کد مطلب: 

270175

تدوین چارچوب همکاری بین اپراتورهای ارتباطات ثابت و شهرداری‌ها

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: هدف از برگزاری نشست‌های تعاملی با فاوای شهرداری کلانشهرها، تدوین چارچوب‌های همکاری برای تحقق توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTx) و ارائه خدمات شهر هوشمند بر این بستر است.
صادق عباسی شاهکوه

به گزارش سیتنا، نشست "مدل بهینه توسعه شهر هوشمند مبتنی بر توسعه شبکه FTTx" با حضور رئیس و معاونین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی و روسای فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کلانشهرها با هدف تدوین چارچوب همکاری بین اپراتورهای ارتباطات ثابت و شهرداریها برگزار شد.

صادق عباسی شاهکوه در این نشست با اشاره به ضرورت توسعه زیرساختهای ارتباطات ثابت گفت: در چند سال گذشته علیرغم توسعه خوب در حوزه ارتباطات سیار، در حوزه ارتباطات ثابت عقب افتادگی داریم. از سوی دیگر براساس تکلیف شورای عالی فضای مجازی بایستی ظرف سه سال و نیم آینده ۸۰ درصد خانوارها به ارتباطات ثابت پرسرعت دسترسی داشته باشند. دولت سیزدهم مبتنی بر این تکلیف قانونی، توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTx) را در اولویت اقدامات خود تعیین کرده است تا این حوزه را ساماندهی کند.

وی افزود: با توجه به طولانی بودن مدت زمان بازگشت سرمایه در این حوزه و عدم توانائی اپراتورها برای سرمایه‌گذاری، دولت با پیشنهاد وزارت ارتباطات برای حمایت و کمک به اجرای این پروژه مصوباتی را تصویب کرد که براساس آن دارندگان پروانه ارتباطات ثابت که در توسعه فیبرنوری مشارکت می‌کنند، از پرداخت سه درصد حق‌السهم دولت معاف شدند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: همچنین براساس مصوبه دیگری هشت درصد از حق‌السهم دولت در اپراتورهای ارتباطات سیار نیز به توسعه فیبرنوری اختصاص داده شد، البته به شرطی که این موضوع ظرف سه سال آینده عملیاتی شود.

عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه علیرغم حمایت‌های دولت هنوز هم بازگشت سرمایه در این حوزه طولانی است، افزود: یکی دیگر از راهکارهای پیش رو در توسعه ارتباطات ثابت پرسرعت، شکل‌گیری همکاریهای موثر بین دستگاهی است که هم کارها را با هزینه کمتر تسریع می‌کند و هم زمان بازگشت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: در توسعه فیبرنوری در شهرها طبیعتاً شهرداریها اولین پله در تعامل دستگاهی هستند. ضمن آنکه این نهاد همزمان به دنبال تحقق و پیاده‌سازی شهر هوشمند به عنوان یکی از ضرورتهای زندگی در عصر حاضر است. ما نیز در وزارت ارتباطات و رگولاتوری خود را موظف می‌دانیم برای آغاز این تعامل و تحقق این موضوع بر بستر فیبرنوری همکاری لازم را انجام دهیم.

در توسعه فیبرنوری در شهرها طبیعتاً شهرداریها اولین پله در تعامل دستگاهی هستند. ضمن آنکه این نهاد همزمان به دنبال تحقق و پیاده‌سازی شهر هوشمند به عنوان یکی از ضرورتهای زندگی در عصر حاضر است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با اشاره به ضرورت همکاری بین اپراتورها و شهرداری برای تحقق توسعه ارتباطات ثابت و تحقق شهر هوشمند بر بستر آن گفت: رگولاتوری به عنوان نهاد مستقل از اپراتورها می‌تواند زمینه این همکاری و تعامل را شکل دهد تا هم انتظارات شهرداری و هم دغدغه های اپراتورهای متعهد بررسی شده و با فراهم کردن زمینه تدوین چارچوب مشارکت مطلوب مابین این دو بخش، پروژه توسعه فیبرنوری به بهترین روش پیش رفته و در نهایت شهروندان در سراسر کشور از مزایای آن بهره‌مند شوند.

مهدی روحانی‌نژاد، مشاور عالی رئیس رگولاتوری نیز در این نشست گفت: هدف از برگزاری نشست‌های تعاملی با فاوای شهرداری کلانشهرها، تدوین چارچوب‌های همکاری برای تحقق توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTx) و ارایه خدمات شهر هوشمند بر این بستر است.

وی با اشاره به اینکه در تعامل بین اپراتورها بعنوان ارایه‌دهندگان خدمات و ایجادکنندگان زیرساخت‌های ارتباطی در سطح شهرها و شهرداریها هر کدام از طرفین دغدغه‌ها و انتظاراتی دارند، افزود: رعایت مقررات ابلاغی شورای شهر، عدم ایجاد انحصار برای اپراتورها در ارایه خدمات مبتنی بر فیبرنوری در شهرها، عدم حفاری مجدد در معابری که امکانات فیبرنوری دارد، پرداخت تعرفه‌های مصوب شورای شهر، رعایت استانداردهای شهرداری، تعیین تکلیف مالکیت زیرساخت‌های ایجاد شده در سطح شهرها، رعایت عدالت در پوشش کامل اپراتورها در مناطق برخوردار و کم برخوردار در سطح شهرها، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری از مهمترین دغدغه‌ها و انتظارات شهرداریهاست.

روحانی‌نژاد تاکید کرد: در مورد موضوع درآمد شهرداریها در استفاده از زیرساخت‌های شهری شیوه‌های مختلفی مانند دریافت هزینه حفاری، استفاده از امکانات زیرساختی موجود شهرداری با تعرفه مصوب، اختصاص تسهیم درآمد اپراتورها و ... وجود دارد که بایستی چارچوب عملیاتی شدن آنها در تعامل با شهرداریها و اپراتورها تعیین شود.

وی زمان و مدل قرارداد، مدل نگهداری و بروز رسانی، نحوه بهره‌برداری از زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی اپراتورها و ... را از عمده‌ترین دغدغه‌های تحقق مشارکت بین شهرداری‌‌ها و اپراتورها عنوان کرد.

مشاور عالی رئیس رگولاتوری، تصریح کرد: امیدواریم در این تعامل مقررات و مدل کاری استفاده از امکانات عمومی براساس پیشنهادهای اجرایی شهرداریها، مطابق با مفاد قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تا پایان تیرماه جاری تدوین و برای طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال شود.

در این نشست، که با حضور مسئولین فاوای شهرهای مشهد، اصفهان، قم، قزوین، اردبیل، رشت، یزد، کرج، همدان، ارومیه، تبریز، اهواز، اراک، زاهدان، زنجان، کرمان، شیراز و تهران برگزار شد، برخی از روسای فاوای شهرداریها نیز مشکلات موجود در تعامل با اپراتورها برای اجرای پروژه فیبرنوری در سطح شهرها و راهکارهای پیشنهادی برای رفع آن را مطرح کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 5
2022-07-06 12:22

افزودن دیدگاه جدید