کد مطلب: 

265709

ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی

در راستای توسعه خدمات الکترونیکی و به منظور تکریم مودیان و کاهش ترددهای غیرضروری، طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی در سامانه عملیات الکترونیکی راه اندازی شده است و مودیان با استفاده از این سامانه بدون مراجعه به واحدهای مالیاتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اوراق مالیاتی خود را مشاهده کنند.
هوشمندسازی نظام مالیاتی

به گزارش سیتنا، یکی از اقدامات مهم پیرامون مدرن سازی نظام مالیاتی، هوشمندسازی نظام مالیاتی است که با تکیه بر آن، تمام خدمات مالیاتی به صورت الکترونیکی به مودیان ارایه می گردد. هم اکنون بیش از 30 خدمت مالیاتی به صورت الکترونیکی به مودیان ارایه می شود. با این اقدام، فرآیند ابلاغ از حالت سنتی(کاغذی) به صورت مدرن (الکترونیکی) تغییر کرده و فرآیند ابلاغ بصورت فنی (سامانه های مالیاتی) انجام می شود و با الکترونیکی شدن ابلاغ اوراق مالیاتی، مودیان مالیاتی با مراجعه به سامانه الکترونیکی می توانند علاوه بر ارسال اظهارنامه، چنانچه اعتراضی نسبت به اوراق مالیاتی دارند، اعتراض خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند.

بر این اساس، تمامی مودیان دارای پرونده‌ مالیاتی در ادارات کل امور مالیاتی می‌توانند با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir پس از وارد کردن رمز کاربری خود، وارد صفحه اصلی شده و با انتخاب گزینه ابلاغ الکترونیکی از سمت راست تصویر، گزینه فعال‌سازی را انتخاب نمایند. پس از آن با کلیک بر گزینه تائید نهایی، ضمن ذخیره شدن اطلاعات مودی در سایت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، حساب کاربری ابلاغ الکترونیکی وی نیز فعال شده و آماده استفاده از مزایای این طرح می‌شود.

پیش از این بر اساس ماده 203 قانون مالیات های مستقیم، این ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت فیزیکی و با مراجعه به محل کسب و یا اقامتگاه قانونی شخص انجام می گرفت. در این شیوه گاهی به دلیل نبود مودی در محل، مشکلاتی برای مودیان و سازمان بوجود می آمد و بعلاوه مودی نیز در مواردی مجبور می شد به منظور پیگیری وضعیت ابلاغ اوراق مالیاتی به ادارات مالیاتی مراجعه نماید که این امر زمینه ترددهای غیرضروری به ادارات را بوجود می آورد.

بر اساس تبصره 2، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برای ابلاغ ‌اوراق مالیاتی از خدمات پست سفارشی استفاده نماید. مأمور پست ‌باید اوراق مالیاتی را به شخص مودی یا بستگان و مستخدمین او در محل ابلاغ و در نسخة ثانی رسید اخذ کند و چنانچه مودی یا اشخاص یاد شده از گرفتن اوراق امتناع کنند، مأمور پست این ‌موضوع را در نسخ اوراق مذکور قید و نسخة دوم را به نشانی تعیین‌شده الصاق می‌کند و نسخة اول را به ادارة مالیاتی عودت می‌دهد. هرگاه هیچ یک از اشخاص یاد شده در محل نباشند، مأمور پست با قید تاریخ مراجعه‌، عبارت " پانزده روز پس از این تاریخ مجددا مراجعه خواهد شد" را در اوراق مذکور قید و نسخة دوم را به نشانی ‌تعیین شده الصاق می‌کند ونسخة اول را عودت می‌دهد. مأمور پست در مراجعة بعدی در صورت عدم حضور اشخاص فوق این امر را در ذیل اوراق قید و نسخة دوم را به نشانی تعیین شده الصاق می‌کند و نسخة ‌اول را به ادارة مالیاتی عودت می‌دهد. اوراقی که بدین‌ترتیب‌ الصاق می‌شوند از تاریخ‌ الصاق ، ابلاغ ‌شده محسوب می‌شود.

حال در راستای توسعه خدمات الکترونیکی و به منظور تکریم مودیان و کاهش ترددهای غیرضروری، طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی در سامانه عملیات الکترونیکی راه اندازی شده است و مودیان با استفاده از این سامانه بدون مراجعه به واحدهای مالیاتی در کوتاهترین زمان ممکن اوراق مالیاتی خود را مشاهده فرمایند.

از جمله نتایج مثبت ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی می توان به کاهش رفت و آمدهای غیرضروری مودیان به ادارات امورمالیاتی و صرفه جویی در وقت ، انجام فرآیندهای مالیاتی در کوتاه ترین زمان ممکن و درنتیجه جلوگیری از سردرگمی مودیان یا طولانی شدن زمان قطعیت پرونده های مالیاتی، امکان دسترسی مودیان به تمامی اوراق مالیاتی ابلاغ شده و عدم نیاز به بایگانی کاغذی توسط مودی ، ایجاد امکان صدور گواهی های مالیاتی در اسرع وقت و امکان واکنش به موقع مودیان به اوراق ابلاغی و جلوگیری از تضییع حق ایشان اشاره کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-01-29 11:58

افزودن دیدگاه جدید