کد مطلب: 

260661

پیشنهاد ایجاد "معاونت دیجیتال" در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، پیشنهاد داد تا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سوی ایجاد "معاونت دیجیتال" در وزارتخانه متبوع خود حرکت نماید تا آن معاونت با تعریف دقیق شرح ماموریت‌ها، بر وظایف بسیار خطیر خود تمرکز نماید.
پیشنهاد ایجاد "معاونت دیجیتال" در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

دکتر اسماعیل ثنایی، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در یادداشت ارسالی برای سیتنا، نوشت:

چند روزی است که آقای دکتر عیسی زارع پور رای اعتماد خود را از مجلس محترم گرفته و وزارت را تحویل گرفته است. ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای ایشان، از جمله اولین و مهمترین سرفصل‌های کاری، انتخاب بهینه معاونین در پست‌های مهم و حساس می باشد که امیدواریم گزینش افراد لایق بر اساس شایسته سالاری انجام پذیرد.

از مهمترین دلایل رای بالای آقای دکتر زارع پور، طبعاً برنامه راهبردی ارائه شده توسط ایشان و تاکید بر رئوس مهم سر فصل هایی است که هر یک از این پس مسیر پیچیده و پر پیچ و خمی را برای پیاده‌سازی به دنبال خواهد داشت.

 مهمترین موضوعاتی که ایشان در طرح راهبردی خود پیشنهاد دادند عبارتند از:

  • حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین المللی
  • دولت هوشمند و تحول دیجیتال
  • شبکه ملی ارتباطات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی
  • اقتصاد دیجیتال
  • تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری ارتباطات
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات
  • شتابدهی رشد صنعت فضایی
  • خدمات پستی

به موازات موارد فوق، بدیهی است وزیر محترم چالش مهمی جهت ورود به طرح "صیانت از..." را در بر خواهد داشت تا با اعمال نقطه نظرات خود، معاونین، مشاورین و کارشناسان محترم وزارت، طرح را به سوی بالندگی و رویکرد مثبت راهبری نمایند.

اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران (مپتا) طی جلسات مختلف با نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی، نوشته ها، یادداشت ها و ... به دفعات منعکس نموده است که به عنوان نماینده بخش خصوصی فعال، پویا و با تجربه که فارغ از اپراتورهای موبایل، بار قریب به ۸۰ درصد صنعت (ICT) را بر دوش دارد، آمادگی کامل خود را برای در اختیار قرار دادن کارشناسان خبره و بهینه نمودن طرح های بجا مانده، جاری و طرح های آتی، اعلام می‌دارد.

مجدداً متذکر می‌شود که ما نمایندگان بخش خصوصی، دغدغه امنیت، نفوذ، فساد اخلاقی و صیانت از وجوه مبادله شده مردم را در فضای مجازی داشته و داریم و تاکید می‌نمایم که فضای مجازی کشور یقیناً می‌بایست تنظیم و رگوله شود. لیکن ضمن حمایت از تعداد بی‌شماری از کسب و کارهای متنوع اینترنتی که بر روی سکوهای مختلف شبکه فضای مجازی در حال امرار معاش می باشند، خواستار تغییر رویکرد از یک دریچه نوعاً امنیتی، نظامی و قیم مابانه به نگاهی عملگرایانه، مردمی و نهایتاً طرحی پخته و گام به گام می باشیم که در آن نظریات بخش خصوصی را بطور حتم در نظر گرفته و لحاظ نماید.

جناب وزیر محترم در اولین مصاحبه ها پس از کسب رای اعتماد، اولویت اول خود را "شبکه ملی اطلاعات" عنوان نمودند که طبعاً از جمله موضوعات بسیار مهم و حیاتی کشور است. طبعاً برای پیاده سازی شبکه فوق، نیاز به تکمیل طرح‌های زیرساختی به جا مانده و ارائه طرح‌های نوینی جهت تقویت زیرساخت‌ها از جمیع ابعاد داریم که به‌دلیل زمان‌بر بودن، بدیهی است که جزو اولین اولویت ها در نظر گرفته شده تا هر چه زودتر کلید طرح‌های مذکور زده شده و به راه افتند.

اما با نگاهی به 8 موضوع اصلی مطرح شده، چنانچه در نوشتارهای قبل نیز اشاره شده، پیشنهاد می شود سرفصل "تحول دیجیتال" از موضوع 2 حذف شود و به ابتدای موضوع 4 اضافه گردد. بدین ترتیب موضوع 4 به "تحول و اقتصاد دیجیتال" تغییر یابد.

 لذا یکی از مهمترین اهداف آقای دکتر زارع پور در این وزارت پرداختن به "دیجیتالی شدن" وزارت و در اصل کمک به کل نظام و دولت در راستای تحول دیجیتال و ...خواهد بود. چنانچه قبلا نیز اشاره شده است پیشنهاد می‌گردد در رابطه با سرفصل های مهم تحول و اقتصاد دیجیتال، وزارت دو وظیفه مهم در محورهای عمودی و افقی داشته باشد.

محور عمودی: برای دیجیتالی کردن خود وزارت

محور افقی: به عنوان بازوی دیجیتال ریاست محترم جمهور، بسیج برای کمک به دولت، کلیه وزارتخانه ها و طبعاً نظام در راستای کاهش شکاف دیجیتالی کشور عزیزمان با جهان که بسیار پرشتاب در این مسیر گام برداشته اند. نگاهی دقیق به کشورهای اطراف همانند امارات متحده، گواه بر این مدعاست.

لذا پیشنهاد می گردد تا جناب وزیر محترم به سوی ایجاد "معاونت دیجیتال" در وزارتخانه متبوع خود حرکت نمایند تا آن معاونت با تعریف دقیق شرح ماموریت و تمرکز فراوان به وظایف بسیار مهم خود بپردازد.

طبیعی است جناب آقای وزیر در گام‌های اول، درگیر مسائل و مشکلات بسیار به جا مانده همانند تعامل با شرکت مخابرات، تمرکز بر برنامه‌ریزی و رشد زیرساخت ها که چنانچه عرض شد لازمه برپایی شبکه ملی اطلاعات می‌باشد، مسئله بسیار مهم نرخ تعرفه و... خواهد بود و بنابراین معاونت دیجیتال فارغ از روزمرگی‌های فوق بر وظایف بسیار خطیر خود بهتر تمرکز خواهد نمود.

در پایان آرزوی پیشرفت روز افزون تمامی موضوعات و طرحها را برای آن وزیر محترم داریم و مجددا اعلام می‌دارد که این اتحادیه با توجه به برخورداری از خیل وسیعی از متخصص‌های تراز اول و با تجربه صنعت (ICT) کشور، همه جانبه در خدمت وزیر محترم و آن وزارتخانه برای طراحی و پیاده سازی ایده ها و طرح های جاری و پیشرو می باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-08-30 15:42

افزودن دیدگاه جدید