کد مطلب: 

262131

وزیر صمت: واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: فضایی ایجاد شده که ممکن است واردات لوازم خانگی کره‌ای از سر گرفته شود که چنین چیزی وجود ندارد. بنابراین واردات لوازم خانگی از دیگر کشورها هم همچنان ممنوع خواهد بود.
وزیر صمت: واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است

به گزارش سیتنا، سیدرضا فاطمی‌امین در نشست خبری خود که پیرامون صنعت لوازم خانگی برگزار شد اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که میزان صادرات تولیدات لوازم خانگی بسیار کمتر از واردات در این بخش است و نسبت صادرات به واردات قابل دفاع نیست. اگرچه وضعیت اسفبار نیست اما اگر با همین شیوه پیش برود می‌تواند تا چند سال به این وضعیت برسد.

وی افزود: برنامه ریزی‌ها باید به شکلی باشد که سال آینده شاهد رشد ۵۰ درصدی صادرات نسبت به واردات باشیم، تراز مناسب در واردات و صادرات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲ هدف بعدی در این بخش است که باید به نسبت ۱ برسد.

وزیر صمت اضافه کرد: این روند باید تا سال ۱۴۰۴ به رشد دو برابری صادرات نسبت به واردات منتج شود.

وی اضافه کرد: در تنوع و میزان تولیدات لوازم خانگی در جایگاه مناسبی قرار گرفته ایم، باید توجه کرد که مسیر رشد و توسعه تولیدات ادامه پیدا کند و دچار روزمرگی در این زمینه نرسیم.

وی با تاکید بر اینکه بنگاه‌ها باید با وزارتخانه هم اندیشی داشته باشد، تصریح کرد: هر بنگاه باید اهدافی را بر عهده بگیرند تا در کلان وزارت صنعت مدیریت کند.

وزیر صمت اضافه کرد: ما به جد روی موضوع قاچاق متمرکز هستیم. قاچاق را نمی‌توان در مرز کنترل کرد بلکه باید کنترل آن در توزیع انجام شود. در سامانه جامع تجارت تدابیری برای جمع‌آوری پایگاه اطلاعاتی لازم برای مبارزه با قاچاق انجام شده که تا دوماه دیگر این اطلاعت جامع جمع‌آوری می‌شود.

وی در مورد واردات قطعات لوازم خانگی مشابه تولید داخل گفت: صرف افزایش تعرفه در مورد قطعات نمی‌تواند راه حل جامعی باشد و باید مسیرهای دیگری هم پیش رفت.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: تامین مالی زنجیره‌ای، اعتبار خرید و... می‌تواند کمک‌کننده باشد. بانک مرکزی مکانیزم تامین مالی زنجیره‌ای را ایجاد کرده که می‌تواند به این صنعت کمک کند.

وزیر صمت اضافه کرد: اینکه از افزایش نسبت صادرات به واردات صحبت می‌کنیم، می‌تواند قطعه یا کالای کامل باشد و نیازی نیست که برای افزایش این نسبت تنها کالای کامل سنجیده شود.

وی اضافه کرد: در مورد مواد اولیه به خصوص فولاد و پتروشیمی کار بسیار حرفه‌ای انجام شده تا سهمیه‌ها، امضای طلایی و ... از میان برداشته شود. آیین‌نامه‌ای در این رابطه تنظیم شده که امروز، روز اول اجرای آن است. خوشبختانه نوسانات قیمت فولاد نسبت به نرخ دلار نیز کمتر شده است.

فاطمی‌امین گفت: در راستای ارتقای استانداردها، رتبه‌بندی و ... متمرکز هستیم. تامین اجتماعی و مالیات نیز مسائل مختلفی دارند که به آنها خواهیم پرداخت.

وزیر صمت همچنین در جمع خبرنگاران بیان کرد: لوازم خانگی در مرحله‌ای است که باید به سرعت صادرات‌محور شود. ما برنامه‌ای مشخص کردیم که نسبت صادرات به واردات این بخش در سال آینده به 50 درصد برسد. یعنی سال آینده به اندازه نصف واردات این بخش صادرات کالا و قطعات انجام شود و در سال 1402 به تراز مثبت و در سال 1404 به دوبرابر برسد.

وی با بیان اینکه چند هفته گذشته یک بسته برای رفع موانع صادرات ابلاغ شد، اضافه کرد: حدود 500 واحد تولیدی لوازم خانگی در کشور وجود دارد که امروز از آنها خواستیم که برای این بخش یک برنامه تلفیقی آماده کنند. یعنی ما هدف‌ها را مشخص کنیم و تولیدکنندگان به ما بگویند که چه بخشی از این هدف را می‌توانند انجام دهند و الزامات آن چیست تا ما این را به عنوان یک سند عملیاتی و یک نقشه راه چهار ساله داشته باشیم.

فاطمی‌امین تصریح کرد: در مورد قاچاق در حوزه کلان کالاها از جمله لوازم خانگی، یک برنامه سه ماهه داریم که از اوایل مهرماه آغاز شده که رصد جریان کالا است. یعنی ما به عنوان دولت باید بفهمیم که کدام کالا در کدام انبار است و با کدام کامیون جابجا می‌شود و در کدام فروشگاه به فروش می‌رسد، همچنین جریان مالی آن را رصد می‌کنیم. تا پایان آذرماه به بلوغی خواهد رسید که بتوانیم در نظام توزیع با قاچاق مبارزه کنیم. در این صورت قاچاق کاملا قابل مدیریت خواهد بود. همچنین ما تا پایان امسال سامانه جامع تجارت را کامل خواهیم کرد اما این موضع در مورد لوازم خانگی تا پایان آذرماه محقق خواهد شد. لازم نیست با یک سری کارهای امنیتی جلوی قاچاق را بگیریم بلکه با رصد جامع می‌توان جلوی آن را گرفت.

وی افزود: برای استان‌های مرزی تسهیلاتی را قرار دادیم که باید در همین استان‌ها استفاده شوند، کالاهایی که از این طریق وارد شده نباید در باقی استان‌ها عرضه شوند. در مورد آن قسمت هم که مجوزی برای آن صادر شده دیگر نامش قاچاق نیست.

فاطمی‌امین گفت: ممنوعیتی که از سال 97 برای واردات لوازم خانگی خارجی وجود داشت همچنان ادامه خواهد داشت، به علت کسری در تراز ارزی کشور ممنوعیت آن ادامه خواهد داشت. فضایی ایجاد شده بود که ممکن است واردات لوازم خانگی کره‌ای از سر گرفته شود که گفته شد چنین چیزی وجود ندارد. بنابراین واردات لوازم خانگی از دیگر کشورها هم همچنان ممنوع خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-10 11:11

افزودن دیدگاه جدید