کد مطلب: 

271227

نماینده مجلس: مافیای کنکور با جنجال رسانه‌ای به دنبال نفوذ به آموزش‌و پرورش است

عضو هیأت رئیسه مجلس، گفت: علت رسانه‌ای شدن روشهای تقلب این است که مافیای کنکور می‌خواست با جنجال رسانه‌ای به اجرای مصوبه شورا کمک و به آموزش‌وپرورش نفوذ کند.
احمد نادری

به گزارش سیتنا، احمد نادری در برنامه فرامتن شبکه افق درباره نتایج کنکور 1401 و کمرنگ بودن سهم دانش آموزان دولتی در رتبه های برتر کنکور امسال، گفت: چیزی که عنوان شد که سهم مدارس دولتی پایین بوده و مدارس غیردولتی سهم بسیار بالایی در رتبه های برتر داشتند، نوعی پروپاگاندا است چرا که مدارس سمپاد نیز نوعی مدرسه دولتی به شمار می آید و طبق آمار 29 نفر از 40 نفر رتبه های برتر کنکور عضو مدارس سمپاد بوده اند.

سیستم آموزشی کشور از دهه 70 با یک انحراف جدی مواجه شد

وی ادامه داد: از دهه 70 یک انحراف جدی در نظام آموزشی کشور در دولت پس از جنگ ایجاد شد و معتقدم این انحراف روز به روز در حال بیشتر شدن است؛ انحراف نامبرده پولی کردن آموزش نام دارد که این پولی شدن امروز حتی در مدارس سمپاد نیز وجود دارد.

دو قطبی کردن آموزش پولی و غیرپولی برای کشور یک زنگ خطر جدی است

عضو هیات رئیسه مجلس، تصریح کرد: در واقع مطرح کردن دو قطبی مدارس دولتی و غیردولتی اشتباه است بلکه موضوع اصلی دو قطبی آموزش پولی و غیرپولی است. این دو پاره کردن آموزش موجب طبقاتی شدن جامعه شده و مصوبه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور نیز به این اختلاف دامن می زند.

نادری اضافه کرد: از دهه 70 یک سیستم نئولیبرال در دولت پس از جنگ پیاده شد و تبعات آن همچنان تا امروز نیز ادامه دارد، مدارس پولی با آموزش اختصاصی به طبقه ثروتمند در ماراتون آموزشی پیشی خواهد گرفت و این اختلاف با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی پررنگ تر نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه راهکار برای از بین بردن این دو قطبی به هیچ عنوان مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی نیست، گفت: در مصوبه شورا تاثیر معدل در سه سال پایانی 60 درصد و تاثیر کنکوری که دو بار در سال برگزار خواهد شد به 40 درصد خواهد رسید این یعنی مافیایی که در کنکور نقش آفرینی می کرد به آموزش و پرورش نیز ورود خواهد کرد.

فقط مجلس می‌تواند مصوبه خود را ابطال کند نه هیچ مرجع دیگری

نادری افزود: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی اولا به این دلیل که شورا طبق قانون اساسی حق قانونگذاری ندارد غیرقانونی بوده از سوی دیگر مجلس در سال 1392 مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو را به تصویب رسانده و فقط صحن مجلس می تواند مصوبه خود را ابطال کند نه هیچ نهاد یا مرجع دیگری.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: ثانیا در حوزه محتوا وقتی ارزیابی به عهده مدارس باشد عملا مافیای کنکور را به مدارس خواهیم آورد و آموزش و پرورش را سراسر مافیا خواهیم کرد. ضمن اینکه طبقات متوسط و فرودست با این مصوبه دیگر هیچگونه شانسی برای حضور در دانشگاه های درجه یک کشور را نخواهند داشت.

در مصوبه شورا تاثیر معدل در سه سال پایانی 60 درصد و تاثیر کنکوری که دو بار در سال برگزار خواهد شد به 40 درصد خواهد رسید این یعنی مافیایی که در کنکور نقش آفرینی می کرد به آموزش و پرورش نیز ورود خواهد کرد.

مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی خلاف عدالت و خلاف فلسفه انقلاب اسلامی است

وی تاکید کرد: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی خلاف عدالت و خلاف فلسفه انقلاب اسلامی است، پیش از این حداقل دانش آموزی می توانست از دور افتاده ترین مناطق کشور شکاف طبقاتی را بشکند و به دانشگاه های درجه یک کشور راه پیدا کند اما با این مصوبه عملا چنین چیزی ممکن نخواهد بود.

مدارس سمپاد دچار انحراف شده‌اند

نادری با انتقاد از اینکه مدارس سمپاد نیز امروز از فلسفه و اهداف اولیه خود دور شده و دچار نوعی انحراف شده اند، افزود: مهم ترین انحراف این مدارس این بوده که اولا پولی شده اند، مدارسی که برای ایجاد عدالت آموزشی شکل گرفته بودند امروز دارای انحراف شده و حتی توزیع این مدارس نیز در مراکز استان ها است و اختلاف کیفی مدارس سمپاد تهران با سایر استان ها نیز مشهود است، با چنین روشی سمپاد کاملا از هدف اصلی خود دور شده است.

نادری یادآور شد: امروز مدارس سمپاد نیز به سمت تبدیل شدن به یک موسسه کنکور حرکت می کند و دانش آموزان تک ساحتی به دور از تربیت سایر وجوه در این مدارس در حال آموزش دیدن فقط برای تست زنی است.

وی در مورد حواشی کنکور 1401 نیز، گفت: اتفاقی که در کنکور امسال رخ داد این بوده که برخی تقلب های کنکور امسال را در بوق و کرنا کردند، بنده به عنوان رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان سنجش که به همه اطلاعات این سازمان دسترسی دارم عنوان می کنم که تقلب های امسال بیشتر از پارسال نبوده، سوال این است چرا حتی روش های تقلب نیز رسانه ای شد؟ به این دلیل که مافیای کنکور می خواست با جنجال رسانه ای به اجرای مصوبه شورا کمک کند تا از اجرای این مصوبه سود بیشتری ببرد.

نادری با یادآوری نامه 271 نماینده مجلس در مخالفت با مصوبه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: بنده حتی مخالفت خود را چندین مرتبه به صورت حضوری به رئیس جمهور منتقل کردم ولی برخلاف قولی که به ما داده شد این مصوبه از طرف رئیس جمهور با عجله ابلاغ شد.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: اولین انحراف در نظام آموزشی در دهه هفتاد در دولت پس از جنگ با پیاده کردن نئولیبرالیسم بود، از طرفی برای ثبت در تاریخ می گویم دومین انحراف نظام آموزشی کشور که پس از دهه 70، راه را برای صعود طبقه پایین و فرودست می بندد، همین مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است، به عبارتی با اجرای این مصوبه فرزند کارگر تا آخر عمر کارگر و فرزند پزشک نیز پزشک خواهد ماند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-08-10 10:39

افزودن دیدگاه جدید