کد مطلب: 

268716

ارائه خدمات مورد نیاز بخش خصوصی از طریق اپراتور خدمت‌رسان

در سال 1401 از طریق اپراتور خدمات‌رسان این امکان فراهم خواهد شد تا بخش خصوصی به شکل منسجم از یک درگاه واحد بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورد.
دکتر محمد خوانساری

به گزارش سیتنا، دکتر محمد خوانساری با حضور در برنامه تهران 20 با بیان این مطلب که در سازمان فناوری اطلاعات یک بزرگراه خدمات دولت راه اندازی کرده‌ایم اظهار داشت: همه دستگاه‌های دولتی موظف هستند خدماتی از جنس استعلام و خدمات فناوری اطلاعات پایه که به شکل مستقیم به مردم میدهند را از طریق این بزرگراه به کسب وکارها ارائه بدهند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: اکنون دستگاه‌های دولتی پنجره واحد یکپارچه برای ارائه خدمات ندارند و ایجاد این در گاه بر اساس قانون در سال جاری در مجموعه وزارت ارتباطات پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص راه‌اندازی درگاه واحد خدمات دولتی و تکلیف وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی این درگاه اعلام کرد سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی این امر درگاه مربوطه را به گونه‌ای ایجاد کند که خدمات دولتی هم در اختیار مردم قرار گیرند و هم بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از داده‌های دولتی استفاده کنند.

در سال جاری از طریق اپراتور خدمات رسان این امکان فراهم خواهد شد تا بخش خصوصی نیز به شکل منسجم از یک درگاه واحد بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، امسال دستگاه‌های دولتی باید پنجره واحد خود را راه‌اندازی کرده و سازمان فناوری اطلاعات نیز با یکپارچه کردن این دستگاه‌ها، پنجره واحد خدمات هوشمند دولت را راه‌اندازی کند.

وی با بیان این مطلب که اکنون شش هزار و 700 شرکت دانش بنیان در کشور داریم افزود: از این تعداد یک هزار و 500 شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، یک هزار و 200 شرکت دیگر در حوزه سخت افزار الکترونیک و مخابرات و در مجموع دو هزار و 800 شرکت در این دو حوزه فعالیت دارند.

وی خاطر نشان کرد: به طور کل یک سوم از کل شرکت‌های دانش بنیان از فناوری اطلاعات برای پیشبرد کار خود استفاده می‌کنند. قاعدتا این شرکت‌ها در رشد خود چرخه‌ای را دنبال می‌کنند و برای سرعت گرفتن این چرخه مواردی مانند احراز هویت، کدپستی، آدرس، اعتبارات بانکی، تبدیل‌هایی برای شبای بانکی و احراز مالکیت از جمله زیرساخت‌های مهمی است که باید برای این شرکت‌ها مهیا شود و آن‌ها بتوانند برای تولید محصول نوآورانه خود از آن استفاده کنند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به نقش این سازمان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: برخی چارچوب‌های قانونی لازم برای حمایت از مجموعه‌های دانش بنیان در کشور وجود دارد و بخش دیگر با توجه به سرعت توسعه فناوری در کشور باید تکمیل شود.

وی  افزود: ارتباط نزدیکی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مجموعه شرکت‌های دانش بنیان داریم تا بتوانیم نیازها آن‌ها را درزنجیره‌ نظام قانون‌گذاری کشور دریافت و آن را از طریق دولت به مجلس منتقل و پیگیری کنیم.

دکتر خوانساری تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل چرخه رشد خود به قوانین دیگری نیاز دارند. برخی از اینها در ابتدا شرکت نبوده و به عنوان مجموعه نوپا یا نوآفرین مطرح هستند که در یک مکان مشترک یا با دریافت یک میز در مرکز شتابدهنده به فعالیت خود ادامه می‌دهند که ما برای آن‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم تا هویت‌های حقوقی‌شان را تقویت کنیم. مثلا در همان حالت که تنها یک میز کار کوچک هستند برای‌شان کدپستی، کد مالیاتی و کد بیمه درنظر گرفته‌ایم. اینها ظرفیت‌هایی است که بر اساس آیین نامه تصویب شده در دولت وجود دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-14 10:55

افزودن دیدگاه جدید