کد مطلب: 

271317

مذاکرات برای استفاده از کارت بانکی «میر» روسیه در ایران به کجا رسید؟

به دنبال مذاکرات چندین ماهه‌ی طرف‌های ایرانی و روسی برای استفاده از کارت بانکی «میر» روسیه در ایران، رویترز اعلام کرد که کره جنوبی و کوبا پذیرش کارت بانکی میر را در سیستم داخلی خود را آغاز کرده‌اند و امارات هم قصد دارد دست به اقدام مشابهی بزند. این کارت در مقاصد توریستی پررفت‌وآمدی مانند ترکیه، ویتنام و همین‌طور کشورهای اروسیا قابل استفاده است.
مذاکرات برای استفاده از کارت بانکی «میر» روسیه در ایران به کجا رسید؟

به گزارش سیتنا، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران چندی پیش از همکاری و توافق اولیه با روسیه برای «ایجاد یک سیستم پرداخت بین بانکی» به جای سامانه بین‌المللی سوئیفت خبر داد که دو کشور به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از آن را ندارند.

صفری به خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفته بود که دو کشور برای آن که مبادلاتشان را «دلارزدایی» کنند باید سیستمی مانند سوئیفت داشته باشند. او همچنین از توافق‌ برای استفاده از کارت بانکی «میر» روسیه در ایران هم خبر داد و گفت که این سیستم «به زودی در ایران راه اندازی خواهد شد»؛ چراکه شهروندان و شرکت‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های آمریکا از دسترسی به سیستم بین‌المللی بانکی و کارت‌های اعتباری مانند ویزا و مسترکارت محروم هستند.

استفاده از کارت بانکی میر که در زبان روسی هم به معنای «صلح» و هم «جهان» است، در سال ۲۰۱۴ و با «ایجاد سیستم پرداخت کارت ملی» در روسیه آغاز شد. رویترز می‌گوید کره جنوبی و کوبا پذیرش کارت بانکی «میر» را در سیستم داخلی خود را آغاز کرده‌اند و امارات متحده عربی هم قصد دارد دست به اقدام مشابهی بزند. این کارت در مقاصد توریستی پررفت‌وآمدی مانند ترکیه، ویتنام و همین‌طور کشورهای اروسیا استفاده می‌شود.

بعد از حمله اخیر روسیه به اوکراین، فعالیت شرکت‌های ویزا و مسترکارت در روسیه متوقف شد و «میر» به سیستم پرداخت اصلی در داخل روسیه تبدیل شد. پیش از آن و بر اساس آمار رسمی، در تابستان سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد از شهروندان روسیه دست کم یک کارت بانکی میر داشتند و تا پایان سه‌ماهه سوم آن سال حدود ۲۵ درصد از پرداخت‌ها با این سیستم انجام شده است.

دو ماه و اندی پیش معاون نخست وزیر روسیه گفته بود که تهران و مسکو در حال گفت‌وگو برای اتصال سیستم‌های پرداخت بانکی خود هستند. الکساندر نواک در آن زمان گفت که دو کشور تلاش می‌کنند سیستم پرداخت شهاب در ایران و میر در روسیه را متصل کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-08-13 14:25

افزودن دیدگاه جدید