کد مطلب: 

263151

چگونه از خدمات سامانه چکاوک بانک ملی ایران استفاده کنیم؟

سامانه‌ی چکاوک بانک ملی ایران، با هدف تسهیل و تسریع تمامی خدمات مرتبط با جابه جایی پول، یکی از مهم ترین درگاه های سیستم پرداخت الکترونیکی در کشور به حساب می آید که در راستای مبادله ی پایاپای و وصول چک در حال ارائه ی بهترین خدمات به نظام بانک و سرمایه داری می باشد.
سامانه چکاوک

به گزارش سیتنا، بانک ملی ایران سامانه چکاوک را برای تمامی دارندگان چک راه اندازی کرده است. این سامانه به کاربران این فرصت را می دهد که به صورت مجازی و نه حقیقی به وصول برگه چک‌های موجود اقدام نمایند.

سامانه چکاوک در آذر ماه سال 1393 راه اندازی شد. مشتری با در دست داشتن چک به یکی از شعب بانک ملی مراجعه می کند. شعبه واگذارنده چک، پس از اسکن آن، تصویر چک را به همراه اطلاعات مورد نیاز به سامانه منتقل کرده و پس از تایید شعبه، تصویر چک به همراه اطلاعات مورد نیاز در قالب یک پیام XML تولید شده و از طریق زیرسیستم مدیریت پیام به سامانه چکاوک بانک مرکزی جهت پردازش ارسال می شود. شعبه واگذارنده پس از دریافت پاسخ استعلام از چکاوک بانک مرکزی، عملیات حسابداری مرتبط با چک را انجام می دهد.

در زیرسیستم چک عهده بانک به این صورت است که درخواست استعلام چک در قالب اطلاعات چک عهده دریافت می گردد و پس از تخصیص چک مربوطه به مراکز وصول و تعیین شعبه عملیاتی آن، بررسی اعتبار چک عهده انجام شده و پاسخ استعلام در قالب پیام به چکاوک ارسال می گردد. در صورتی که چک به هر دلیلی (مطابق با جدول علت رد چک) قابل پرداخت نباشد، پیام رد چک همراه با ذکر علت رد آن و در صورت لزوم همراه با اطلاعات گواهی عدم پرداخت چک به چکاوک ارسال می شود. زیر سیستم اطلاعات پایه: در این بخش فعالیت هایی که منجر به ثبت و اصلاح اطلاعات پایه سیستم می باشند آورده شده اند.

از کارکردهای سامانه چکاوک به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد:

  • اجرای درخواست بانک مرکزی در خصوص پیاده سازی طرح چکاوک در بانک ملی ایران
  • شفاف سازی و امکان نظارت متمرکز بر نحوه و حجم تبادل چک ها
  • حذف عملیات حمل و نقل چک به صورت فیزیکی و یا انتقال اطلاعات مربوطه به روش های سنتی
  • ارتقا امنیت با استفاده از گواهی دیجیتال (نماد بانک مرکزی)
  • امکان رهگیری لحظه ای وضعیت چک های اشخاص

لازم به ذکر است که کاربران نهایی این سامانه ادارات و شعب هستند.

سامانه چکاوک بانک ملی ایران به معنای راه اندازی سیستم انتقال تصویر چک بوده و شیوه های دستی مرسوم را رد می کند. 

مبادلات مالی و نقل و انتقال پول یکی از مهم ترین عملیاتی است که هر روزه در حال انجام است. تمامی خرید و فروش ها به وجوه نقد نیازمندند. با این حال بعضی از این مبادلات در وجوه کلان به انجام می رسند و پرداخت نقدی آنها عملا امکان ناپذیر است. بنابراین ناگزیر به استفاده از چک ها هستیم. روزانه برگه چک های زیادی برای انجام کارهای مختلف رد و بدل می شوند. همچنین الزام به حضور فیزیکی در بانک، منجر به تجمع افراد در بانک ها و مجبور بودن آنها به ایستادن در صف های طولانی خواهد شد. پر واضح است که برای انجام این کار بهترین راه حل، راه اندازی سامانه های الکترونیک و انجام تراکنش های مبتنی بر آنها بصورت مجازی می باشد. سامانه چکاوک بانک ملی ایران در راستای انجام هر چه سریع تر خدمات مرتبط به چک، در طول این سالیان، خدمات زیادی را به مشتریان ارائه کرده است.

این سامانه می‌تواند با خدماتی که ارائه می دهد به استفاده کردن از این ابزار قدرت بیشتری داده و شرایط را برای امنیت بیشتر آن فراهم نماید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2021-11-07 11:53

افزودن دیدگاه جدید