کد مطلب: 

268943

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: نوآوری نیازمند حکمرانی است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، گفت: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که هم حکمرانی نیاز به نوآوری دارد و هم نوآوری نیازمند حکمرانی است و امیدواریم با تعامل خوب بین نهاد قانونگذار و نهادهای نوآور بتوان سرنوشت خوبی را برای کشور رقم زد.
بابک نگاهداری

به گزارش سیتنا، مراسم اختتامیه رویداد ملی نوآیند (پنجشنبه 30 اردیبهشت) با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و اقبال شاکری نماینده مردم تهران و برگزیدگان این رویداد در سالن شهید مدرس مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس در پایان این رویداد خطاب به برگزیدگان گفت: از شما تشکر می کنیم که به ما و مجموعه قانونگذار کمک می کنید که تصمیمات بهتری را برای اداره کشور بگیریم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس افزود: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که هم حکمرانی نیاز به نوآوری دارد و هم نوآوری نیازمند حکمرانی است و امیدواریم با تعامل خوب بین نهاد قانونگذار و نهادهای نوآور بتوان سرنوشت خوبی را برای کشور رقم زد.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در این رویداد گفت: به طور قطع در مجلس پیگیر نتایج اقدامات اندیشکده ها و مرکز پژوهش های مجلس هستیم و بسیاری از اقداماتی که توسط مرکز انجام شده از سوی نمایندگان تبدیل به قوانینی راهگشا شده است.

وی با یادآوری موافقت نمایندگان با بررسی طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی با قید دو فوریت ادامه داد: در این طرح رفع مشکلات حدود 30 تا 40 میلیون نفر مورد توجه قرار گرفته و می طلبد در چنین رویدادهایی بحث اجاره های حرفه ای را بررسی کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه نیمی از مردم مستاجر هستند، یادآور شد: باید به گونه ای اقدام کرد که مردم بتوانند خانه بخرند.

وی با بیان اینکه حدود 90 نفر از نمایندگان مجلس استخدام رسمی دانشگاه هستند، گفت: همچنین بیش از 150 تا 160 نفر مدرس دانشگاه هستند و آنها به طور قطع از خلاقیت ها، نوآوری و ایده های اندشکده ها و پژوهشکده ها حمایت می کنند؛ همین که شما اینجا هستید، یعنی ما شما را قبول داریم و با شما قرارداد می بندیم و تولیدات شما را می خریم.

مهدی عبدالحمید مدیر دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست با اشاره به جای خالی چنین رویدادهایی از ارسال 500 ایده برای دبیرخانه رویداد خبر داد و گفت: 33 تیم از بین این ایده ها به مرحله نهایی راه پیدا کردند و برگزیدگان در مراسم اختتامیه ارائه خواهند داشت؛ باید از افرادی که ذهن خلاقی دارند و ذهنشان چند وجهی است استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه شبکه نخبگانی شکل گرفته در نتیجه برگزاری رویداد ملی نوآیند حفظ خواهد شد، ادامه داد: مرکز پژوهش ها آرندی مجلس است و با رویکردی که رئیس مرکز پژوهش دارد می توان بیشتر از ظرفیت نخبگان استفاده کرد؛  بی شک با اکتفا به توان کارشناسی مرکز پژوهش ها نمی توان سیاست گذاری و قانون گذاری موثری را انجام داد و باید از ظرفیت نخبگان خارج از بروکراسی اداری کشور استفاده کرد و رویداد ملی نوآیند تلاشی در این زمینه و راستا است.

مدیر دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده ای به صورت نمادین برگزیده خواهند شد اما در خدمت سایر پژوهش گران خواهیم بود، گفت:  کارآفرینی اقتصادی مورد حمایت دولت است اما هنوز ایده پردازی و خلاقیت در عرصه های عمومی در کشور چندان مورد توجه و حمایت قرار نگرفته و این رویداد ملی می تواند چنین خلاهایی را برطرف کند.

عبدالحمید یادآور شد: در حال حاضر مسائل از رسانه ها وارد چرخه حکمرانی می شوند و سیستم حکمرانی کشور دچار روزمرگی شده و آینده نگری و استفاده از افراد خلاق چاره حل این مشکل است که رویداد نوآیند برای رفع همین دغدغه ها شکل گرفته و ایجاد شده است.

حجت الاسلام احمد کوهی مدیر گروه آینده پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و دبیر علمی رویداد هم در ادامه این رویداد با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد مساله های نوپدید را به تدریج وارد گفتمان سیاستگذاری کنیم، گفت: سبک حکمرانی ما در حال تغییر است و با توجه به پیچیده تر شدن مناسبات حاکم بر دنیا، حکمرانی ما هم باید از شیوه سنتی به شیوه خلاق و موثر تغییر یابد زیرا با مدل های قدیمی و محدود کردن بازیگران برای حل مسئله، نمی توان حکمرانی موثری را اعمال کرد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد مشارکت اجتماعی برای حل مشکلات حکمرانی و درک و حل مسائل اجتماعی، گفت: رویداد ملی نوآیند تلاش می کند در حد وسع این مشارکت را ایجاد کند.

کوهی یادآور شد: باید شبکه سازی کنیم و به جای برنامه ریزی باید به فکر چند سناریویی باشیم و به جای محدود کردن منابع، منابع بیشتری را آزادسازی کرد‌؛ با سبکی از مساله های جدید حکمرانی روبرو هستیم و باید نوع مواجهه جدیدی را تعریف کنیم؛ امیدواریم این دغدغه مقدس که چگونه به آینده ایران خدمت کنیم به نحو احسن تحقق یابد.

در این نشست از دبیرخانه دائمی رویداد ملی نوآیند رونمایی شد و تیم های برگزیده ایده های خود را ارائه کردند و در پایان با اهدای جوایزی از این تیم ها قدردانی شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-05-21 11:48

افزودن دیدگاه جدید