کد مطلب: 

268675

400 شرکت دانش‌بنیان ایرانی به بازارهای بین‌المللی وارد شدند

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حدود 200 تا 300 هزار میلیارد تومان در کشور فروش دارند و در حال حاضر نزدیک به 400 شرکت دانش‌بنیان در کشور موفق به ورود به بازارهای بین‌المللی و صادرات رسمی شده‌اند.
صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش سیتنا، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و دانشگاه تحصیلات تکیملی علوم پایه زنجان، نشستی به مدت سه‌ساعت برای معرفی رویداد بوت کمپ کارآفرینی که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود، تشکیل شد. بوت کمپ کارآفرین با محوریت ارائه 50 ساعت آموزش و مشاوره در حوزه کسب‌وکار برگزار خواهد شد.

در این نشست صمیمانه دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه و دکتر مصطفی بغدادی مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی برای دانشجویان دانشگاه زنجان که علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب و کار‌ نوآورانه بودند، به سخنرانی پرداختند.

دکتر ملکی‌فر در ابتدای این جلسه به معرفی صندوق نوآوری و اقدامات حمایتی آن از شرکت‌های دانش بنیان پرداخت. «کار ما حمایت و تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان است. امروز کشور ما نزدیک به شش هزار و 700  شرکت دانش‌‎بنیان دارد که تاکنون نزدیک به 400 شرکت از این تعداد موفق به ورود به بازارهای بین‌المللی و صادرات رسمی شده‌اند و در حوزه‌های مختلف از دارو گرفته تا فناوری اطلاعات کار را به جایی رسانده‌اند که شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را از بعضی بازارها عقب راندند.

به گفته ملکی‌فر، محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی روی هم‌رفته بین 200 تا 300 هزار میلیارد تومان در کشور فروش دارند. او همچنین از این سخن گفت که این شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند هزاران نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف را برای ادامه فعالیت به کار گیرند. 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی بر این نکته نیز تاکید کرد که با توجه به اینکه نام امسال با مسئله دانش‌بنیان گره خورده است، صندوق نوآوری و دیگر بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور وظیفه خود می‌دانند که در ایفای نقش خود همت دوچندان بگمارند.

او از این گفت که فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1401 از همان روز اول فروردین به طور واقعی آغاز شده است.

ملکی‌فر پس از این به این نکته اشاره کرد که رویکرد صندوق نوآوری برای حمایت از افراد یا گروه‌های مبتکر زمانی آغاز می‌شود که آن‌ها موفق به تولید یک محصول دانش بنیان و اخذ دانش بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شوند.

وی تصریح کرد: اگر نگاهی به ماموریت صندوق نوآوری بیاندازیم این نکته مشخص می‌شود که ما باید صبر کنیم تا یک ایده یا کسب و کار، شکل دانش‌بنیان به خود گیرد یا یک دانشجو شرکت دانش‌بنیان تشکیل دهد و آنگاه در پیشبرد مسیر به او کمک کنیم.

به گفته معاون توسعه صندوق نوآوری، دولت در زمان تشکیل صندوق دو هزار 600 میلیارد تومان برای پیشبرد این هدف به صندوق نوآوری اختصاص داد. «با پشتوانه این مبلغ صندوق نوآوری تا امروز توانسته نزدیک به 23 هزار میلیارد تومان انواع رنگ به رنگی از خدمات را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد».

ملکی‌فر اما در این سخنرانی از ذکر این مسئله هم غافل نشد که نسبت میان تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و جمعیت دانشجویان کشور فاصله بسیار زیادی دارد. او از جمعیت سه میلیون و 200 هزار نفری دانشجویان کشور یاد کرد که عددی بزرگ‌تر از جمعیت تعداد قابل‌توجهی از کشورهای دنیاست. به گفته معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، تعداد دانشجویان کشور می‌تواند فعالیت‌های بسیار گسترده‌تری در حوزه توسعه فناوری انجام دهد.

در ادامه این بحث ملکی‌فر، فلسفه همکاری صندوق نوآوری با دانشگاه زنجان برای برگزاری رویداد بوت‌کمپ را چنین برشمرد: رسالت قانونی ما حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است اما برای توسعه فناوری در کشور یک پله عقب‌تر آمدیم، یعنی بر نهاد دانشگاه متمرکز شدیم تا دانشجویان وارد فضای نوآوری و در نتیجه شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر شوند.

ملکی‌فر ادامه داد: نمی‌شود منتظر بود همه شرایط مهیا شود و به همین خاطر من به نمایندگی از صندوق نوآوری پیش شما آمدم تا کنار هم قرار گیریم تا اولا چیزهایی را که در حوزه کسب و کار نیاز است به شما بگویم و دوم بگویم که برای شروع مسیر کارآفرینی امکانات بسیار زیادی در کشور به وجود آمده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی پس از این به بررسی چند نمونه از اقدامات دانش‌بنیان در کشور و جهان نشست و به حاضرین در جلسه نشان داد که در مسیر رسیدن به تجاری‌سازی محصول خود چه طریقی را طی کرده‌اند.

