کد مطلب: 

262572

ستاری: نوآوری حلقه مفقوده حوزه تجهیزات توانبخشی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: نوآوری حلقه مفقوده حوزه تجهیزات توانبخشی است و باید نیروی انسانی دارای توان و دانش علمی و تخصصی به این حوزه تزریق شود.
سورنا ستاری

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح‌های کلان ملی فناوری حوزه توانبخشی بازدید کردند.

۳۰ شرکت دانش بنیان دستاوردهای حوزه نوآوری‌های اجتماعی و توانبخشی خود را که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجاری سازی کرده اند، در نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی ایران ساخت(iHIT) به نمایش گذاشتند.

ستاری در این مراسم با اشاره به ضرورت بازارسازی برای حوزه توانبخشی، گفت: این حوزه به دلیل وجود برخی مشکلات چون عدم وجود بیمه بازار خوبی نداشته و شرکت ها چندان تمایلی به ورود این حوزه ندارند‌.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: نوآوری حلقه مفقوده حوزه تجهیزات توانبخشی است و باید نیروی انسانی دارای توان و دانش علمی و تخصصی به این حوزه تزریق شود.

ستاری معتقد است که توسعه مفهومی فرهنگ سازی است. تا زمانیکه فرهنگ و نگاه جدید نباشد، توسعه اتفاق نمی افتد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه در این ۸ سال زیست بومی از شرکت های دانش بنیان و خلاق شکل گرفته است که در دل خود زایش دارد، گفت: این زیست بوم فرصتی شد برای پاسخ دادن به نیازهای کشور در روزهای تحریم. ما برای شروع کار و توجیه سازمان های دولتی برای تزریق نوآوری در آنها با مشکلات زیادی داشتیم. اگر چه در ابتدای کار با مقاومت آنها مواجه شدیم، اما در نهایت برنده این مسابقه شرکت های دانش بنیان و خلاق شدند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه هر جایی تحریم ها بیشتر است بازار داخلی توسعه یافته تر است، بیان کرد: در این حوزه ها شرکت های دانش بنیان حضور جدی تری دارند. هنر ما در این سال ها توسعه شرکت های دانش بنیان بود.

رییس ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق ادامه داد: باید با پول بخش دولتی پژوهش های مرز دانش را توسعه دهیم. زیرا سرمایه گذاری دولتی منجر به تولید محصول نمی شود. به همین دلیل ما تلاش می کنیم بخش پژوهش کشور را با سرمایه بخش و شرکت‌های خصوصی گسترش دهیم.

بخش خصوصی در توسعه تجهیزات توانبخشی نقش پررنگ و اثرگذار دارد

ستاری افزود: یکی از بزرگ ترین زیست بوم های این حوزه در کشور پارک فناوری پردیس است که سرمایه بخش خصوصی ۲۵ و سرمایه گذاران بخش دولتی یک است‌.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به اینکه بازار حوزه توانبخشی بزرگ و پرمشتری است، بیان کرد: اگر بنیاد شهید نیازهای خود را اعلام و بازار محصولات را تضمین کند با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق می توانیم پاسخ گوی نیازها و تامین اقلام توانبخشی باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه تعریف و اجرای پروژه بدون بازارسازی ابتر است، گفت: توانبخشی عرصه ای است که بازار بزرگی دارد و اگر این بازار در اختیار شرکت های دانش بنیان و خلاق قرار گیرد؛ ارزش آفرین و کاربردی خواهد شد.

به اعتقاد ستاری، حوزه توانبخشی در کشور مغفول مانده است و تجهیزات این حوزه بیمه ندارند و مصرف کنندگان آن با مشکلات و چالش های جدی مواجه هستند. ما از بنیاد شهید می خواهیم برای رفع این مشکلات به یاری ما بیایند تا جاذبه های این بازار را برای سرمایه گذاران خصوصی و شرکت های دانش بنیان و خلاق بیشتر کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: شرکت های دانش بنیان این توانایی را دارند که بازار واردات محصولات حوزه توانبخشی را از رونق بیاندازند و همه نیازهای کشور را با محصولات ایران ساخت پاسخ دهند.

برای دانش بنیان شدن سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تلاش می کنیم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بازدید از محصولات ایران ساخت، برای مسوولان یک ضرورت است، گفت: ایران کشوری توانمند و دارای ظرفیت های بالای دانشی و تخصصی است که باید از این توانمندی ها استفاده کنیم. ما باید از توان جوانانمان برای پاسخ به این چالش ها بهره بگیریم.

وی افزود: بنیاد سعی دارد از این ظرفیت برای توسعه بخش اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود بهره ببرد. دانش بنیان شدن بنیاد را هم پیگیر هستیم تا از نیروی انسانی به خویی بهره ببریم‌.

قاضی زاده هاشمی همچنین بیان کرد: ما در ۴ سطح به نیازهای معاونت علمی و زیست بوم فناوری و نوآوری نیاز داریم. در سطوح بازارسازی، تاسیس شرکت های مشترک میان بنیاد و بخش خصوصی، دانش بنیان کردن فعالیت‌های بنیاد در حوزه اقتصادی، فرهنگی و صنایع و شرکت‌های خلاق و سازماندهی جامعه فرهیخته و به کارگیری و کارآمد کردن نیروی انسانی.

در این مراسم همچنین پرویز کرمی رییس ستاد اجرایی سازی سند ملی فناوری های نرم و صنایع خلاق به بیان دستاوردهای حوزه نوآوری های اجتماعی و وضعیت کلی زیست بوم فناوری و نوآوری پرداخت و گزارشی از دستاوردهای این حوزه ارائه داد. 
همچنین پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاریسازی معاونت علمی به بیان چگونگی اجرای طرح های کلان ملی و گزارشی از نمایشگاه ساخت ارائه کرد. 

چه طرح‌هایی در نمایشگاه نوآوری‌های اجتماعی و توانبخشی به نمایش درآمد

در مراسم امروز با تکیه به توانمندی نیروی انسانی خلاق و کارآمد 30 محصول دانش بنیان در حوزه نوآوری های اجتماعی و توانبخشی به نمایش درآمد.

برجسته نگار هوشمند همراه یکی از این محصولات بود که بهترین وسیله کمک توانبخشب ربای نابینایان فارسی زبان اسا

همچنین می توان به بسته توانبخشی شناختی حافظه و توجه به عنوان محصول دیگر این نمایشگاه اشاره کرد که کمک تاثیر گذاری به رشد حافظه و توجه در افراد می کند. محصول دیگر سیستم پروتز عصبی پاراواک بود که برای توانبخشی به معلولان و کم توانان جسمی به کار می آید و به فراد دارای فلج دوپا کمک می کند.

هر یک از این محصولات نمایشی از توانمندی زیست بوم خلاق و نوآوری کشور را نمایش می دهد که ایران را بی نیاز از واردات این محصولات می کند.

یک محصول کاربردی دیگر در این نمایشگاه ربات اسکلت بیرونی پایین تنه بود. که این ربات قادر است وزن بیمار را تحمل کند و به زمین انتقال دهد. این ربات بر روی لباس‌های کاربر پوشیده می‌شود. بدین ترتیب کاربر قادر است بدون نیاز به صرف انرژی چندانی به کمک اکسوپد راه برود.

از دیگر محصولات این حوزه می توان به دستگاه اسکن ۲ بعدی پا، اسکن ۳ بعدی پا، اسکنر فشاری کف پا و دستگاه آنالیز ساختار قامتی بدن اشاره کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-20 10:07

افزودن دیدگاه جدید