کد مطلب: 

269077

ستاری: تحول فرهنگی، اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق را رونق می‌بخشد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: اصلاح روند کنونی نیازمند رویکرد سخت افزاری نبوده و مستلزم یک تحول فرهنگی است و این استان دارای ظرفیت‌های زیست محیطی ارزشمندی است اما آن چه که برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حل مشکلات جامعه نیاز داریم، توجه به سرمایه‌های انسانی و حمایت از ایده های نوآورانه آنان است.
سورنا ستاری

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری در نشستی با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان، علی خیرالدین معاون فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاه‌ها، رئیس پارک علم و فناوری و سایر مسئولان استان گیلان از ضرورت‌ها و اقدامات لازم برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری استان را تشریح کرد.

ستاری با بیان این که با توجه به تبیین شعار سال از سوی رهبر فرزانه انقلاب، توجه به ایجاد بسترهای توسعه اقتصاد دانش بنیان ضروری و جدی است، گفت: توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری چیزی جز فرهنگ نیست و باید با نگاهی دوباره، ظرفیت‌های موجود برای رونق این شکل نو از اقتصاد، شناخته و حمایت شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر شناخت پتانسیل‌های بومی گیلان برای هدایت و حمایت در مسیر خلق اشتغال و ارزش افزوده، عنوان کرد: استان گیلان با ظرفیت بالا در حوزه نیروی انسانی دانش آموخته، قطب کشاورزی کشاورزی صنایع خلاق و ظرفیت های سرزمینی باید بتواند در تامین امنیت راهبردی غذای کشور نقشی اثرگذار داشته باشد.

ضرورت تحول فرهنگی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با تأکید بر این که اصلاح روند کنونی نیازمند رویکرد سخت افزاری نبوده و مستلزم یک تحول فرهنگی است، ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های زیست محیطی ارزشمندی است اما آن چه که برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حل مشکلات جامعه نیاز داریم، توجه به سرمایه‌های انسانی و حمایت از ایده های نوآورانه آنان است.

ستاری ادامه داد: توسعه سخت افزاری، بخش پایین دستی توسعه است و اگر تحول و توسعه فرهنگی صورت بگیرد، به طوری که یک دانشجو برای این که در استان خودش کسب و کاری دانش بنیان و خلاق راه اندازی کند مورد توجه قرار بگیرد و اصلی ترین سرمایه استان خودش تلقی و از او استقبال شود، در این صورت شاهد پیشرفت چه در ساحت نرم افزاری و سخت افزاری خواهیم بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، تحقق شعار سال را نیازمند عزم جدی همه مسئولان و تصمیم سازان استانی و کشوری دانست و گفت: خواهشم این است که اقتصاد دانش بنیان را که با توجه به عنایت رهبر فرزانه انقلاب، به عنوان شعار سال مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، شعار امسال است، جدی بگیریم و زمینه را برای توسعه این اقتصاد فراهم کنیم.

وی قانون جهش تولید دانش‌بنیان را که توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد ترسیم کننده آینده اقتصاد کشور و رونق دهنده زیست بوم فناوری و نوآوری دانست و گفت: استفاده از ظرفیت ها و فرصت هایی که با تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان ایجاد شده، به تسریع روند توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری کمک می کند. بسیاری از چالش های کشور در حوزه مجوزها، معافیت ها و اعطای زیرساخت به این حوزه متحول شده است.

ستاری با بیان این که عوارض جدی اقتصاد از جمله خام فروشی، وارادت ماشین آلات و معافیت ها مورد توجه این قانون قرار گرفته است، ادامه داد: سرمایه گذاری مستقیم بانک‌ها در حوزه اقتصاد دانش بنیان یکی دیگر از مواردی است که در کنار ایجاد دادگاه های تخصصی، بیمه، بورس و تسهیلات و تامین مالی در این قانون مد نظر قرار گرفته شده و این قانون، آینده دو دهه آینده زیست بوم دانش بنیان را ترسیم می‌کند.

وی با اشاره به در اولویت قرار داشتن توسعه فناوری های امنیت غذا گفت: ما باید از پسماندهای کشاورزی برای تامین غذای دام و طیور برای کاهش هزیته ها و تامین امنیت حوزه راهبردی غذا بهره ببریم و آمادگی کامل داریم که از هر ایده‌ای در تحقق این ضرورت ها حمایت کنیم. آن چه محصول ایجاد می‌کند، توسعه شرکت ها است و هنر معاونت علمی و فناوری در ایجاد زمینه و فضا برای توسعه شرکت ها است.

ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با تاکید بر این که تبدیل پژوهش به محصول در قالب یک شرکت دانش بنیان یا شرکت خلاق، صورت می گیرد، افزود: محصول، ماحصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است ادامه داد: این که فضاهای ناکارآمد پیشین مانند کارخانه های غیر فعال و اماکن متروکه به فضایی برای خلق و شکوفایی ایده های نوآورانه تبدیل شوند نشان دهنده عزم و انگیزه مسئولان استانی برای تحقق شعار سال و توسعه زیست بوم دانش بنیان است.

