کد مطلب: 

263465

پایانه های فراهوشمند ملی BTM

BTM راهکاری جامع برای مدیریت پایانه‌های بانکی می‌باشد، بدین معنی که شامل برنامه پرستاری دستگاه، مانیتورینگ بر روی دستگاه، سامانه پایش و راهبری پایانه‌ها (رهسام)، سوئیچ تعامل پذیری با ویژگی کانال فراگیر (Omni Channel) و سامانه های جانبی کنترل عملکرد می‌باشد.
مهدی بایندور

به گزارش سیتنا، مهدی بایندور کارشناس ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) است. بایندور دارای سابقه‌ ۱۵ ساله‌ مدیریت پروژه‌های سامانه‌های بانکی و پرداخت بوده و اکنون بیش از چهار سال است که مسئولیت مدیریت ارشد کارت و پرداخت شرکت داده‌ورزی سداد را بر عهده دارد.

در زیره ذره بین شماره 74 ماهنامه نسل چهارم با مهدی بایندور، مدیر پروژه BTM  شرکت داده ورزی سداد به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

به عنوان سوال نخست توضیحی پیرامون پلتفرم BTM و نحوه ارتباط کانال‌های فیزیکی بانک با کانال‌های مجازی از طریق این پلتفرم را بفرمایید.

با شروع بانکداری، بانک‌ها با راه‌اندازی شعب خــود از طریق یک کانال ارتباطی (Single Channel) به خدمت‌رسانی می‌پرداختند و بعدتر تعداد کانال‌های خدمت، با آمدن دستگاه‌های بانکی و موبایل و اینترنت، متنوع‌تر (Multi Channel) شد و با یکسان‌سازی خدمات در کلیه کانال‌های ارائه سرویس (Cross Channel)، اتصال خدمات در کانال‌های مختلف (Omni Channel) محقق گردید.
BTM راهکاری یکپارچه و هوشمند برای کلیه پایانه‌های بانکی می‌باشد که از طریق مکانیزم‌های تجربه بهم پیوسته و تعامل با کاربر، تجربه جزیره‌ ای مشتریان را به یک تجربه واحد و خوشایند تبدیل می‌نماید.
ارائه هویت واحد و تجربه کاربری یکسان بین کلیه کانال‌‌‌های مجازی و فیزیکی و سرویس‌دهی همراه با هوشمندسازی تعامل با مشتریان از ویژگی‌های بارز پلتفرم BTM بعنوان کانال فراگیر (Omni Channel) می‌باشد.

وب بیس نمودن کانال‌های فیزیکی بانک چه امکانی را برای سرویس‌های جدید بانکی فراهم نموده است؟

تحت وب شدن کانال‌های فیزیکی، مزیت‌های عملکردی و غیرعملکردی زیادی را به ارمغان آورد. در دسترس‌تر بودن بیشتر توسعه دهندگان وب، توسعه آسانتر و سریعتر، یکبار نویسی ویجت‌های خدمت و تجربه کاربری مشابه برای کلیه کانال‌ها از مهمترین مزایای این امر می‌باشد. اما مهترین ویژگی، کاهش هزینه‌های نگهداری و بروزرسانی است؛ چرا که با چند کلید در مرکز شما می‌توانید قابلیت‌های جدید را براحتی در کلیه پایانه های بانکی سطح کشور بروز رسانی نمایید.

مهدی بایندور

مزایای پلتفرم BTM به سایر پلتفرم‌های مشابه سایر بانک ها در چیست و پیرامون رابط کاربری نابینایان و مزیتی که این پلتفرم فراهم آورده است، توضیح بفرمایید.

BTM راهکاری جامع برای مدیریت پایانه‌های بانکی می‌باشد، بدین معنی که شامل برنامه پرستاری دستگاه، مانیتورینگ بر روی دستگاه، سامانه پایش و راهبری پایانه‌ها (رهسام)، سوئیچ تعامل پذیری با ویژگی کانال فراگیر (Omni Channel) و سامانه های جانبی کنترل عملکرد می‌باشد. یکی از امتیازهای بارز این محصول، قابلیت شخصی سازی خدمات توسط کاربر می‌باشد. کاربر با مراجعه به دستگاه و یا از طریق کانال‌های دیگر بانک همانند همراه بانک و موبایل بانک می‌تواند یه سری ویژگی‌ها، همانند انتخاب تم روز/شب، سرویس مورد علاقه، دریافت یا عدم دریافت رسید، نوع دسترس پذیری، نوع زبان و مبالغ پیش فرض تراکنش را برای خود در پروفایل کاربری شخصی‌سازی نماید.
یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این محصول، هوشمندسازی تعامل مشتری با خودپرداز در قالب تحلیل رفتار مشتری می‌باشد. بعنوان نمونه اگر فردی چند بار فقط از دستگاه، پول نقد بگیرد، دفعه بعد بطور اتوماتیک به صفحه برداشت وجه هدایت می‌شود و مبلغ برداشت نیز پر می‌شود.
در بحث ارائه خدمت به نابینایان، با شخصی‌سازی توسط کاربر و یا شناسایی مشتری در سامانه مشتریان بانک (CIF)، دستگاه بطور اتوماتیک صدای راهنما را فعال می‌نماید و با ارائه میانبرهایی برای خدمات اصلی (دریافت موجودی، برداشت وجه و کارت به کارت) بر روی دستگاه کاربر نابینا، دیگر نیازی نیست که صفحات را برای دریافت خدمت طی نماید و صرفا با استفاده از صفحه کلید و وارد کردن اعداد میانبر خدمت و مبالغ مدنظر می‌تواند نسبت به دریافت درخواست خود اقدام نماید.

از آنجا که یکی از نکات مهم در ارائه خدمات وب بیس، حفظ امنیت سرویس‌هاست و این نکته در حوزه بانکی اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند، لطفا بفرمایید که برای حفظ و ارتقای امنیت این سیستم چه دستورالعمل‌هایی را رعایت کرده‌اید؟

مسلما بحث امنیت در پایانه‌های بانکی، بخصوص خودپرداز و خودگردان که دارای صندوق اسکناس است، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در محصول خودپرداز هوشمند ملی BTM، از امنیت چند لایه‌ای برای برقراری ارتباطات داخلی و بیرونی نرم افزار استفاده کردیم.  پروتکل امن اختصاصی، رمزنگاری نرم افزاری با کلیدهای دوطرفه و بهره مندی از سخت افزارهای رمز نگاری و بهره مندی از مکانیزم توکنیزیشن مشابه EMV از جمله این موارد است.

در آخر اگر نکته و پیشنهاد و یا درخواستی از مقامات بانکی دارید بفرمایید.

قبل از تحریم‌های چند سال اخیر کشور، تعاملات خوبی با شرکت Backbase هلند و BPC روسیه برای عرضه این محصول بعنوان راهکار اتصال بین کانال‌های ارائه خدمت مجازی و فیزیکی حتی در سطح جهانی داشتیم.
اما با شروع تحریم ها و عدم تمایل همکاری شرکت‌های حوزه مالی و پرداخت بین المللی با شرکت‌های ایرانی، در بحث توسعه محصول مشترک و همچنین صادرات محصولات بومی به دیگر کشورها، عملا همکاری ها متوقف گردید. ان شاالله در آینده بتوانیم با اتصال به شبکه بانکی و پرداخت بین المللی، در سطح جهانی محصولات بومی را ارائه نماییم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.2 (53 رای)
سیتنا 1
2021-11-16 16:13

افزودن دیدگاه جدید