کد مطلب: 

267205

صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی آغاز به کار کرد

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از برنامه سوم توسعه در قانون قرار گرفته‌اند و تسهیلات اعطایی و صدور ضمانت‌نامه از سوی آنها به عنوان یکی از عاملان صندوق نوآوری در اکوسیستم، رشد چشمگیری داشته است.
صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی

به گزارش سیتنا، صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با حضور دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی چهارشنبه 25 اسفند 1400 در محل سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان (ستـفا) به طور رسمی آغاز به کار کرد.

در حال حاضر 63 صندوق پژوهش و فناوری در 31 استان کشور فعالیت می کنند که ۴۸ صندوق پژوهش و فناوری جامع و ۱۵ صندوق با موضوع تخصصی هستند.

سرمایه ثبتی صندوق‌های پژوهش و فناوری با افزایش بیش از ۱۳ برابری به بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

سرمایه اولیه صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی 11 میلیارد تومان است و ترکیب سهامداران آن شامل جهاد دانشگاهی ( 34%)، شرکت جستار دانش علم وصنعت (16%)،دانشگاه علم و فرهنگ (15%)،موسسه علمی کاربردی (15%)،شرکت مهندسین مشاور فجر توسعه (10%)، شرکت بن یاخته های رویان(10%) است.

دکتر علی وحدت در مراسم آغاز به کار صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، صندوق نوآوری و شکوفایی را هماهنگ کننده نظام تامین مالی حوزه نوآوری عنوان کرد و گفت: صندوق نوآوری حسب ماموریت‌ ذاتی خود نیازهای مالی حوزه نوآوری از قبل از تولد تا زمان بلوغ را تامین می‌کند. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این صندوق به منظور تکمیل چرخه عمر شرکت‌های حوزه نوآوری از ابزارهای مختلف تامین مالی کمک گرفته است، گفت: در این راستا اولین اوراق نوآوری برای شرکت دانش‌بنیان داروسازی دکتر عبیدی با ضمانت صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق بانک کارآفرین با نماد «صنوآور 12» منتشر و این نماد روز گذشته در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

وحدت با بیان اینکه صکوک نوآوری به منظور تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه منتشر می‌شود، گفت: انتشار این اوراق از جمله مدل‌های حمایتی صندوق نوآوری از بورسی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه صندوق‌های پژوهش و فناوری در زیست‌بوم نوآوری کشور، اظهار کرد: این صندوق‌ها، از برنامه سوم توسعه در قانون قرار گرفته‌اند. مجموعه سرمایه مالی این صندوق‌ها تا قبل از سال 97 حدود ۷۸ میلیارد تومان بود اما در دو سال اخیر مجموعه سرمایه آنها از ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز عبور کرده است و تسهیلات اعطایی و صدور ضمانت‌نامه از سوی آنها به عنوان یکی از عاملان صندوق نوآوری در اکوسیستم، رشد چشمگیری داشته است. صندوق نوآوری همواره از این صندوق‌ها حمایت کرده و خط اعتباری نیز به آنها تخصیص داده است.

دکتر علی وحدت

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان تعداد صندوق‌های پژوهش و فناوری را 63 صندوق در 31 استان اعلام کرد و افزود: این صندوق‌ها در کنار دانشگاه‌های مادر همچون شریف، تهران، پلی تکنیک، یزد، اصفهان و کردستان قرار گرفته است. امروز در همه استان‌ها این صندوق‌ها تشکیل شده و حتی در حوزه‌های تخصصی نظیر تجهیزات پزشکی، مواد پیشرفته و انرژی، توسعه فناوری‌های پیشرفته صنعتی، صنایع خلاق و صنعت نفت نیز از صندوق‌های پژوهش و فناوری تخصصی برخورداریم.

وی افزود: صدور ۱۱۷۵۰ ضمانت‌نامه به ارزش ۶۵۷۵ میلیارد تومان، ارایه انواع تسهیلات به مجموع ۵۳۴۵ میلیارد تومان و بیش از ۴۰۰ میلیاردتومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر از جمله حمایت‌ها و خدمات صندوق‌های پژوهش و فناوری به شرکت های دانش بنیان و فناور در استان‌های کشور بوده است.

انجام تحقیقات کاربردی از وظایف اصلی جهاددانشگاهی است

در ادامه این مراسم نیز دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، یکی از وظایف اصلی این نهاد را انجام تحقیقات کاربردی و پیگیری کردن این تحقیقات تا تولید فناوری در قالب محصول و خدمات عنوان کرد و با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی، فرهنگی و تجاری‌سازی گفت: جهاد دانشگاهی فناوری‌های زیادی را سال‌ها تولید کرده و توان تولید فناوری‌های گسترده را هم دارد، اما برای انجام تحقیقات کاربردی و تولید محصول حرفه‌ای و تولید انبوه، نیاز مالی داریم، زیرا تامین منابع تحقیقاتی آسان‌تر است، اما در مراحل بعدی نیازمند منابع مالی بیشتر هستیم.

دکتر حمیدرضا طیبی

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه آخرین فناوری این مجموعه را طراحی و تولید سیستم رانش مترو عنوان کرد و با اشاره به آثار و برکات تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: یکی از اقدامات خوب در کشور ایجاد و راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-03-19 09:02

افزودن دیدگاه جدید