ستاری ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع دانش بنیان بسیار جدی و انتظارات ایشان از مسئولان برای تحقق این حوزه به ویژه در حوزه توسعه دانش بنیان در کشاورزی بسیار بالا است. آمادگی داریم تا از رسوخ فناوری و نوآوری به تمامی بخش های حوزه کشاورزی بهره وری و کارایی را در این حوزه راهبردی بالا ببریم.

عزم دولت در تحول حوزه کشاورزی و یارانه ها قابل تقدیر است و ما نیز در این مسیر به طور کامل و جدی آمادگی داریم تا از ظرفیت های موجود برای توسعه فناورانه حوزه کشاورزی حمایت کنیم.

حمایت از ایده های سرمایه انسانی برای حفظ و ماندگاری نخبگان

ستاری با اشاره به مزایای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برای استان و حفظ سرمایه‌های انسانی آن گفت: آن چه استان را توسعه می دهد در دل این استان نهفته است و با برداشتن موانع، تسهیل گری ها و حذف موانع می توانیم روند تبدیل ایده های جوانان خلاق به بنیان گذاران شرکت‌هایی که وضعیت کشور و اقتصادش را تحول می بخشند و نخبگان غیر مقیم را به ایران بازمی‌گردانند، سرعت ببخشیم. کافی است مانع آنان نباشیم و حمایت های لازم را برای تبدیل ایده هایشان به محصول و خدمت فراهم کنیم.

عزم جدی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان

اسدالله عباسی استاندار گیلان در بخش دیگری از این نشست با بیان این‌که شرکت‌های دانش بنیان، مردم و مسئولین سه ضلع تحقق شعار سال هستند، ادامه داد: باید از تمامی ظرفیت ها برای بهره مندی از این ظرفیت استفاده کنیم. در دهه‌ گذشته رشد اقتصادی در کشورمان متوقف بوده و اکنون با نگاه جدید دولت، فرصت مناسب برای ارتقای بهره وری ایجاد شده است؛ برای تحقق این کار راهی جز حمایت و فعال کردن شرکت های دانش بنیان نداریم.

عباسی با اشاره به ظرفیت‌های استان گیلان گفت: این استان در بخش خدمات، صنعت، اقتصاد دریا و امنیت غذایی دارای ظرفیت بالایی است و با بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاهی، می تواند در حوزه دانش بنیان حرفی برای گفتن داشته باشد.

حمایت از ترویج کارآفرینی در دانشگاه ها

علی خیر الدین معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تحقق شعار سال و توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: خوشبختانه امروز علاوه بر افتتاح کارخانه نوآوری، چند خانه خلاق و نوآوری، فضاهای فناوری، مراکز نوآوری، زمینه برای ترویج گفتمان دانش بنیان در استان فراهم شد.

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، این استان در توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرینی دارای ظرفیت های بالایی است؛ به طوری که ۳۵۰ واحد فناور و ۶۰ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری گیلان استقرار دارند.

وی با بیان این‌که در راستای حمایت از حرکت دانشگاه ها به سوی فناوری و نوآوری طرح هایی از جمله دستیار و گرنت فناوری تعریف شده است، ادامه داد: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در قالب این طرح به ۳۰ هزار دانشجو 10 میلیون ریال اعتبار اعطا می شود تا در دوره های کارآفرینی شرکت کنند همچنین طرح توسعه ناحیه نوآوری استان گیلان از طرح هایی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقق خواهد یافت.

افتتاح فاز دوم فضای کار اشتراکی پارک علم و فناوری گیلان و بازدید از خانه خلاق و نوآوری گیلان، از دیگر بخش های سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به گیلان بود.

در بخش دوم این سفر، فضای کار اشتراکی در پارک علم و فناوری گیلان افتتاح شد. فاز دوم در ۴۰۰ متر مربع است و بیش از دو برابر به ظرفیت های کاری این مجموعه افزوده می شود که ظرفیت استقرار بیش از 20 هسته فناور و خلاق را ایجاد خواهد کرد. ساختمان فضای کار اشتراکی پارک علم و فناوری گیلان، این ظرفیت را دارد که در طبقات فوقانی، ۵۰۰ متر مربع دیگر را در اختیار این تیم ها قرار دهد.

ستاری همچنین به مرکز نوآوری مکعب رفت و از دستاوردهای این مرکز نوآوری در حوزه فناوری های آموزشی و پرورشی بازدید کرد محصول کلاسه از دل مدارس پیشگامان زاده شده یکی از محصولات این مرکز نوآوری است این محصول سیستم مدیریت مدرسه و مراکز آموزشی است که به مرور زمان توسعه یافت و تجاری سازی شد. در این مرکز نوآوری، محصولات دیگری شامل 12 محصول فناور حوزه آموزش، در مسیر تحقیق و توسعه هستند.

این مرکز نوآوری بر روی توسعه فناوری های آموزشی تمرکز دارد و تیم های مستقر، محصولاتی چون هم ترم، بی درنگ و کوله پشتی ماژیک، کلاسه را ارائه کرده اند. مرکز نوآوری مکعب، خلاق تا کنون بیش از ۶۰ میلیارد ریال فروش داشته است و روند رشد ده درصدی را تجربه می کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-26 09:20

افزودن دیدگاه جدید