستقر در مناطق ۹ گانه، به صورت ماهیانه استان‌های تحت نظارت هر یک از مناطق را از نظر شاخص‌هایی مانند توزیع موفق مرسوله، سرانه مرسولات، سرعت سیر مرسولات به تفکیک خدمات و ... ارزیابی کرده و هرگونه انحراف معیار از شاخص‌های تعیین شده را از طریق ادارات کل پست استان‌ها و سایر اپراتورها پیگیری می‌کنند.

حی شاد بیان کرد: دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات دولت رگولاتوری نیز به عنوان ناظر سازمان در نظارت بر امور پستی، گزارش‌ بررسی‌های میدانی بازرس‌ها را به صورت ماهانه و تجمعی به اپراتورهای پستی منعکس و در صورت وجود مشکل، اپراتور مربوطه را ملزم به رفع آن می‌کند. علاوه بر این، گزارش ارزیابی عملکرد و کیفیت خدمات اپراتورها به صورت فصلی در فصلنامه سازمان منتشر می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری عنوان کرد: اساس نظارت رگولاتوری ضوابط و مقررات تعیین شده در اصول حاکم بر پروانه ارایه خدمات پستی اپراتورهای بخش خصوصی و شرکت ملی پست ایران، ضوابط و چارچوب‌های تعیین شده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و استانداردهای ابلاغ شده به اپراتورهای پستی توسط رگولاتوری است. اپراتورهای پستی مکلف به رعایت این قوانین هستند و اگر اپراتوری خلاف قوانین عمل کند، کمیته رسیدگی به تخلفات، براساس مقررات موجود جریمه نقدی، کاهش مدت اعتبار و یا تعلیق پروانه را برای اپراتور متخلف در نظر می‌گیرد.

حی شاد با اشاره به اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای وظایف ذاتی خود به صورت مستمر عملکرد اپراتورهای پستی را بررسی و نظارت می‌کند، بیان کرد: نظارت‌های رگولاتوری به دو صورت فیزیکی (بازدیدهای میدانی) و الکترونیکی (از طریق سامانه‌های گزارش مدیریتی اپراتورها) انجام می‌شود. علاوه بر این، در مناطق ۹ گانه رگولاتوری، بازرس‌های سازمان به صورت مستمر عملکرد نمایندگی‌های اپراتورهای پستی را بررسی کرده و اگر در این بازدید و بررسی‌ها با تخلف یا عدم انطباق با قوانین مواجه شوند، بلافاصله موضوع را از مدیرکل منطقه مربوطه پیگیری و مشکل را برطرف می‌کنند.

اگر اپراتور پستی خلاف قوانین عمل کند، کمیته رسیدگی به تخلفات، براساس مقررات موجود جریمه نقدی، کاهش مدت اعتبار و یا تعلیق پروانه را برای اپراتور متخلف در نظر می‌گیرد.

وی با اشاره به فیلمی که چندی پیش از نحوه عملکرد ماموران پستی با مرسولات پستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: بلافاصله پس از انتشار این فیلم، با پیگیری‌های انجام شده علاوه بر برخورد قانونی با کارکنان متخلف، لیست کاملی از مرسولات مرتبط با آن نمایندگی در همان روز تهیه و با تمام مشتریان آن روز تماس گرفته شد. در این تماس‌ها علاوه بر پوزش از نحوه عملکرد اپراتور از سلامت محتویات موسولات دریافتی نیز اطمینان حاصل شد و خسارت آسیب‌دیدگی دو مرسوله که دچار آسیب‌ شده بودند، فارغ از روند معمول اداری، سریعا پرداخت شد. همچنین بخشنامه‌ای به اپراتورهای پستی و شرکت ملی پست ایران ابلاغ و در آن بر افزایش نظارت داخلی بر فرآیندهای پستی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و بازآموزی برای تمام پیک‌های جمع‌آور، تاکید شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری عنوان کرد: با وجود تمام نظارت‌ها و بررسی‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اگر مشترکی از عملکرد و یا تعرفه یکی از اپراتورهای پستی شکایت داشته باشد، می‌تواند به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) مراجعه کرده و شکایت خود را در سامانه ثبت کنند. رگولاتوری تمام شکایات ثبت شده در این سامانه را رسیدگی کرده و به آنها پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-09-07 12:19

افزودن دیدگاه جدید