کد مطلب: 

267135

گام ارزشمند فولاد مبارکه در توسعه زیرساخت‌ها؛ تبدیل تحریم‌ به فرصتی برای خودکفایی

به بهانه ساخت 50 دستگاه لکوموتیو سفارشی فولاد مبارکه توسط تولیدکنندگان داخلی؛ مشارکت فولاد مبارکه در ساخت و تکمیل طرح های زیر ساختی و توسعه‌ای مورد نیاز کشور، ضمن رفع موانع و محدودیت‌های استراتژیک توسعه صنعت فولاد، ایجاد اشتغال و حمایت از متخصصان و شرکت های داخلی را به همراه داشته و موجب رفع نسبی تبعات تحریم ها شده است.
لکوموتیو سفارشی فولاد مبارکه

به گزارش خبرنگار سیتنا، در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی سال 1400 چندین شرکت بزرگ صنعتی کشور از جمله شرکت فولاد مبارکه گروهی تحت قالب گروه پیشرانان پیشرفت ایران تشکیل دادند و عملیات اجرایی 48 پروژه بزرگ صنعتی کشور را کلید زدند. این مشارکت به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ اقتصاد ایران برشمرده شد که فولاد مبارکه با ارزش دو هزار میلیارد تومان به تنهایی احداث  طرح هایی را به ارزش 40 هزار ملیارد تومان در این قالب آغاز کرد. از جمله طرح های فولاد مبارکه که قراردادشان در این آیین و با حضور رئیس جمهور به امضاء رسید، قرارداد ساخت 50 دستگاه لکوموتیو توسط شرکت مپنا به سفارش شرکت فولاد مبارکه بود که نخستین سری از این لکوموتیوها در 22 اسفندماه به فولادمبارکه تحویل شد.

گام بلند فولاد مبارکه در ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه پس از انعقاد این قرارداد در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به الگویی که در فولاد مبارکه برای توسعه تعریف شده، گفت: الگوی فولاد مبارکه دو محور اساسی دارد، نخستین الگوی ما در زمینه توسعه با عنوان «فولاد مبارکه به وسعت ایران» است. یکی از اهداف فولاد مبارکه،‌ آن است که از منطقه جغرافیایی مبارکه فراتر برود و در مسیر محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال‌زایی کشور گام بردارد. در پروژه‌هایی که در فازهای بعدی تعریف شده‌اند، وارد استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی، شرق اصفهان و مرزهای جغرافیایی کشور می‌شود. علاوه بر این ورود فولاد مبارکه به استان‌هایی مانند کرمان و یزد به‌واسطه سهامداری این شرکت در شرکت‌های بزرگی مانند گل‌گهر و چادرملو و توسعه معادن است. نکته دوم در محورهای توسعه ما، در راستای توسعه کمی، کیفی و متوازن است.

مدیرعامل فولاد مبارکه پیرامون انعقاد قراردادهای طرح‌های این شرکت در دهه فجر، عنوان کرد:‌ میزان اشتغال‌زایی این طرح‌ها و همچنین پیمانکارانی که درگیر ساخت می‌شوند، حدود 12 هزار نفر است و درآمد حاصل از بهره‌برداری آنها حدود 110 هزار میلیارد تومان در سال به نرخ امروز خواهد بود.

طیب‌نیا تاکید کرد: تا‌کنون تمرکز بر توسعه کمی در پروژه‌ها بوده است و گام دوم ما ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی و حرکت به سمت نوآوری و فناوری است. زمانی که آبادانی کشور انجام شود، مردم ثمره آن را سر سفره‌های خودشان خواهند دید.

