کد مطلب: 

271297

نبود حکمرانی خوب، کسب‌وکارها را می‌کشد

عدم حکمرانی خوب و شکنندگی اقتصادی برابر شوک‌های داخلی و خارجی، انگیزه فعالان اقتصادی برای راه‌اندازی و تداوم کسب‌وکار را کاهش می‌دهد.
 کسب‌وکار

به گزارش سیتنا، موسسه DB با استناد به 10 شاخص کمی که 10 مرحله از عمر یک کسب وکار را از زمان شکل گیری تا انحلال آن در بر می گیرد، در مورد میزان مناسب بودن محیط اقتصادی کشورها برای انجام فعالیت های اقتصادی قضاوت می کند. در بررسی این موسسه، شاخص فضای کسب وکار مولفه هایی مثل شروع کسب وکار، اخذ مجوزها، شاخص استخدام و اخراج نیروی کار، ثبت مالکیت، شاخص اخذ اعتبار، شاخص حمایت از سرمایه گذاران، شاخص پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، شاخص انحلال فعالیت و شاخص الزام آور بودن قراردادها را شامل می شود.

هزینه های بالای راه اندازی و شروع کسب وکار، به بالا رفتن بهای تمام شده محصول و خدمت و در نهایت، کاهش رقابت پذیری آن منجر می شود. یکی از اساسی ترین چالش های چشم انداز اقتصاد ایران، جهانی شدن است و اینکه رقابت پذیری کالا و خدمات دیگر اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در این شرایط، باید هزینه های راه اندازی کسب وکار را مدیریت کرد و محیط را بهبود بخشید. اما چگونه؟

به نظر می رسد شکنندگی اقتصاد یکی از عواملی است که بر سهولت کار در فضای کسب وکار اثر می گذارد. به طور معمول، کشورهایی با اقتصاد شکننده، به تغییرات سیاسی پی در پی و عدم قطعیت دچار شده اند. به همین دلیل ثبات اقتصاد کلان و کاهش تغییرات پیاپی و غیرقابل پیش بینی قوانین و مقررات، ثبات سیاسی دولت، تقویت خدمات عمومی و زیرساخت ها و امنیت حقوق مالکیت در پی اتخاذ راهکارهایی برای بهبود فضای کسب وکار با افزایش قدرت انعطاف پذیری، تاب آوری و کاهش شکنندگی اقتصاد باید در این کشورها در اولویت قرار بگیرد.

هزینه های بالای راه اندازی و شروع کسب وکار، به بالا رفتن بهای تمام شده محصول و خدمت و در نهایت، کاهش رقابت پذیری آن منجر می شود. 

پژوهشگران ایرانی در یک بررسی به اثر حکمرانی خوب و شکنندگی اقتصادی پرداخته اند. آنها می گویند زمانی که شوک های داخلی و خارجی در کشوری ایجاد می شود، فقدان حکمرانی خوب به هرج و مرج اقتصادی و اجتماعی و بی ثباتی می انجامد. این پژوهشگران می گویند با افزایش نااطمینانی به دلیل شکنندگی بالای اقتصاد برابر شوک های داخلی و خارجی، انگیزه فعالان اقتصادی برای راه اندازی و تداوم کسب وکار کاهش می یابد. آن ها اثر شکنندگی اقتصادی از کانال حکمرانی را بر راه اندازی کسب وکارهای جدید در کشورهای منتخب با اتکا به داده های  سال های 2006 تا 2019 بررسی کرده اند. یافته های این بررسی نشان می دهد متغیرهای توسعه مالی، هزینه های دولت در بخش آموزش و بهره وری کل عوامل تولید بر راه اندازی کسب وکارهای جدید اثر مثبت دارد. نکته دیگر اینکه شکنندگی اقتصاد و اجزای آن، از جمله رکود اقتصادی و فقر، توسعه اقتصادی نامتوازن و فرار مغزها، از کانال شاخص حکمرانی بر راه اندازی کسب و کارهای جدید اثر می گذارد.

برای مطالعه بیشتر مقاله «تاثیر شکنندگی اقتصادی از کانال حکمرانی بر راه اندازی کسب و کارهای جدید» را بخوانید. این مقاله در نشریه نظریه های کاربردی اقتصادی در بهار سال 1401 منتشر شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-08-13 09:08

افزودن دیدگاه جدید