کد مطلب: 

269375

ترافیک سنگین در معابر پایتخت به دنبال حمله سایبری به شهرداری تهران

به دنبال تایید رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در راستای ترافیک سنگین صبحگاهی امروز سه شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱ در اکثر معابر پایتخت و احتمال حمله سایبری به سیستم‌های شهری، سازمان فاوای شهرداری تهران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه داخلی شهرداری تهران برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد.
ترافیک سنگین

به گزارش سیتنا، ترافیک پایتخت مشکل چندین ساله تهران است اما به نظر می رسد که عامل دیگری سبب شده ترافیک امروز سه شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱ بیشتر از هر زمان دیگری باشد.

سرهنگ علی اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص وضعیت معابر صبحگاهی امروز گفت: با رصدی که از طریق دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک از وضعیت ترافیکی سطح معابر و بزرگراه‌های پایتخت صورت گرفت، شاهد حجم بالای ترددها و شروع ترافیک از ابتدای ساعات صبح در معابر شهر تهران بودیم.

در پی از دسترس خارج شدن سایت شهرداری تهران و سامانه تهران من، سازمان فاوای شهرداری تهران بیانیه‌ای منتشر کرد که متن اولیه آن به شرح زیر است:

  •  اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه داخلی شهرداری تهران برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد.
  •  فرآیند این رفع اختلال محدود به سرعت اتفاق افتاد. البته سامانه‌های خدمت‌رسانی شهرداری تهران برای بررسی‌های بیشتر فنی توسط سازمان فاوا فعلا محدود شده است.
  •  سازمان فاوای شهرداری تهران با همکاری نهادهای مسئول در حال بررسی ابعاد موضوع و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ کیفیت خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان است.
  •  ماهیت اختلالگران و شیوه فعالیت آن‌ها پس از بررسی نهایی توسط نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در راستای این حمله سایبری، برخی مقامات نیز واکنش نشان دادند که در ذیل آمده است:

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با حمله سایبری به سیستم‌های شهرداری تهران گفت: برنامه‌ریزی مفصلی از سوی ضد انقلاب‌ها و کسانی که جلوی جمهوری اسلامی قد علم کرده‌اند، انجام شده بود. با برنامه‌ریزی دقیقی که کرده بودند قصد داشتند تا سیستم‌های شهرداری و سیستم‌های دیگر در تهران را فشل کنند؛ اما باز هم به لطف الهی، قداست حضرت امام (ره) و پاکی خون شهدای ۱۵ خرداد سبب شد تا آنها به خواسته‎‌شان دست پیدا نکنند. آنها به جز انتشار چند تصویر موهن به هدف دیگری نرسیدند.

وی ادامه داد: حمله به سیستم‌های کشور ادامه خواهد داشت، بنابراین به همه مسئولان باید هشدار دهیم که مراقب باشند و با قرارگیری کنار یکدیگر برنامه دشمن را خنثی کنند. آسیب‌هایی وارد شده و موجب شد سامانه‌ها چند روزی کارایی نداشته و تعطیل شوند اما برنامه وسیع و گسترده‌ای شکل داده بودند که بسیار بیشتر از این بود که خوشبختانه به لطف الهی کارگر نیفتاد و همکاران ما با تسلط کامل توانستند در مقابل آن‌ها بایستند.

مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به این اتفاق در تذکری به شهرداری تهران مبنی بر لزوم اجرای سند راهبردی پدافند غیرعامل شهری و ایجاد ظرفیت‌های سایبری (انسانی و فنی) به‌ منظور بازدارندگی و آمادگی برای تطابق و تاب‌آوری در شرایط متغیر و پویای سایبری، اظهار کرد: در سال‏‌های اخیر کشور ما با اشکال تازه و جدیدی از حملات سایبری مواجه شده و بیم آن می‏‌رود که این حملات تداوم پیدا کند.

وی افزود: عملی شدن برخی حملات سایبری به مراکز حساس کشور مانند حمله به سامانه سوخت و پمپ بنزین‌ها به دنبال حملات سایبری به مراکز هسته ای و هک شدن سایت‌های اینترنتی مراکزی مانند هواپیمایی ماهان گویای آن است و بازدارندگی سایبری را بیش از پیش با اهمیت کرده است.

عباسی با بیان اینکه حملات سایبری در لیست خطرات جهانی رتبه پنجم را در سال 2020 به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: جلوگیری از آسیب در فضای سایبری، سازوکار‌های لازم را می‌طلبد. کارآمدی در عرصه سایبری مستلزم شناخت دقیق حوزه آفندی و پدافندی و تدوین راهبرد‌هایی بر اساس نظریه پایه بازدارندگی در فضای سایبری است که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است.