فولاد مبارکه

نقش آفرینی فولاد مبارکه در توسعه زیرساخت های ضروری صنعت کشور

فولاد مبارکه مثل بسیاری از صنایع بزرگ دیگر کشور طبیعتا نیازمند بهره مندی از زیرساخت ها از جمله زیرساخت حمل و نقل ریلی و انرژی برق و گاز است، اما متاسفانه شرایط نامناسب اقتصادی دولت و عدم توجه به اقدامات توسعه ای در سال های اخیر موجب شده تا بسیاری از زیرساخت های لازم توسط دولت محق نشود و به ثمر نشستن برخی طرح های توسعه ای که وظیفه ای حاکمیتی بوده است همچنان با تاخیر مواجه است.

در این میان شرکت فولاد مبارکه با مشارکت در طرح های زیر ساختی و توسعه ای کشورتلاش نموده تا ضمن کمک به توسعه زیرساخت های ضروری صنعت کشور به رفع موانع و محدودیت های استراتژیک خود نیز بپردازد و راه دستیابی به افق ظرفیت تولید 55 میلیون تن در سال 1404 را که وابسته و نیازمند وجود زیرساخت های لازم است، تسهیل نمایند. در همین راستا، قرارداد ساخت 50 دستگاه لکوموتیو از جانب فولاد مبارکه با گروه مپنا به ارزش دو هزار میلیارد تومان،  طبعا از خروج ارز جلوگیری نموده و به داخلی سازی و توانمند سازی شرکت های داخلی کمک شایانی می نماید.

رفع موانع تولید با حضور فولاد مبارکه در تامین زیرساخت و انرژی

در همین راستا، محمد کشانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، پیرامون تحویل نخستین سری از لکوموتیوهای سفارش داده شده توسط فولاد مبارکه به شرکت مپنا و در پی آن به گردش در آمدن چرخ اشتغال و تقویت مراکز و شرکت‌های داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، گفت: کاری که فولاد مبارکه و دیگر فولادی‌ها انجام می‌دهند، قسمتی از وظایف دولت است که این شرکت‌ها انجام می‌دهند. فولاد باید زنجیره فولاد خودش را تامین کند و دغدغه تامین مواد، تولید و فروش را داشته باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اظهار کرد: در چشم انداز 20 ساله فولاد 55 میلیون تن در نظر گرفته شد و تا سال 1404 به آن خواهیم رسید، به موازات آن زیرساخت‌ها رشد نکرد و امسال شاهد چند مشکل در این حوزه بودیم.

محمد کشانی

وی، ادامه داد: بحث برق و انرژی جزو دغدغه‌هایی است که توسط دولت باید انجام شود و تمام این زیرساخت‎ها بر عهده دولت است، همچنین موضوع جاده‌ها نیز به همین صورت است. در بحث خواف، ایجاد جاده‌ها بر عهده تولیدکننده‌ها افتاد که بار مضاعف مالی به همراه داشت.

کشانی، خاطرنشان کرد: موضوع اجتناب ناپذیر این است که اگر فولاد بخواهد گسترش یابد، باید تمام زیرساخت‌ها نیز فراهم شود. به دلیل آنکه دولت نتوانست بخشی از آن را انجام دهد، خود فولادی‌ها ورود پیدا کردند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در ادامه گفت‌وگو با سیتنا اظهار کرد: در موضوع ریلی وقتی می‌گوییم 55 میلیون تن تولید یعنی باید بیش از 80 میلیون تن سنگ آهن در کشور جابه‌جا شود اما امکانات زیرساخت ریلی نیست و راه آهن و دولت تا چندین سال آینده نیز نمی‌تواند این امکانات را فراهم کنند.

کشانی، افزود: با توجه به اینکه فولاد مبارکه دو شرکت ریلی بزرگ و به‌نام در این حوزه دارد، به این شرکت‌ها ماموریت داده است تا در جهت گسترش و تامین مواد اولیه اقدام کنند و در کنار آن بحث اشتغالزایی و کمک به زیرساخت‌ها نیز وجود دارد.

