کد مطلب: 

268733

راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاه‌های اجرایی تا شهریور ماه

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: دستگاه‌های اجرائی و نهادهای عمومی مکلف‌ هستند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود را تا شهریور ماه سال 1401 راه‌اندازی کنند.
محمدجواد موحد

به گزارش سیتنا، محمدجواد موحد با اشاره به این که دستگاه‌های اجرائی و نهادهای عمومی مکلف‌اند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود را تا شهریورماه سال 1401 راه‌اندازی کنند، آخرین وضعیت دستگاه‌ها و خدمات متصل به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را تشریح کرد.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند در گام بعدی، پنجره واحد خدمات دستگاه خود را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند، بیان داشت: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، دستگاه‌ها و سامانه‌های متعددی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته‌اند. تا کنون وزارت‌خانه‌های اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های فناوری اطلاعات ایران، تامین اجتماعی، امور مالیاتی، ، بیمه سلامت، اوقاف و امور خیریه و  بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی و پنجره واحد مناطق آزاد از جمله دستگاه‌های متصل به پنجره به شمار می‌روند.

وی دسترسی سریع و عدم نیاز مردم به احراز هویت مکرر را اصلی‌ترین قابلیت این پنجره دانست و در تبیین وضعیت خدمات الکترونیکی ارایه شده گفت: خدمات الکترونیکی دولت در پنجره ملی در دو دسته ارایه می‌شوند. دسته‌ای که کاربر به طور مستقیم با ورود به پنجره از آنها استفاده می‌کند که اغلب جنس آنها از نوع استعلامی است. در این زمینه بیش از 48 خدمت به طور مستقیم به مردم ارایه می‌شود که اعتبارسنجی دفترچه بیمه درمانی، استعلام بیمه نامه و رهگیری مرسوله پستی از جمله کاربردی‌ترین این خدمات هستند. اما بخش دیگر خدمات، دارای فرآیند و گردش کار هستند که مردم با یک بار احراز هویت به سامانه مورد تقاضا وارد می‌شوند. از جمله سامانه‌های پرمخاطب در این زمینه، سامانه ملی مجوزهاست که تمام مجوزهای قابل صدور در کشور بر روی این سامانه قرار دارد. این سامانه که به پنجره متصل است، امکان دسترسی و اخذ مجوز در حوزه‌های مختلف فعالیت را برای متقاضی فراهم می‌کند.

به گفته موحد، ارزیابی میزان رضایت مردم از خدمات و  کارکنان دولت نیز از دیگر تکالیف قانونی است که از سوی رییس جمهور به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محول شده است. پیگیری این مهم در قالب سامانه‌ای صورت می‌گیرد که طی سه ماه آینده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران مورد پیاده‌سازی قرار می‌گیرد و با سازمان امور اداری و استخدامی نهایی می‌شود. چارچوب سامانه، نحوه پیاده‌سازی و چگونگی دسترسی مردم به این خدمت به گونه‌ای است که بتوانند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در خصوص خدمات و کارکنانی که در طول اخذ خدمت با آنها در حال تعامل هستند، اظهار نظر کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-14 16:01

افزودن دیدگاه جدید