کد مطلب: 

269420

فیروزآبادی: حرکت از دوران ادراک به دوران فهم فضای مجازی ضرورت دارد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: باید از دوران ادراک فضای مجازی وارد دوران فهم این فضا شویم چرا که دوران ادراک مبتنی بر فرد بوده اما دوران فهم دستیابی به فهم مشترک و در نهایت پیشرفت و پارادایم را به دنبال خواهد داشت.
دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی

به گزارش سیتنا، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی در آیین رونمایی از یکصدمین گزارش عصر فضای مجازی که به همت پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد، افزود: باید از دوران ادراک فضای مجازی وارد دوران فهم این فضا شویم چرا که دوران ادراک مبتنی بر فرد بوده اما دوران فهم دستیابی به فهم مشترک و در نهایت پیشرفت و پارادایم را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به این که به دلیل ماندن در مرحله ادراک، با مشکلاتی دست به گریبان هستیم، تصریح کرد: گزارش های عصر فضای مجازی، به دنبال آسیب شناسی صورت گرفته در این حوزه در پژوهشگاه فضای مجازی آغاز شد و توانست در جهت رفع این آسیب تا حدودی گام‌مناسبی بردارد.

فیروزآبادی گفت: در این‌میان آسیبی که مورد شناسایی قرار گرفت فقر مفرط در حوزه مطالب و مباحث عصر فضای مجازی با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب و مسئولان مبنی بر تحولات این فضا بود.

وی با تاکید بر تغییر نگاه مرکز ملی فضای مجازی از نگاه تقلیل گرایانه به فضای مجازی به تحولی تمدن ساز افزود: باید این فضا به عنوان یک تحول و عصری تمدن ساز و یک دوره متمایز از بشریت شناخته شده و یک زیست بوم در تمام‌حوزه های انسانی شامل علوم و فناوری و شئون حقوقی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی باشد چرا که در تمامی این شئون شاهد تحولی عمیق هستیم.

دکتر فیروزآبادی اظهار داشت: این تحول عمیق در حوزه تکنولوژیک که جنبه مادی دارد قابل رویت بوده و مظاهر آن دیده و مدل های جدید درک و تفاوت های آن بررسی می شود اما در تحولات چشمگیر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ساختارهای موضوعی به ساختار شبکه ای تبدیل می شوند به طوری که در تحولات سیاسی شاهد تغییر روابط دولت ها و ملت ها، جهانی شدن و تغییر قواعد بین المللی هستیم.

به گفته وی در حوزه اقتصادی تحول خدمات به صورت عمیقی ایجاد شده و در حوزه اجتماعی نیز شاهد زندگی و ساختارهای شبکه ای هستیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تحولات عمیق و پیچیده این حوزه ها تصریح کرد: با وجود چنین تحولاتی و به دنبال عصر فضای مجازی به لحاظ فلسفی و پیاده سازی، تئوری پیچیده ای مورد توجه است که همه این موارد از شتاب گیری تحولات در تمامی حوزه ها حکایت دارد به طوری که در این شرایط آثار چاپی دیگر پاسخگو نیست.

وی با تاکید بر این که هنوز در چیستی فضای مجازی با مشکلاتی دست به گریبان هستیم، افزود: باید با مفهوم سازی به مفهوم‌ مشترکی دست یابیم تا مورد قبول عقلا، نخبگان و لایه های مختلف اجتماعی جامعه قرار گیرد چرا که معتقدیم فضای مجازی پیش از هرچیزی یک فضای اجتماعی است و هرچند انتشار جزوه و کتاب به عنوان نخستین گام مورد توجه قرار می گیرد اما نباید به آن بسنده کرد.

ضرورت افزایش تعاملات بین‌المللی از سوی پژوهشگاه

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر این که آن‌چه امروز اتفاق افتاده اتفاق بزرگی است که در پژوهشگاه رخ داده است، گفت: در مدت حضور بنده اقدامات و گام های اولیه برخی از موارد برداشته شد که با جابجایی صورت گرفته به نتیجه نرسید که یکی از این موارد، افزایش تعاملات بین المللی از سوی پژوهشگاه فضای مجازی بود.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت بالایی در حوزه آموزشی، پژوهشی و شکل گیری توافق هاب بین الملل پژوهشگاه فضای مجازی وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

کلانتری با تاکید به ضرورت عمق بخشی به ادراک از فضای مجازی تصریح کرد: باید ضمن وارد شدن پژوهسگاه فضای مجازی به عرصه های اجرایی، دوره های ترویجی و آموزشی برای دستگاه ها افزایش یافته و بسته های اموزشی برای مخاطبان خاص پیش بینی شود.

معاون وزیر علوم بر شکل دهی به اجماع بین ذینفعان فضای مجازی تاکید و اظهار کرد: پوشش همه حوزه ها در پژوهشگاه فضای مجازی، داشتن هویت مستقل پژوهشگاه و شکل گیری تدریجی سایر ارکان در پژوهشگاه از اولویت هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

منشورات پژوهشگاه فضای مجازی

حسین مطلبی، رییس پژوهشگاه فضای مجازی نیز در آیین رونمایی از یکصدمین گزازش عصر فضای مجازی با اشاره به منشورات مختلف پژزوهشگاه اظهار کرد: اصلی ترین گزارش های منتشر شده، گزارش های عصر فضای مجازی است که در حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تلاش شد درک عمیقی از تحولات حوزه فضای مجازی برای سیاست گذاران، محققان و برنامه ریزان ایجاد کند.

وی با اشاره به انتشار یکصد عنوان گزارش اظهار کرد: نوع دوم گزارش های منتشر شده از سوی پژوهشگاه، گزارش های سریع هستند که در آن ها به جای پرداختن به عمق مسایل، نگاهی سریع به موضوعات ویژه در برهه زمانی خاص برای مخاطب ایجاد می شود.

نوع سوم نیز ‌گزارش اسناد هستند که متون و سندهای سیاستی ملی و جهانی که از سوی سازمان های بین المللی منتشر می شوند را بیان می کند که در ابتدا به ترجمه این سیاست ها و سپس به نقد و بررسی آن ها می پردازیم.

مطلبی ادامه داد: نوع دیگر منشورات پژوهشگاه، کتاب ها هستند که تاکنون ۳۸ عنوان کتاب آماده که برخی از این عناوین هنوز منتشر نشده و در صف انتشار قرار دارند. در این میان برخی کتاب ها خلاصه شده که ۱۱ عنوان کتاب نیز منتشر شده است.

رئیس پژوهشگاه فضای مجازی تصریح کرد: ظهور و بسط فضای مجازی در زندگی بشر باعث پدید آمدن مسائل مختلف اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی برای بشر امروز شده که ما در این مجموعه گزارش های عصر فضای مجازی تلاش کردیم به بررسی این مسائل و راهکارهای مواجهه با آن بپردازیم.

مطلبی افزود: حجم این تحولات به حدی بوده که ما معتقدیم زندگی بشر امروز را وارد بحران جدیدی از تحولات کرده که می‌توان آن را عصر فضای مجازی نامید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-06-09 10:59

افزودن دیدگاه جدید