کد مطلب: 

265386

ستاری: پیشرفت فناورانه امروز ثمره دو دهه تلاش مستمر است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، گفت: توسعه فناوری، روندی زمان‌بر است که به صورت تدریجی، مستمر و پیوسته و بر اساس یک سیاست راهبردی روشن شکل می گیرد.
سورنا ستاری

به گزارش خبرنگار سیتنا، با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شش قرارداد فناورانه با هدف تامین نیازهای صنایع به کمک محصولات ایران‌ساخت تولیدشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان نانویی منعقد شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم امضای قراردادهای همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع، با بیان این‌که جایگاه امروز کشور در نانوفناوری ماحصل تلاشی 20ساله به صورت جدی و مستمر است، ادامه داد: توسعه فناوری، روندی زمان‌بر است که به صورت تدریجی، مستمر و پیوسته و بر اساس یک سیاست راهبردی روشن شکل می گیرد؛ نانوفناوری کشور اکنون پس از دو دهه تلاش مستمر به مرحله ای رسیده است که روزانه 34 مقاله بین المللی ارائه می‌شود. همچنین سال گذشته فروش محصولات ایران ساخت نانو، به بیش از 4 هزار میلیارد تومان رسیده است و این ظرفیت را دارد که تا پایان امسال، به بیش از 20 میلیارد تومان برسد.

ستاری، با بیان این‌که الگوی توسعه فناوری و محصولات ایران‌ساخت نانو باید در سایر حوزه های فناوری پیاده سازی شود، ادامه داد: برای این مهم، به یک زیست بوم در حوزه فناوری نیاز داریم و خوشبتانه این تلاش مستمر به شکل گیری زیست بوم و اثربخشی در توسعه فناوری و محصولات منجر شده است.

وی با بیان این‌که این زیست‌بوم نوآوری و فناوری نیازمند زنجیره‌ای از لازمه‌ها برای توسعه محصولات است، ادامه داد: یک سیستم آموزش، سیستم مالی برای حمایت از ایده های نواورانه که از نیروی انسانی توانمند و آماده به کار حمایت کند و مهم تر از همه دانشگاه هایی است که باید رویکرد اشتغال‌زایی، حمایت از ایده‌های نوآورانه وتجاری سازی محصول داشته باشند.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو، قانون جهش تولید دانش‌بنیان را گامی اثرگذار و ماندگار در ایجاد و رونق زیست‌بوم نوآوری و فناوری دانست و گفت: برای نوشته شدن قانون جهش تولید دانش بنیان حاصل یک تلاش سه ساله است و نمایندگان مختلف و فعالان این حوزه کمک کردند تا این قانون مصوب، ابلاغ و اجرایی شود و جزو یادگارهای ماندگاری است که برای آیندگان باقی می ماند و ثمرات آن را در سال های آینده، بیش‌تر و پررنگ‌تر مشاهده خواهیم کرد.

ستاری با بیان این‌که شرکت های دانش بنیان و خلاق به دلیل ماهیت پویا و نوآورانه خود، پیشگا‌تر از قوانین هستند ادامه داد: محدودیت های بروکراتیک و قوانین دست و پاگیر، به این شرکت‌ها لطمه‌های جدی وارد می‌کند؛ بنابراین باید یک فرهنگ نوآوری محور و مبتنی بر ماهیت نوآورانه این شرکت ها شکل بگیرد؛ مهم تر از همه باور و اعتقادی است که باید در مدیران، تصمیم سازان و سازمان های مختلف ایجاد شود. باید محیط به گونه ای تغییر کند که دولت، نهادها و بخش خصوصی در کنار هم بتوانند برای پیشرفت و توسعه کشور کار کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان را سربازان مقدم تحول آفرینی دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان و خلاق به یاری بیش از 350 هزار نیروی انسانی توانمند فعال، می‌توانند در صورت وجود محیط مساعد و حمایت‌ها، ایده‌هایشان را برای تحول آفرینی پیاده کنند و کشور را در مسر پیشرفت ققرار دهند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از نقش‌آفرینی بخش خصوصی گفت و ادامه داد: مهم این است که مجال فعالیت سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود چراکه اگر قرار بود پول دولت در این زمینه اثرگذار باشد بسیاری از کشورهایی که سرمایه گذاری های کلانی در این حوزه دارند، الان می باید مهد دانش و فناوری می‌بودند اما مهم این است که فضای لازم برای حضور بخش خصوصی مهیا شود.

