کد مطلب: 

270958

بررسی نحوه تشکیل کهکشان «راه شیری» با یک فناوری جدید

دانشمندان یکی از قدرتمندترین تلسکوپ‌های جهان را به یک فناوری جدید مجهز کردند که با جزییاتی بی سابقه می‌تواند نحوه شکل گرفتن کهکشان «راه شیری» را مشخص کند.
کهکشان «راه شیری»

به گزارش سیتنا، تلسکوپ ویلیام هرشل (WHT) در لا پالما اسپانیا می تواند در هر ساعت یک هزار ستاره را رصد و در نهایت پنج میلیون ستاره را فهرست کند.

یک وسیله نقشه‌برداری فوق‌ سریع به این تلسکوپ متصل می شود و ترکیبات هر ستاره و سرعت حرکت آن را تحلیل و ارزیابی کرده و نشان خواهد داد که کهکشان راه شیری چگونه در طول میلیاردها سال شکل گرفته است.

دکتر گاوین دالتون از دانشگاه آکسفورد بیش از یک دهه را صرف ساختن این وسیله موسوم به «ویو» (Weave) کرده است. نام این وسیله کوتاه شده کاوشگر ناحیه و سرعت ارتقا یافته با تلسکوپ ویلیام هرشل (WHT Enhanced Area Velocity Explorer) است.

به گفته دانشمندان، این وسیله ۸۰ هزار قطعه دارد و یک معجزه مهندسی است.

این تلسکوپ ۸۰ هزار قطعه دارد و یک معجزه مهندسی است.

برای هر تکه‌ یا بخشی از فضا که تلسکوپ به سمت آن تنظیم شده است، فضانوردان موقعیت یک هزار ستاره را شناسایی می‌کنند سپس تجهیزات رباتیک «ویو» ابزار فیبر اپتیک مربوط به انتقال نور را به طور دقیق  روی هر موقعیت قرار می‌دهند و به سمت ستاره مربوطه نشانه می‌گیرند.

این فیبرها در واقع تلسکوپ‌های کوچکی هستند که هر کدام از آنها نور را از یک ستاره منفرد دریافت و آن را به یک ابزار دیگر هدایت می‌کند. این نور سپس به طیفی رنگین‌کمانی تجزیه می‌شود که حاوی اسرار مربوط به منشاء و تاریخچه آن ستاره است.

تمام این اقدامات در مدت تنها یک ساعت تکمیل و کار بررسی یک هزار ستاره بعدی شروع می‌شود.

کهکشان راه شیری متشکل از حدود ۴۰۰ میلیارد ستاره است اما به عنوان مجموعه نسبتا کوچکی از ستاره‌ها شروع شده و در طول میلیاردها سال از طریق ادغام با کهکشان‌های کوچک دیگر و نیز اضافه شدن ستارگان از کهکشان‌های دیگر رشد یافته است.

تجهیزات «ویو» قادر به محاسبه سرعت، مسیر، قدمت و ترکیب هر ستاره‌ تحت رصد است. به گفته دالتون، این وسیله با قیاس معکوس (extrapolating backwards) قادر است که کل شکل گیری کهکشان راه شیری را به جزییات بی‌سابقه بازسازی و ترسیم کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-08-01 14:26

افزودن دیدگاه جدید