پس از این بود که ملکی‌فر به انواع سرمایه‌گذاری‌هایی که در جهان بر حوزه فناوری می‌شود، اشاره کرد و گفت: یکی از باورهای غلط این است که یک کارآفرین باید از صفر تا صد یک فرایند را خودش به تنهایی برود. در دنیا اینطور نیست. کارآفرین برای به سرانجام رساندن ایده خود نیاز به سرمایه و تامین این سرمایه از راه‌های مختلفی دارد.

به گفته معاون توسعه صندوق‌‍ نوآوری و شکوفایی در دنیا یک مسیر تامین سرمایه، تامین اعتبار بلاعوض برای یک ایده است و گونه دیگر اعطای وام به کارآفرینان است که به باور ملکی‌فر خطرناک‌ترین مسیر برای شروع یک کار نوآورانه است.

وی اما از مدل سوم تامین اعتبار اینگونه یاد کرد: این مدل نه بلاعوض است و نه قرض دادن به کارآفرین، بلکه سرمایه‌گذاری مشارکتی است یعنی یک سرمایه‌گذار پولش را سرمایه‌گذاری کرده و کارآفرین ایده و عمر خود را صرف این کار می‌کند. چه در ضرر و چه در سود نیز با هم شریک خواهند بود. این نوع سرمایه‌گذاری در ایران رشد بسیاری پیدا کرده و همچنان رو به رشد است. تا چند سال پیش سرمایه‌گذارها در ایران صرفا در حوزه‌های خاصی وارد می‌شدند؛ برای مثال خودرو، بورس، سکه، طلا و مسکن و ... اکنون چند سالی است که تکنولوژی بازده‌ معجزه‌آسای خود را نشان داده و سرمایه‌گذارها متوجه شدند که فناوری زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است».

معاون توسعه صندوق نوآوری به این نکته نیز اشاره کرد که این مدل سرمایه‌گذاری در دیگر نقاط دنیا از اروپا و آمریکا گرفته تا جنوب غرب آسیا با سرعت‌سرسام‌آوری در حال رشد است.

دکتر ملکی‌فر در بخش پایانی سخنان خود به ارائه چند مدل از کسب‌وکارهای نوآورانه داخلی پرداخت و در خلال این مثال‌ها مسیر یک کسب وکار دانش بنیان از آغاز ایده‌پردازی تا نقطه رسیدن به تجاری‌سازی محصول و کسب سود را برای مخاطبین توضیح داد.

تشریح سازوکارهای حمایت صندوق نوآوری از فعالیت‌های نوآورانه شرکت‌های غیر دانش‌بنیان

دکتر مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در ادامه این نشست به بررسی زیست‌بوم نوآوری در کشور پرداخت.

او گفت: پیش از هر چیز باید بگویم ماموریت ما در صندوق نوآوری و شکوفایی تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور است، اما باید بدانیم که  امروز زیست‌بوم نوآوری در کشور فقط شرکت‌های دانش‌بنیان نیستند. البته ما خوشحال می‌شویم که همه نوآوران در مسیر رسمی تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرند اما واقعیت این است که امروز کسب‌وکارها، افراد و گروه‌های بسیاری در زیست‌بوم نوآوری وارد فعالیت جدی شده‌اند. مجموعه‌هایی نیز هستند که شاید شخصیت حقوقی ندارند اما صندوق نوآوری به نوعی به دنبال آن است که خدمات خود را به آن‌ها نیز برساند.

پس از این بود که دکتر بغدادی ادامه صحبت خود را بر سازوکارهای حمایت از فعالیت‌های نوآورانه در گروه‌های غیر از شرکت‌های دانش‌بنیان معطوف کرد. «صندوق به طور قانونی موظف به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است اما سازوکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای نوآورانه دیگر نیز در نظر گرفته است».

او ادامه داد: در زیست‌بوم نوآوری یک بازیگر بسیار مهم وجود دارد و آن شبکه شتاب‌دهنده‌ها هستند. امروز بیش از 200 شتاب‌دهنده‌ در کشور مشغول به فعالیت هستند که نزدیک به 150 تا از آن‌‌ها دانش‌بنیان شدند، بنابراین ما این میزان شتاب‌دهنده‌ها را واسطه کردیم تا بخشی از حمایت‌ها را به سمت مجموعه‌های فناوری برسانیم که هنوز رسمی نشده‌اند».

بغدادی تاکید کرد که صندوق نوآوری هیچ‌گاه چنین سیاستی ندارد که بخواهد به کسب وکارهای نوپا وام دهد. «تسهیلات هر چقدر هم قرض‌الحسنه، برای کسب‌وکارها نوپا مانند سم مهلک عمل می‌کند. ما  وام را به شتاب‌دهنده می‌دهیم که سرمایه تثبیت شده دارد و فعالیت و محصول او جا افتاده است. اما اگر استارت‌آپی نوپا وام بگیرد اصلا بعید نیست که تبدیل به یک بدهکار بانکی شود».

دکتر بغدادی پس از این و در ادامه سخنرانی خود به توضیح درباره روند بوت‌کمپ و فعالیت‌های آموزشی آن پرداخت.

در پایان این جلسه نیز در یک فضای صمیمانه، دانشجویان با مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی به پرسش و پاسخ و گفت‌وگو پرداختند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-12 12:01

افزودن دیدگاه جدید