کد مطلب: 

269650

باقری اصل: تداوم دولت الکترونیک باعث می‌شود در دنیا جایگاه بهتری داشته باشیم‌

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، گفت: کاش دولت الکترونیکی از زمان آغاز تا به امروز تداوم داشت، زیرا این تداوم باعث می‌شود تا در دنیا جایگاه بهتری در این زمینه داشته باشیم‌.
رضا باقری اصل

به گزارش خبرنگار سیتنا، رضا باقری اصل، در جلسه اعلام نتایج نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی که امروز یکشنبه 29 خردادماه 1401 در محل ساختمان مرکزی وزارت ارتباطات، سالن جلسات دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، برگزار شد، گفت: دولت الکترونیک در چند دهه اخیر توسط دولت جدی گرفته شده است که طبق پدیده ها و اتفاقات مختلف کشور، مورد بی مهری قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال ۸۲_۸۳ اولین کارهای دولت الکترونیک به شکل امروزی صورت گرفت و در دولت نهم و مخصوصا دولت دهم توسعه دولت الکترونیک شدت گرفت.

باقری اصل اشاره کرد: در دولت یازدهم کمی به توسعه الکترونیک پرداخته شد و درنهایت ۲ الی ۳ سال مورد بی مهری قرار گرفت.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات بیان کرد: در نهایت کرونا منجر شد تا نگاه جدیدی به دولت الکترونیک شود و همین موضوع باعث نجات جان بسیاری از افراد شد.

وی توضیح داد: دولت سیزدهم از روزی که شروع به کار کرد رنگ دیگری به دولت الکترونیک بخشید و این موضوع بار دیگر با عنوان دولت هوشمند مورد پیگیری قرار گرفت.

باقری اصل تشریح کرد: کاش دولت الکترونیکی از زمان آغاز تا به امروز تداوم داشت، زیرا این تداوم باعث می‌شود تا در دنیا جایگاه بهتری در این زمینه داشته باشیم‌.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر رتبه ما در حوزه دولت الکترونیک در جهان ۸۹ است که اگر این رتبه را با درآمد سرانه مقایسه کنیم، می‌بینیم که بر اساس این درآمد تطابق دارد و اما همین رتبه با توجه به زیرساخت‌ها و فناوری ها، به نظر می رسد که باید رتبه بهتری باشد.

وی تاکید کرد: از دولت الکترونیک ارزیابی مستمر صورت می گیرد و هر دوره در کارنامه شاخص های جدیدی می گذاریم زیرا هر سال نیازمندی ها و فناوری های جدید باعث به روزرسانی شاخص ها می شود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره 170 دستگاه و 1662 خدمت مورد ارزیابی قرار گرفت، افزود: ارزیابی در محور دولت کاربر محور امتیاز 52، دولت یکپارچه امتیاز 35، دولت مشارکتی 41 و دولت شفاف 30 به دست آمده که در ارزیابی دوره هشتم این امتیازها به ترتیب 53، 31، 36 و 29 بوده است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به وضعیت دستگاه های اجرایی اصلی در این دوره اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با 74.17، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 67.23 و وزارت امور اقتصاد و دارایی با 64.02 رتبه های نخست تا سوم دستگاه ها را به دست آورده‌اند و وزارت دادگستری با 13.29، وزارت امور خارجه با 18.31 و بانک مرکزی با 24.64 امتیاز سه دستگاه آخر در بین دستگاه‌های اصلی هستند.

رضا باقری اصل

وی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران را سه دستگاه برتر بین دستگاه‌های پرمراجعه اعلام کرد و افزود: امتیاز کیفی نهایی ارزیابی این دستگاه ها به ترتیب 98.42، 98.42 و 97.92 شده است که نسبت به دوره قبل افزایش داشته اند.

باقری اصل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران را برترین ها بین تمام دستگاه های اجرایی در شاخص های دولت الکترونیک و هوشمند اعلام کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد، شرکت ارتباطات زیرساخت، پست بانک ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان حج و زیارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، رتبه های 4 تا 10 را در این شاخص ها به دست آورده اند.

وی سازمان توسعه تجارت ایران با امتیاز 8.91، سازمان زندان ها با امتیاز 9.29 و مرکز آموز ش مدیریت دولتی با امتیاز 12.19 را سه دستگاه آخر در رتبه بندی دستگاه های پرمراجعه اعلام کرد که وضعیت مناسبی از نظر شاخص های دولت الکترونیک ندارند.

دبیر شواری اجرایی فناوری اطلاعات برترین های شفافیت را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی بهره وری در رتبه نخست معرفی کرد و گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت در رتبه دوم و بیمه مرکزی و وزارت امور اقتصادی در رتبه سوم این شاخص قرار دارند.

وی از موزه علم و فناوری، جهاد دانشگاهی و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی به عنوان دستگاه هایی که بیشترین رشد را نسبت به دوره قبل داشتند یاد کرد.

باقری اصل درباره میزان الکترونیکی کردن خدمات نیز گفت: 21 درصد خدمات شامل 350 خدمت کاملا الکترونیکی شده و 1014 خدمت که 61 درصد خدمات است به صورت نیمه الکترونیکی ارائه می شود و 116 خدمت که itj درصد خدمات است به ذات الکترونیکی نمی شود و هنوز برای 183 خدمت که 11 درصد خدمات است اقدامی برای الکترونیکی شدن آنها انجام نشده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به اقدامات انجام شده برای پنجره واحد خدمات اشاره کرد و افزود: 59 درصد دستگاه ها هنوز پنجره واحدی ندارند و 25 درصد دستگاه ها نیز با کمتر از 30 درصد خدمات راه اندازی کرده اند و 16 درصد دستگاه ها نیز با 30 درصد خدمات پنجره واحد خود ارائه کرده‌اند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پایان نشست خبری از خبرنگاران و رسانه ها خواست از دستگاه هایی که در رتبه های پایین ارزیابی ها قرار دارند وضعیت توسعه دولت الکترونیکی و هوشمند را مطالبه کنند.

برای مشاهده نتایج کامل نهمین دوره ارزیابی دولت الکترونیکی اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (13 رای)
سیتنا 3
2022-06-19 11:45

دیدگاه‌ها

تصویر شهسواری
نکه تو بقیه چیزها جایگاهمون عالیه فقط این یک مورد و توش جایگاهمون بد بود که خداروشکر گویا داره اونم خوب میشه
ارسال شده توسط شهسواری در 31 خرداد 01 - 13:54

افزودن دیدگاه جدید