کد مطلب: 

268605

رونمایی از سامانه‌ی الکترونیکی مشاوره

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم گفت: یکی از چالش‌های دفتر مشاوره و سلامت نیازمندی به اطلاعات به‌روز است و در غیر این صورت نمی‌توان مراکز مشاوره را اداره کرد، برای رفع این مشکل سامانه‌ی الکترونیکی مشاوره را ارتقاء دادیم و از این به بعد، مدیران مراکز مشاوره باید طی یک هفته اطلاعات بخش‌های مختلف خود را وارد این سامانه کنند.
نرم‌افزار جدید سام

به گزارش سیتنا، آیین گشایش سی‌وسومین گردهمایی رؤسای مراکز مشاوره دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به‌ میزبانی دانشگاه شیراز، سه شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

در این مراسم که در تالار شهید آیت‌االله دستغیب این دانشگاه شیراز برگزار شد، از نرم‌افزار جدید سام (سامانه‌ی الکترونیکی مشاوره) رونمایی شد.

دکتر ابراهیم نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، در این آیین ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه در دانشگاه شیراز، اظهار داشت: دانشگاه‌ها در دوره‌ی کرونا در اجرای طرح‌های مختلف در حوزه‌ی سلامت روان ازجمله طرح احوالپرسی پیشرو بودند و در حال حاضر نیز اولین برنامه‌ی کشوری مجموعهی وزارت علوم در دانشگاه شیراز در حال برگزاری است.

وی افزود: مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در طول ۲۵ ماه تعطیلی نصف و نیمه‌ی فعالیت‌های مختلف در کشور همواره پیگیر سلامت روان دانشجوها بودند و دانشجوهایی که در اولویت شماره یک این مراکز قرار داشتند به بیش از ۱۹ هزار نفر افزایش پیدا کرده که نسبت به قبل از کرونا تقریباً ۳.۵ برابر افزایش یافت.

دکتر نعیمی با بیان اینکه همکاران ما در مراکز مشاوره به‌عنوان فرماندهان سلامت روان دانشگاه‌ها در سطح یک مقابله با آسیب‌های روانی دانشجوها بودند و فعالیت کردند، عنوان کرد: با از سرگیری فعالیت‌های حضوری دانشگاه‌ها انتظار است که آن شور و نشاط و حضور در عرصه‌ی مدیران مراکز مشاوره مشهود باشد.

وی با بیان اینکه در این گردهمایی الزامات یک مدیر مطلوب کارآمد و اثربخش بررسی می‌شود و امید است که خروجی این گردهمایی هماهنگی بیشتر در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها باشد، افزود: لازم است که برنامه‌های مراکز مشاوره دانشگاه‌ها متناسب با زیست‌بوم فرهنگ جامعه ایرانی باشد.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، پس از رونمایی از نرم‌افزار جدید سام (سامانه‌ی الکترونیکی مشاوره) با اشاره به اینکه این سامانه از سال ۹۴ در دفتر مشاوره سلامت ایجاد شده است، اظهار داشت: در این گردهمایی ما ارزیابی عملکرد مراکز مشاوره را در سال ۹۹ داریم، در صورتی‌که الان اردیبهشت ۱۴۰۱ است و این یکی از چالش‌های دفتر مشاوره و سلامت است که نیاز به اطلاعات به‌روز داریم.

دکتر نعیمی با بیان اینکه به این شکل واقعاً نمی‌شود مراکز مشاوره را اداره کرد و ما نیاز به اطلاعات به‌روز داریم، گفت: برای رفع این مشکل سامانه‌ی الکترونیکی مشاوره را ارتقاء دادیم و از این به بعد، مدیران مراکز مشاوره باید طی یک هفته اطلاعات بخش‌های مختلف خود را وارد این سامانه کنند.

وی درخصوص معرفی این سامانه، با بیان اینکه این سامانه بخش‌های مختلف ازجمله مشاوره‌های آنلاین صوتی یا صوتی و تصویری دارد، عنوان کرد: هدف ما این است که اطلاعات به‌روز از همه مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور داشته باشیم تا زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی دانشجوها مشخص و متناسب با آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

دکتر نعیمی با اشاره به اجرای طرح کات (کارگروه اصلاح و تربیت) که هدفش بررسی پرونده‌های کمیته انضباطی و کمیسیون موارد خاص در طول پنج سال اخیر است، گفت: با این کار زمینه‌هایی که منجر به تشکیل پرونده انضباطی و تحصیلی برای دانشجوها شده شناسایی می‌شود تا مراکز مشاوره برنامه‌های متناسب با آن داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم نیاز به دسترسی سریع‌تر به اطلاعات مراکز مشاوره دانشگاه‌ها دارد، افزود: یکی از چالش‌های ما این است که روند طولانی و فرسایشی ارائه‌ی گزارش به نهادهایی است که با ما تفاهم‌نامه همکاری دارند که در این نرم‌افزار گزارش‌های آنلاین تصویری پیش‌بینی شده است.