عباسی با بیان اینکه به دلیل گستردگی حملات سایبری و آثار آن، دربرگیری آن دو حالت است، تصریح کرد: حملات به مراکز محدود که ارزش امنیتی دارد و حملاتی که گستردگی بالا دارد و هدف اختلال در زندگی روزمره مردم است. حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای تجربه شده در کشور از نوع اول و حمله به سامانه سوخت و پمپ بنزین‌ها و اخیرا سامانه‌های شهرداری تهران از نوع دوم است. با وجود تاکیدات در قوانین و اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه کشور تحقق تکالیف ماده 107 و 109 آن برنامه در بعد دفاعی آنگونه که باید عملی نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 107 قانون برنامه ششم در جهت افزایش ظرفیت های قدرت نرم و دفاع سایبری و تأمین پدافند و امنیت سایبری برای زیرساخت های کشور، طرح جامع دربرگیرنده توسعه قدرت نرم دفاعی و سایبری و مقابله با جنگ نرم با مشارکت ستاد کل نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سال اول اجرای قانون برنامه تهیه می‌شود و پس از تصویب شورای عالی فضای مجازی از سال دوم اجرای این قانون به اجرا در می‌آید.

عضو شورای شهر تهران گفت: همچنین بر اساس ماده 109- قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی و هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل اقدامات ذیل را به عمل آورد:الف ـ ایجاد سامانه پدافند رایانیکی (سایبری)ب ـ افزایش سطح آموزش رایانیکی (سایبری) مدیران و کارکنان دستگاه های اجرائی به منظور جلوگیری از نفوذ و مختل نمودن سامانه (سیستم)‌های نرم افزاری دستگاه ذیربط و توسعه آمادگی‏ها، میزان تحقق این تکالیف نیز در هاله ای از ابهام است.

عباسی با بیان اینکه سند راهبردی پدافند سایبری کشور ابلاغ شده که براساس چشم‌انداز تعریف شده در این سند، شکل‏‌گیری نظام پدافند سایبری هوشمندانه، انحصاری، ابتکاری، عمیق، لایه به لایه، بـومی و پیشگیرانه، شبکه‌ای، گسترش یافته و سلسله مراتبی، چابک و منعطف مورد نظر است و راهبردهای تحقق این نظام در 25 بند مشخص شده که از جمله مهمترین راهبردها "طراحی پیاده سازی و اجرای نظام پدافند سایبری درمقابل تهدیـدات و حمـلات سـایبری بـا ویژگی بومی‌سازی فرآیندها، نظامات و استانداردها، پروتکل‌ها، رویه‌ها و روال‌ها"، "ساماندهی و ارتقاء دانشی و بکارگیری منابع انسانی متخصص در حوزه پدافند سایبری" و "فعال‌سازی قرارگاه پدافند سایبری و اجرایی کردن نظامات پدافند سایبری" است، گفت: از شهرداری تهران انتظار می‌رود که حسب تکالیف این سند بالادستی اقدامات لازم در این خصوص به انجام می‌رسید که اینکه شاهد بازدارندگی سایبری می‏‌بودیم. با توجه به اینکه شهرداری تهران یک نهاد خدمات رسان است. ضرورت دارد موضوع پدافند غیرعامل به طور عام در تمام حوزه‌های ماموریتی و در حوزه سایبری به طور ویژه و به‌ عنوان یک اولویت اصلی و اساسی مورد توجه قرار گرفته و ایجاد و استفاده از همه ظرفیت‌های سایبری (انسانی و فنی) به‌ منظور آمادگی برای تطابق و تاب‌آوری در شرایط متغیر و پویای سایبری در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: براساس بند 3 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 و اصلاحات بعدی آن، در راستای توسعه قدرت نرم دفاعی و کارآمدی در عرصه سایبری مدیریت شهری تهران نسبت به اجرای سندهای بالادستی از جمله سند راهبردی پدافند غیرعامل شهری و ایجاد ظرفیت‌های سایبری (انسانی و فنی) به‌ منظور بازدارندگی و آمادگی برای تطابق و تاب‌آوری در شرایط متغیر و پویای سایبری از شهردار تهران می‌خواهم تا دستور انجام اقدامات لازم صادر و عقب‌ماندگی‌های جبران و نتایج اقدامات به شورای شهر منعکس کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-06-07 16:19

افزودن دیدگاه جدید