کد مطلب: 

271206

آمریکا یک شرکت چینی مخابراتی دیگر را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرد!

وزارت بازرگانی آمریکا شرکت «فار ایست کیبل» را که بزرگترین تولیدکننده کابل و سیم در چین است، متهم کرد که حدود دو سال با نقض تحریم‌های آمریکا به شرکت چینی «زی‌تی‌ای» برای دستیابی ایران به تجهیزات ساخت آمریکا کمک کرده است.
آمریکا یک شرکت چینی مخابراتی دیگر را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرد!

به گزارش سیتنا و بر اساس بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا، شرکت «فار ایست کیبل» از سپتامبر ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۶ نقش واسطه پنهان را برای شرکت تجهیزات مخابراتی «زی‌تی‌ای» ایفا کرده که در رهگذر آن، ایران به تجهیزات ساخت آمریکا که طبق قانون دریافت آن ممنوع بود، دسترسی پیدا کرده است.

وزارت بازرگانی آمریکا می‌گوید که شرکت «فار ایست کیبل» بر اساس قرارداد با «زی‌تی‌ای» از یکسو و با شرکت‌های مخابراتی ایران از سوی دیگر، موفق به انتقال تجهیزاتی به ایران شده که با فن‌آوری آمریکایی ساخته شده است. این شرکت متهم است که در ۱۸ مورد قوانین آمریکا را زیر پا گذاشته است.

به گفته آمریکا، اقدامات شرکت یادشده به پنهان و مخدوش کردن تجارت ممنوعه «ز‌ی‌تی‌ای» با ایران کمک می‌کرد در حالی که «زی‌تی‌ای» زیر نظر آمریکا بود و تحقیقات در باره همکاری‌های آن با ایران جریان داشت.

متیو اکسلرود، مدیرکل وزارت بازرگانی آمریکا در اجرای صادرات، روز ۱۷ مرداد گفت که اقدام علیه شرکت «فار ایست کیبل» نشان‌دهنده تعهد به اجرای قاطعانه قوانین علیه عواملی است که بخواهند طرف‌های واقعی یک معامله را پنهان کنند. او افزود که واشینگتن شرکت‌های خاطی را «تحمل نخواهد کرد».

جان ساندرمن، یک مدیر ارشد وزارت بازرگانی آمریکا، نیز گفته است که اقدام علیه «فار ایست کیبل» یک «پیام قوی» علیه شرکت‌های دیگری است که قصد تسهیل تخلفات از سوی عوامل دیگر را دارند.

«زی‌تی‌ای» پنج سال پیش به دلیل نقض گسترده قوانین صادراتی آمریکا محکوم شد و اتهام انتقال تجهیزات ممنوعه به ایران را پذیرفت.

این شرکت در مجموع به پرداخت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار جریمه محکوم شد که حدود دو سوم آن را پرداخت کرد اما پرداخت حدود ۳۰۰ میلیون دلار دیگر برای یک دوره هفت ساله تعلیق شد.

وزیر بازرگانی وقت آمریکا در سال ۲۰۱۷ تأکید کرده بود که جریمه مالی سنگین بر شرکت ‌«زی‌تی‌ای» باید هشداری بازدارنده برای سایر شرکت‌هایی باشد که در فکر دور زدن تحریم‌های آمریکایی باشند.

انتهای پیام

گزارش از حمزه فاتح

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-08-09 23:32

افزودن دیدگاه جدید