بررسی مشکلات پساکرونا در سی‌وسومین گردهمایی رؤسای مراکز مشاوره

دکتر چنگیز رحیمی، مدیر مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه شیراز نیز در حاشیه‌ی این مراسم توضیح داد: گردهمایی رؤسای مراکز مشاوره دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که به‌صورت سالانه برگزار می‌شده است، بعد از زمان فراگیری کرونا برای نخستین‌بار به‌میزبانی دانشگاه شیراز ترتیب یافت.

وی افزود: هدف از برگزاری این گردهمایی، بررسی مشکلات پیش‌آمده در دوران کرونا درزمینه‌ی سلامت روان، افت تحصیلی و مشکلات روحی روانی دانشجویان است که در مدت دو روز با حضور رؤسای مراکز مشاوره‌ی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و مسؤولان مربوطه برگزار می‌گردد.

آنالیز ریسک در دانشگاه‌ها انجام نشده است

دکتر علی حفیظی، معاون فرهنگی‌-دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه بعد از فراگیری کرونا اولین واحدهای دانشگاهی که در حوزه‌های مختلف فعال شد مراکز مشاوره بود، اظهار داشت: در این دوسال بار فشار روانی دانشجویان بر دوش مراکز مشاوره‌ی دانشگاه‌ها بود.

وی با بیان اینکه در این دوسال وقتی مشکلات را رصد می‌کردیم فشار روانی بسیار بالایی در دانشجوها مشهود بود، گفت: با بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی که حوزه فرهنگی، دانشجویی و مراکز مشاوره با آن درگیر هستند بحث جامعه‌پذیری مجدد دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌ها است و دانشجویان هنوز به آن جنب‌وجوش اولیه و حضور پررنگ در برنامه‌ها بازنگشته‌اند و این گوشه‌گیری در اساتید هم مشاهده می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه یکی از وظایف مراکز مشاوره، حساس‌سازی مسئولان دانشگاه‌ها و اعضا هیئت‌علمی نسبت به حوزه‌های مختلف است، عنوان کرد: معتقدم ۷۰ درصد اثرگذاری فرهنگی دانشگاه‌ها از برخورد و رابطه‌ی استاد و دانشجو نشأت می‌گیرد که متأسفانه از آن غافل مانده‌ایم، بنابراین نیاز است که رابطه‌ی استاد و دانشجو تقویت شود و استادان این حساسیت را درک کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید پیوست فرهنگی و روان‌شناختی در تصمیم‌گیری‌های مختلف دانشگاه جایگاه ویژه داشته باشد و جا دارد که یک بازنگری اساسی نسبت به آن داشته باشیم، گفت: یکی از بازوهای حوزه سلامت روان دانشجوها، کانون همیاران است که باید با کانون‌های فرهنگی پیوند داشته باشد.

دکتر حفیظی با اظهار اینکه در دانشگاه‌ها آنالیز ریسک انجام نشده و نکته‌های خطرساز و خطرخیز دانشگاه‌ها شناسایی نشده است، افزود: مراکز مشاوره دانشگاه‌ها باید بهتر دیده شوند و در حوزه‌های مختلف ورود کنند.

کار دین اطمینان و آرامش بخشیدن به انسان است

دکتر محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه بدون داشتن آرامش امکان رشد و بالندگی نیست، اظهار داشت: بخش اعظمی از احکام دینی به‌دنبال از بین بردن و دور کردن اضطراب از انسان است و کار دین این است که به انسان اطمینان و آرامش ببخشد.

وی با بیان اینکه در بستر آرامش نهال وجود آدمی امکان رشد پیدا می‌کند و رشد دانه استعدادهای انسانی در پناه بستر آرام ممکن است، افزود: ما با یک غفلت نگران‌کننده‌ای در بین بسیاری از روانشناسان یا به‌عبارتی دیگر جریان اصلی روانشناسی و مشاوره روبه‌رو هستیم و آن اینکه از تدابیر تجربه شده‌ا‌ی که در طول تاریخ، ادیان الهی درجهت آرامش‌بخشیدن به انسان پیشنهاد داده‌اند فاصله دارند.

دکتر صادقی با بیان اینکه عمده‌ی پیشنهاداتی که برای رفع مشکلات جوانان مطرح می‌شود مبتنی‌بر رویکردهای برآمده از فرهنگ بیگانه است، فرهنگی که نگاهش به انسان از زاویه‌ی خلق خداییِ انسان نیست، عنوان کرد: برای رفع مشکلات جوانان و اندوه‌زدایی و رفع اضطراب‌ها باید به ریشه‌ها و منابع خودمان رجوع کنیم.

وی با تأکید براینکه باید قبل از اینکه دانشجویان گرفتار مشکلات شوند، تدابیر پیشگیرانهای اتخاذ شود و بسترهای اضطراب‌ساز از فضای دانشگاه دور شود، گفت: رؤسای مراکز مشاوره، بهترین مشاور برای مدیران دانشگاه‌ها هستند تا چالش‌های مشکل‌ساز را رصد و پیش‌بینی کنند؛ زیرا پیشگیری بهتر از درمان است.

گفتنی‌ست، این رویداد تا روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت و در آیین اختتامیه‌ی این گردهمایی، مراکز مشاوره منتخب دانشگاه‌های کشور و حامیان نمونه معرفی و تقدیر خواهند شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-10 14:12

افزودن دیدگاه جدید