کد مطلب: 

267729

انتشار صکوک نوآوری؛ سیاست جدید صندوق نوآوری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: انتشار صکوک نوآوری روشی جدید برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان بزرگ از طریق بازار سرمایه است که نخستین اوراق برای شرکت دانش‌بنیان داروسازی دکتر عبیدی با نماد «نوآور» در سال 1400 در فرابورس منتشر شد.
دکتر علی وحدت

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست مشترک صندوق نوآوری با بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک گفت: صندوق نوآوری وظیفه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان را برعهده دارد که بخشی از آن از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری انجام می‌شود. در این راستا طی سه سال اخیر به میزان دو هزار میلیارد تومان از طریق این صندوق‌ها که عامل صندوق نوآوری هستند، شرکت‌های دانش بنیان تامین مالی شده‌اند.

وی افزود: شبکه بانکی نیز یکی دیگر از بازیگران زیست‌بوم نوآوری در کشور هستند که به تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور می‌پردازند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی 50 درصد فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور را در حوزه IT و ICT اعلام کرد.

وحدت در ادامه با بیان اینکه تصویب طرح‌های حمایتی از دانش بنیان‌ها و بازاریابی بانک‌ها، سرعت فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان‌ را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: تسهیلات صندوق نوآوری برای شرکت‌های کوچکی است که امکان مراجعه به بانک‌ها را ندارند و اخذ تسهیلات از بانک‌ها برایشان ریسک دارد. توقع ما از پست بانک بازاریابی و تعیین بودجه لازم برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های متوسط و بزرگ دانش بنیان و صدور ضمانت نامه برای آنها با معرفی صندوق نوآوری است. 

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان، امکان هم‌سرمایه‌گذاری بانک‌ها با صندوق نوآوری در طرح‌های دانش بنیان فراهم شده است، بیان کرد: در این راستا ما در صندوق نوآوری چهار مدل تاسیس شرکت سهامی عام پروژه، شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ سرمایه نمونه عام، صندوق‌های جسورانه و شرکت تامین سرمایه نوآوری برای هم‌سرمایه‌گذاری با بانک‌ها را پیشنهاد داده‌ایم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه امسال در مورد انتشار اوراق نوآوری، برنامه جدی‌تری در دست اقدام داریم، گفت: انتشار صکوک نوآوری روشی جدید برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان بزرگ از طریق بازار سرمایه است که نخستین اوراق برای شرکت دانش‌بنیان داروسازی دکتر عبیدی با نماد «نوآور» در سال 1400 در فرابورس منتشر شد.

وحدت همچنین در مورد همکاری پست بانک با صندوق نوآوری عنوان کرد: در سال جاری باید اموری نظیر صدور ضمانت نامه‌ها، اعطای تسهیلات، بازاریابی و سرمایه‌گذاری را با همکاری پست بانک پیش ببریم.

وی در ادامه به روش تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) طرح‌های دانش بنیان نیز اشاره کرد و افزود: این روش تامین مالی در قالب مسابقه تلویزیونی «کارویا» در سال 1400 اجرایی شد. در این مسابقه 18 طرح با نظر داوران انتخاب و بر سکوهای تامین مالی جمعی قرار گرفتند و مردم توانستند روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.

بهزاد شیری

بخشی از خدمات پست بانک به سمت حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب و کارها سوق پیدا کرده است

در ادامه این نشست، بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک در مورد تاریخچه این شرکت گفت: پست بانک که در سال 1374 توسط دولت وقت تشکیل شد، کار خدمات‌رسانی پست مالی را انجام می‌دهد تا مستمری‌بگیران دولتی برای دریافت حقوق خود در شهر تردد نداشته باشند و وقت خود را هدر ندهند.

وی با اشاره به اینکه واگذاری پست بانک از سال 86 آغاز شد، بیان کرد: به پست بانک این اجازه داده شده تا  در روستاها بر اساس توانمندی بخش خصوصی، باجه ایجاد کند که در حال حاضر 6053 باجه در روستا داریم که 10 هزار نفر در این حوزه شاغل هستند و با پروتکل‌های ما فعالیت می‌کنند. 

مدیرعامل پست بانک تراکنش مالی این بانک در حوزه روستایی را دو میلیون 850 هزار تراکنش اعلام کرد و گفت: بر اساس سند راهبردی پست بانک، ما بخشی از خدمات بانکی ما را به سمت حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب و کارها سوق داده‌ایم.

شیری از راه‌اندازی کارگروه نوآورانه در این بانک خبر داد و افزود: شعبه پست بانک را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت رسیدگی به یکسری پرونده‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی به تبصره 18 قانون بودجه اشاره کرد و گفت: در این تبصره آمده است که در همه اداره کل‌های فناوری استان‌ها، ارکان اعتباری داشته باشیم. بنابراین سال 1401 سال ویژه‌ای برای ما در حوزه فناوری خواهد بود، چرا که قصد ما فعالیت در حوزه صنعت و بخش تولیدات مخابرات است تا در حوزه ارتباطات نقش‌آفرینی داشته باشیم و بخشی از کار را برعهده بگیریم.

مدیرعامل پست بانک با اشاره به اینکه این بانک، بزرگ نیست، اظهار کرد: ما پیشتر سه هزار و 700 میلیارد تومان از تعهدات خود را اجرایی کرده‌ایم که امسال این رقم را تا 4 برابر افزایش داده‌ایم.

شیری در ادامه کارنامه پست بانک در همکاری با مسابقه تلویزیونی «کارویا» را خوب توصیف کرد.

در ادامه این نشست نیز روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی 30 درصد حوزه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را مرتبط با حوزه ICT اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون انواع خدمات سرمایه در گردش، اعطای ضمانت‌نامه‌ و تسهیلات لیزینگ از سوی پست بانک در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-04-09 09:23

افزودن دیدگاه جدید