کد مطلب: 

268863

نقش موثر فناوری‌های نوظهور در ایجاد سالمندی سالم در کشور

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات گفت: ارائه فناوری‌های شناختی، رباتیک و اینترنت اشیا توسط فعالان تکنولوژی در کشور می‌تواند نقش بسزایی را برای فراهم کردن شرایط سالمندی سالم در کشور فراهم کند.
حامد منکرسی

به گزارش سیتنا، حامد منکرسی در رویداد «افتتاح پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» که به مناسبت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به شعار اتحادیه جهانی مخابرات در سال 2022 مبنی بر «فناوری های دیجیتال برای سالمندان و سالمندی سالم» بیان داشت: با توجه به این که روند کهنسالی در تمام جهان، روندی رو به افزایش است، بسیاری از کشورها برنامه‌های ویژه‌ای را برای مواجهه با پیرشدن جمعیت طراحی کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال 2050 جمعیت افراد بالای 60 سال در دنیا به دو میلیارد نفر افزایش می‌یابد. این بدان معناست، افرادی که در تعریف سالمندی دارای 60 یا 65 سال به بالا هستند، نیازمند صرف حمایت و هزینه بیشتری هستند. این در حالی است که روند سالمندشدن جمعیت جهان از سال 1999 تا 2019 از شش درصد به 9 درصد افزایش یافته است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ به ۱۹ درصد افزایش می یابد. یعنی از هر شش نفر یک نفر در دوران سالمندی به سر خواهد برد.

منکرسی، ضمن بررسی وضعیت فناوری برای سالمندان در جهان افزود: بازار تولید و توسعه فناوری‌های ویژه سالمندان روز به روز در جهان رو به افزیش است. به طوری که پیش‌بینی می‌شود از 840 میلیارد دلار در سال 2019 پس از گذشت یک دهه و با رسیدن به سال 2029 به حدود دو هزار و 300 میلیارد دلار در جهان افزایش پیدا کند. تولید و توسعه فناوری‌های نوظهور، ابزارهای پوشیدنی، ربات‌های کمک رسان، فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا و اپلیکیشن‌های مبتنی بر گوشی‌های هوشمند از جمله ابزارهایی هستند که دریچه‌های کمک به سالمندان را می‌گشایند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در بررسی موانع استفاده از فناوری برای سالمندان به ویژه در ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مسایل مطرح در میزان استفاده سالمندان از فناوری، رابط کاربری (user interface)  آن فناوری است که بهترین نمونه این موضوع، عدم استقبال سالمندان ایرانی از کامپیوترهای رومیزی است. اما هنگامی که گوشی‌های هوشمند به بازار کشور عرضه شدند، سالمندان توانستند با این فناوری تعامل خوبی برقرار کنند.

وی در تشریح وضعیت استفاده از فناوری در میان جامعه سالمندان کشور گفت: متاسفانه بسته شدن پنجره جمعیتی در ایران نسبت به میانگین جهانی، از سرعت بیشتری برخوردار است. به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال 1430 حدود 19 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که امیدواریم با استفاده از راهکارهایی مانند قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» دیرتر به نقطه بحرانی سالمندی جمعیت برسیم. در چنین شرایطی، ارایه فناوری‌های شناختی، رباتیک و اینترنت اشیا توسط فعالان تکنولوژی در کشور می‌تواند نقش بسزایی را برای فراهم کردن شرایط سالمندی سالم در کشور فراهم کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-18 13:59

افزودن دیدگاه جدید