در همین حال، از جمله زیر ساخت هایی توسعه نیافته که به شدت صنعت کشور بویژه صنعت فولاد را آزرده است، کمبودهای موجود در حوزه انرژی بویژه برق و گاز است. فولاد مبارکه در فصول گرم سال از کمبود برق و در فصول سرد سال از کمبود گاز رنج برده و مشکلات قابل توجهی را متحمل شده است. دولت نیز به دلیل تامین نیاز مصارف خانگی، رویه محدود کردن صنایع در خصوص اینگونه انرژی هار را در دستور کار خود داشته و به همین دلیل فولاد مبارکه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 1000 مگاواتی و نیروگاه خورشیدی 500 مگاواتی و نیروگاه بادی 100 مگاواتی را به منظور کمک کردن به توسعه زیرساخت ها و کم شدن  بار مصرفی مورد نیاز خود از شبکه سراسری آغاز نموده و در عین حال گام ارزشمندی  در توسعه زیر ساخت های کشور رقم زده است. مباحثی که در خصوص سرمایه گذاری فولاد مبارکه در بهره برداری از میادین گازی مطرح شده بود نیز در همین راستا بوده است.

سرمایه‌گذاری برای حل مشکل در گلوگاه‌های صنعت کشور

محمدیاسر طیب نیا

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مراسم تحویل نخستین سری از لکوموتیو های سفارش فولاد مبارکه به شرکت مپنا با اشاره به اینکه ساخت لکوموتیوها، حلقه‌ای از زنجیره بومی‌سازی در صنعت محسوب می‌شود، افزود: با شدت گرفتن تحریم‌ها طی سال‌های اخیر ما بیش از پیش متوجه ظرفیت داخلی خودمان شدیم و به آن رو آوردیم و این ظرفیت و استعداد به ویژه در صنعت کشور شکوفا شده و حرکت به سوی خودکفایی سرعت گرفته است.

محمدیاسر طیب نیا با اشاره به بحث های زیر ساختی مثل تولید انرژی برق، گاز و زیرساخت‌های حمل و نقل به عنوان یکی از مسائل و گلوگاه هایی که صنعت فولاد با آن مواجه است، گفت: متاسفانه این زیرساخت‌ها طی سنوات اخیر متناسب با رشد و توسعه صنعت فولاد و سایر صنایع رشد نکرده و می بایست برای رسیدن به ظرفیت های کامل این صنایع، در آنها سرمایه گذاری شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند حوزه صنعت و حوزه زیرساخت از جمله بخش‌هایی هستند که عمدتا دولت‌ها در آن سرمایه‌گذاری می کنند، اما نمی‌شود انتظار داشت که دولت، آن هم در شرایط اقتصادی فعلی تمام این سرمایه گذاری را رقم بزند. در جهت رفع مشکل این گلوگاه برای صنعت کشور، فولاد مبارکه تصمیم گرفت در حوزه حمل و نقل سرمایه گذاری انجام دهد.

حمایت موکد مجلس از مجموعه‌های تقویت کننده تولید داخل

علی جدی

دکتر علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون نقش فولاد مبارکه در توسعه زیرساخت‌ها، اقدام شرکت فولاد مبارکه در ارائه سفارش به شرکت مپنا برای تولید لکوموتیو را اقدامی قابل تقدیر دانست و تاکید کرد نمایندگان مجلس همواره از شرکت هایی که به دنبال تقویت تولید داخل باشند حمایت کرده است و این حمایت نیز ادامه خواهد داشت.

این عضو ارشد کمیسیون صنایع و معادن مجلس در موضوع سفارش لکوموتیو به مجموعه داخلی توسط شرکت فولاد مبارکه، تاکید کرد: در کنار اشتغالزایی، ایجاد دانش فنی برای تولید در آن مجموعه هم مد نظر است تا بتواند پاسخگوی یک نیاز داخلی در دراز مدت باشد و با تقویت خودباوری به خودکفایی حداکثری در آن بخش برسیم.

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری و فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-03-16 14:13

افزودن دیدگاه جدید