کد مطلب: 

259596

آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار فیزیکی یا آنلاین دارید، بدون شک یک دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت برای تبادل سرمایه مهمترین چیزی است که باید برای سودآوری به فکرش باشید، اما مطابق مصوبه جدید بانک مرکزی اعطای مجوز دستگاه کارتخوان و یا فعالسازی درگاه پرداخت تنها با دریافت کد مالیاتی و ارائه آن میسر خواهد بود.
آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

به گزارش سیتنا، تا پیش از این دریافت کارتخوان و فعالسازی درگاه پرداخت واسط برای کسب وکارها به سادگی میسر بود. با بخشنامه‌ی صادره از سوی بانک مرکزی، اکنون اخذ دستگاه کارتخوان و یا ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی منوط به دریافت کد مالیاتی است. صاحبین کسب و کار برای دریافت این کد باید ابتدا وارد سایت سازمان امور مالیاتی شده و پس از دریافت کد رهگیری خود، نسبت به ثبت درگاه پرداخت اقدام کنند.

در این راهنما قصد داریم تا نحوه دریافت این کد را به صورت تصویری آموزش دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال شروع کسب و کار خود، چه به صورت فیزیکی و چه به صورت اینترنتی هستید، این مطلب را از دست ندهید.

هدف کد مالیاتی چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل اجباری شدن دریافت کد مالیاتی برای درگاه‌های پرداخت و دستگاه های کارتخوان، مبارزه با پولشویی شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارهای اینترنتی است. از آن جا که مالیات‌های پرداخت شده به شبکه‌ی بانکی کشور با داده‌های دریافت شده توسط کسب و کارها و فروشگاه‌های اینترنتی همخوانی نداشت، سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفت تا با تصویب این قانون میزان دریافتی مالیات اصلاح شود.

در ادامه به نحوه ثبت نام در سامانه و کسب کد مالیاتی خواهیم پرداخت. اگر شما نیز هنوز این کد را دریافت نکرده‌اید یا در روند اخذ آن دچار مشکل شده‌اید، ادامه این آموزش برای شما مفید خواهد بود.

نحوه دریافت کد مالیاتی

برای دریافت کد رهگیری مالیاتی، پیش ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی اولین اقدامی است که هر فرد باید انجام دهد. به این منظور ابتدا وارد آدرس اینترنتی tax.gov.ir/action/do/registrationselector شده و مطابق روند زیر پیش ثبت نام خود را شروع کنید:

1. در این صفحه ابتدا باید شماره ملی خود را وارد کنید و با وارد کردن کلمه‌ی امنیتی موجود در تصویر، روی دکمه‌ی ورود به ثبت نام کلیک کنید.

آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

2. در ادامه سیستم اطلاعات شماره ملی شما را بررسی کرده و تعداد ثبت نام‌های شما را اعلام می‌کند. برای ادامه روی گزینه پیش ثبت نام کلیک نمایید.

آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

3. در ادامه روند ثبت نام در سایت، از شما کدپستی و شماره همراه خواسته می‌شود. در وارد کردن کدپستی خود دقت کنید، چرا که اطلاعات منطقه‌ای شما از روی آن ثبت می‌شود. در انتها گزینه پیش ثبت نام جدید را انتخاب کنید.

آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

4. اکنون زمان تایید شماره تلفن وارد شده است. باید منتظر بمانید تا سایت به صورت خودکار کد فعالسازی را برای شما ارسال کند. کد ارسالی را در کادر مشخص شده وارد کنید.

آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

5. حال به صفحه زیر ارجاع داده می‌شوید. در این صفحه باید تابعیت و تاریخ تولد خود را وارد کنید. سپس استعلام اطلاعات و ادامه را انتخاب کنید.

آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

6. در این مرحله از ثبت نام به شما اطلاعات پایه‌ای نمایش داده می‌شود. در صورت هرگونه اشتباهی در صحت این اطلاعات، نسبت به ویرایش آن اقدام کنید. البته هنوز کار ثبت نام تمام نشده است. در پایین این صفحه لیستی از تمام نواقص شما وجود دارد که باید قبل از دریافت کد مالیاتی آن‌ها را تکمیل کنید.

آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

نواقص اطلاعاتی معمولا شامل موارد زیر می‌شود. با کلیک روی این موارد به راحتی می‌توانید این اطلاعات خود را نیز ثبت کنید.

آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

7. در این صفحه باید تمامی اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

در این وضعیت و پس از تکمیل مدارک ناقص خود، باید روی تایید نهایی کلیک و اطلاعات خود را تایید کنید. پس از بررسی موارد مختلف، اگر اطلاعات شما صحیح است، روی گزینه تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری کلیک کنید. به این ترتیب کد رهگیری شما صادر خواهد شد.

آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی (+تصاویر)

پس از انجام مراحل فوق سامانه یک پیامک به شما با مضمون اعتبارسنجی ارسال می‌کند. شما می‌توانید از طریق کد رهگیری ارسالی پیگیر سایر امور خود باشید. البته در صورتی که سامانه صحت اطلاعات شما را تشخیص دهد، پس از مدتی برای شما نام کاربری و کلمه عبوری ارسال می‌کند تا به واسطه آن بتوانید به راحتی وارد فضای کاربری خود شوید.

چرا دریافت کد مالیاتی برای کسب و کارها مهم است؟

کسب و کارهای امروزی به سرعت در حال پیشرفت هستند. تجربه ثابت کرده است که مغازه‌ها و شرکت‌هایی که به صورت فیزیکی فعالیت می‌کنند، نیاز مبرمی به دستگاه کارتخوان دارند. چرا که امروزه بیشتر مشتری‌ها تمایل دارند تا هزینه‌های خود را با کارت پرداخت کنند و تمایلی به پرداخت وجه نقد ندارند. از سوی مقابل نیاز کسب و کارهای اینترنتی به درگاه پرداخت روشن است، چرا که این سایت‌ها از طریق درگاه خود درآمدزایی می‌کنند و در صورت عدم بهره مندی از درگاه پرداخت آنلاین، عملا با مشکل مواجه می‌شوند.

بنابر مصوبه بانک مرکزی و شفاف سازی مالیاتی کشور، هر کسب و کاری موظف است تا برای اخذ دستگاه کارتخوان و یا درگاه پرداخت، کد مالیاتی داشته باشد. بنابراین هر شخصی که بخواهد یک تجارت آغاز کند، باید ابتدا در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کرده و نسبت به  دریافت کد مالیاتی خود اقدام کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (14 رای)
سیتنا 3
2021-07-28 09:21

افزودن دیدگاه جدید