کد مطلب: 

258828

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران: تمام ارکان حوزه شهری باید در حکمرانی هوشمند به ایفای نقش بپردازند

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، گفت: استقرار، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی مولفه‌های حکمرانی هوشمند، با مشارکت شهروندان لازم و ضروری است.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران: تمام ارکان حوزه شهری باید در حکمرانی هوشمند به ایفای نقش بپردازند

به گزارش سیتنا، محمد فرجود، در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش «تهران هوشمند» که پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۴ تیرماه، برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه علی‌رغم مشکلات و معضلاتی که کرونا در یک‌سال و اندی که ناخواسته مهمان ما بوده پدید آورد، اما در بعد دیگری به برنامه‌های شهرها در حوزه هوشمندی و‌ تحول دیجیتال سرعت بخشید و دریچه‌های جدیدی به تحقق شهر هوشمند باز کرد، گفت: امروز تهران در حال تجربه مدل متفاوتی از زیست در زندگی شهری است. این شهر با معضلات و مشکلاتی روبروست که بعضا ابرچالش است و باید بتواند منابع خود را پایدار نگه دارد. از طرف دیگر فناوری‌های نوین می‌تواند فرصت‌هایی را برای حل معضلات و چالش‌ها فراهم کند.

فرجود در ادامه گفت: در طول دوره مدیریت اخیر در حوزه شهر هوشمند، پروژه‌های متعددی پیگیری شده است. تفاوت شهرها با جایگاهشان در حوزه هوشمندی مورد توجه است و این تفاوت در حکمرانی هوشمند است. شهر هوشمند را می‌توان شهری تعریف کرد که دارای حکمرانی هوشمند است و حق مردم برای شهر زیست‌پذیر و با نشاط و پایدار را فراهم می‌کند.

وی با بیان این‌که امروزه شهرها با تغییرات مداوم همراه هستند اما تغییرات و تحولات باعث شده که نیاز به فناوری و حکمرانی هوشمند بیش از پیش احساس شود، خاطرنشان کرد: قابلیت پیش‌بینی تحولات با توجه به گستردگی و سرعت بالای آنها کاهش یافته است. لذا شهرها نیازمند قابلیت جدیدی با پایه‌های هوشمندی و خلاقیت هستند. از این منظر، کشورهایی که توانسته‌اند در این حیطه گام‌هایی بردارند در مدیریت تحولات موفق‌تر عمل کرده‌اند. با شیوه‌های سنتی نمی‌توان مقابل موج‌ها واکنش نشان داد. انطباق‌پذیری در حکمرانی هوشمند برای شهرها لازم است و‌ این‌که چگونه از تحولات در بستر شهرها برای بهبود اوضاع استفاده شود. بر این اساس، حکمرانانی نیاز است که نگاه آنها تحول هوشمند در حوزه مدیریت شهری است.

به گفته مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران؛ از جمله نیازمندی‌های اساسی در حکمرانی هوشمند دسترسی به اطلاعات و داده‌هاست. در حکمرانی سنتی، اطلاعات و داده‌ها به اندازه کافی در دسترس نبود. اکنون این اطلاعات و داده‌ها وجود دارد و باید چگونگی استفاده و بهره‌مندی از آن فرا گرفته شود. مدیران شهری نیز باید به داده‌ها دسترسی داشته باشند و خوب است در این زمینه یک سند حکمرانی داده داشته باشیم.

فرجود گفت: در نظام حکمرانی هوشمند، پس از داده، باید به سمت خدمات برویم. نمونه‌های متعددی از خدمات هوشمند در تهران ارائه شده و ‌می‌شود. اگر چه مردم در شهرها همواره در پذیرش خدمات الکترونیکی جلوتر هستند و گاهی یک گام جلوتر و مطالبه‌گر بوده‌اند. بهترین خدمات در نتیجه اعلام نیاز و مطالبه شهروندان بوده است، در عین حال، وقتی سرویسی ارائه می‌شود نیاز به اعتماد و مشارکت از سمت مردم وجود دارد.

وی با بیان یک مشکل جدی در حوزه مدیریت شهری اضافه کرد: در حکمرانی شهری زبان و تعامل مشترک با حوزه‌‌ها و بخش‌های متعدد مدیریت شهری پیدا نکرده‌ایم و باید فضا برای تعامل بیشتر فراهم شود. اگر چه تلاش شده پروژه‌های تهران هوشمند با مشارکت بخش خصوصی دنبال شود.

او افزود: نکته دیگر در حکمرانی هوشمند که در چند سال آینده تهران اثرگذاری خواهد داشت این است که متولی این امر فقط شهرداری تهران نیست. همه ارکان حوزه شهری باید در مدیریت شهری و حکمرانی هوشمند به ایفای نقش بپردازند. اگر نمی‌توانیم مدیریت یکپارچه ایجاد کنیم، ایده شهر هوشمند قادر خواهد بود همه ارکان و دستگاه‌های متولی در حوزه ارائه خدمات شهری را هماهنگ کنند. در عین حال که نباید از مبنای شهر هوشمند که انسان‌ها هستند غفلت کرد. استقرار، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی مولفه‌های حکمرانی هوشمند، با مشارکت شهروندان لازم و ضروری است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در حوزه تحول دیجیتال، اگر نفوذ نوآوری در فرایندها وجود نداشته نباشد نمی‌توان انتظار تحقق شهر هوشمند را داشت، گفت: آنچه تا کنون انجام شده گام‌های اولیه برای حرکت در جهت تحقق شهر هوشمند بوده است. این راه، مسیر میان‌بر ندارد و تجربه نشان داده که مسیری مداوم و گام‌به‌گام است. نقشه راه باید به صورت جدی‌تر ادامه یابد و این می‌بایست به عنوان مطالبه‌ای از سوی همه شهروندان مدنظر قرار گیرد که حرکت به سمت تهران هوشمند مستمر باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-07-05 15:15

افزودن دیدگاه جدید