اقتدار کشور مستلزم اقتدار علمی و فناورانه است

در بخش دیگری از این مراسم سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توانمندی امروز را حاصل بیش از دو دهه تلاش و فعالیت مستمر دانست و گفت: امروز حدود 850 محصول در 15 شاخه صنعتی حضور دارند و خوشبختانه صنعت می داند که این محصولات می تواند نیازهای صنعت را برطرف کند و این که صنعت به چنین باوری رسیده حائز اهمیتی بالا است.

اقتدار دیپلماسی، نظامی و اقتدار در سایر حوزه‌ها مستلزم اقتدار علمی و فناورانه است.

وی با اشاره به فروش 11هزار و 500 میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان نانو اشاره کرد و گفت: این میزان تا پایان سال جاری به 12 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و این افق، رو به توسعه است و امیدواریم با برداشتن محدودیت‌های فراروی صادرات محصولات دانش‌بنیان، این میزان به ایده آل خود برسد چراکه بنیه بسیار خوبی داریم و محصولاتی تولید کرده این که به خوبی در بازارهای جهانی، قابلیت رقابت دارند. تلاش داریم با ایجاد کنسرسیومی، محصولات های‌تک فراسرزمینی را مبتنی بر هر کشور آغاز کنیم. امروز این قابلیت را داریم که به جای خرید سهام از شرکت های خارجی از ظرفیت شرکت های شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بهره ببریم.

سرکار، اقتدار فناورانه را پایه سایر اقتدارها دانست و گفت: اقتدار دیپلماسی، نظامی و اقتدار در سایر حوزه‌ها مستلزم اقتدار علمی و فناورانه است.

در این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شش قرارداد فناورانه میان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد.

قرارداد پوشش دیسک های کاندوی 42 اینچ خط لوله گوره - جاسک به روش HVOF که متقاضی آن توسعه  و نوسازی صنایع گداختار، با به‌هم رسانی شبکه تبادل فناوری توسط شرکت بهبود صنعت مهان منعقد شد.

همچنین قرارداد رنگ مقاوم به خوردگی با انتقال حرارتی بالا توسط شرکت نانوآریسا پوشش، به تقاضای شرکت تهویه، و مرکز توسعه نانوکامپوزیت، پلیمر و رنگ و رزین بهم رسان آن بود، به امضا رسید.

در قالب یکی دیگر از قراردادهای ارتباط صنعت و فناوری، شرکت اطلس پوشش محافظ، محصول رنگ پوشان نانویی ماهیچه های ریخته گری را با به هم رسانی مرکزز توسعه نانوکامپوزیت به شرکت صنایع نانوتک آینده (صنتا) ارائه می کند.

قرارداد تولید روغن گردبافی متناسب با نیاز صنعت نساجی توسط شرکت فناور هیترا شیمی و شرکت خدمات تکمیلی پارچه حربر الوان با بهم رسانی شبکه تبادل فناوری منعقد شد.

قرارداد تجهز سامانه رباتیک برای نانوسیال مغناطیسی میان تجهیز صنعت ربات آرکا به عنوان ارائه دهنده و صنایع الکترواپتیک اصفهان به هم رسانی شبکه تبادل فناوری منعقد شد.

همچنین شرکت سخت آرا فناوری پوشش دهی پره های کمپرسور را به صنایع هواپیمایی ایران در قالب قراردادی با هم رسانی شبکه تبادل فناوری عرضه می‌کند.

انتهای پیام

گزارش از مونا ارشادی‌فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-01-18 10:01

افزودن دیدگاه جدید