کد مطلب: 

270053

تحقق افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی با راه‌اندازی سامانه مودیان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با راه‌اندازی سامانه مودیان، فرارهای مالیاتی کاهش پیدا می‌کند و بدین ترتیب، افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی که در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده، قابل تحقق خواهد بود.
محمد صفائی دلوئی

به گزارش سیتنا، محمد صفائی دلوئی با اشاره به مزایای سامانه مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از تیرماه اظهار کرد: این سامانه چند ویژگی شاخص دارد، یکی اینکه رابطه ممیزی و مؤدی را حذف می‌کند و نکته دوم اینکه فرار مالیاتی را به شدت کاهش می‌دهد.

وی افزود: به همین دلیل به طور طبیعی کسانی که می‌خواهد درست کار کنند و مالیات خود را هم به طور مناسب پرداخت کنند، یک رضایتمندی نسبی خواهند داشت؛ چرا که متوجه می‌شوند با اجرای این قانون، بین همه مودیان به عدالت رفتار می‌شود و بر اساس عدالت اجتماعی، مالیات اخذ خواهد شد و بر اساس کد و قوانینی که در سامانه درج شده، مالیات اخذ می‌شود.

* به سوی عدالت مالیاتی و شفافیت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که سامانه مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی هرچه سریع‌تر برای ایجاد عدالت مالیاتی و شفافیت، تکمیل و راه اندازی شود.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتکای بیشتر منابع بودجه ۱۴۰۱ روی درآمدهای مالیاتی آن هم با افزایش بیش از ۶۰ درصدی، اقدامات دولت در بخش وصول مالیاتی را مناسب ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: ما چهار نسل با نفت زندگی کردیم و همین اتکا به درآمدهای نفتی به جز آسیب‌های اقتصادی، باعث آسیب‌های اجتماعی و شکاف بین دولت و ملت شده است. به این معنی که دولت احساس می‌کرده که دستش در جیب خودش است و نیازی به مردم ندارد و در یک روند متأسفانه طولانی مدت، این شکاف بین دولت و ملت بیشتر شده است.

صفائی متذکر شد: همچنین از سوی دیگر اگر شما عمدتاً از مردم در خصوص اقدامات دولت و مالیات‌ستانی دولت سؤال کنید، معتقد هستند که سیستم اداری پاسخگو نیست و این به دلیل اتکای دولت به درآمدهای نفتی و بی‌نیازی به مردم است که شکاف را ایجاد کرده است.

* آسیب‌های تکیه دولت‌ها به نفت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: از طرفی به دلیل اینکه تکیه دولت‌ها بر درآمدهای نفتی بوده، به غلط درآمد نفت را درآمد دولت حساب می‌کردند، درحالی که درآمد دولت آن زمانی واقعاً درآمد دولت حساب می‌شود که خدماتی ارائه بدهد و در قبال آن خدمات، مالیاتی اخذ کند و این روش درآمد دولت محسوب می‌شود، در غیر این صورت اینکه شما سرمایه کشور و مردم را بفروشید، جزو درآمد محسوب نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک آسیب دیگر این است که چون درآمدهای نفتی همیشه اتکای دولت‌ها بوده است، ذهنیتی هم روی فرار مالیاتی در ذهن مردم ایران نهادینه شده است، اکنون به طور مثال دستگاه‌های پوز برخی پزشکان کار نمی‌کند و اکثراً پول نقدی از بیماران و مراجعه‌کنندگان می‌گیرند و اینها آسیب‌هایی است که در این مسیر وجود دارد.

این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد که به زودی سازمان امور مالیاتی، چالش‌های این مسیر را استخراج کند و طی کمتر از ۹ ماه آینده یک اصلاحیه هم برای قانون بر مبنای همین چالش ها ارائه دهد تا مثلا برای کسانی که از دستگاه پوز استفاده نمی‌کنند مجازاتی در نظر گرفته شود.

صفائی درباره آثار اجرای این قانون و راه اندازی سامانه مودیان تاکید کرد: به طور طبیعی فرارهای مالیاتی کاهش پیدا می‌کند و همان چیزی که در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است، قابل تأمین توسط دولت سیزدهم خواهد بود، یعنی همان افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه قابل تأمین است.

وی درباره اراده دولت در راه اندازی این سامانه نیز تاکید کرد: قطعا سازمان امور مالیاتی برای راه اندازی سامانه پیش بینی های لازم را انجام داده و با نظام بانکی و بانک مرکزی هم هماهنگ هستند و فکر می‌کنم مشکلی در ارتباط با اخذ مالیات از طریق پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نباشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رابطه بین ممیزی و مؤدی با اجرای این قانون حذف می‌شود و این حذف قطعاً به رضایت مؤدی منجر شده و یک مالیات واقعی از مؤدی دریافت خواهد شد که هم رضایتمندی دولت و هم رضایتمندی مردم را در پی خواهد داشت.

صفائی تأکید کرد: مردم باید بدانند که همه نظام‌ها و دولت‌ها در دنیا با فروش سرمایه ملی‌شان اداره نمی‌شوند بلکه با اخذ مالیات اداره می‌شوند و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم که دولت‌ها با اخذ مالیات کشور را اداره کنند نه با فروش سرمایه ملی مانند نفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-07-03 08:47

افزودن دیدگاه جدید