کد مطلب: 

258785

شماره شبا بانک خود را چگونه دریافت کنیم؟

شبا عنوانی اختصاری برای «شناسه حساب بانکی ایران» است به ‌این ‌ترتیب‌ که هر شماره حساب بانکی‌ای طی فرایندی ساده به شماره «شبا» تبدیل ‌خواهد شد.
شماره شبا بانک خود را چگونه دریافت کنیم؟

به گزارش سیتنا، شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار «شبا» نامیده می شود، شماره ای 24 رقمی است، که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در تمام نظام بانکی ایران مشخص می کند.

این شماره‌ 24 رقمی که بر اساس استاندارد ۱۳۶۱۶-ISO و به‌منظور تسهیل و هماهنگ‌سازی مبادلات بین‌بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور، از سوی بانک مرکزی تبیین ‌شده‌ می‌تواند از راحت‌ترین راه‌های الکترونیکی ممکن برای انواع نقل‌ و انتقالات مالی بین تمامی سامانه‌های بانکی کشور باشد.

چرا که با این شماره، به نام بانک، کد شعبه و نوع حساب دیگر نیازی نیست و شما تنها با در دست داشتن این شماره می‌توانید از هر کدام حساب‌هاتان به هر حساب دیگری به‌ راحت‌ترین شکل ممکن هر مبلغی که می‌خواهید را حواله‌ کنید.

اگرچه در محاسبه و دریافت شماره شبا از شماره‌حساب مربوط به نظام شماره‌گذاری داخلی بانک‌ها استفاده می‌شود اما در نهایت شیوه‌‌ رسیدن به این شماره‌ به‌کل از نظام شماره‌گذاری داخلی هریک از بانک‌‌ها مستقل است و مطابق با ضوابط IBAN (Internet Bank Account Number) تنظیم می‌شود که هر شماره حسابی از هر بانکی را به شکلی کاملا منحصر به‌ فرد تعریف می‌کند و به منظور یکسان‌سازی شماره حساب‌های بانکی در سطح بین‌المللی به منظور تسهیل تبادلات بین بانکی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای شبا

  1. «شبا» تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی را دارد. با داشتن «شبا» می توانید وجه را به آن منتقل کرده یا از طریق آن پول دریافت کنید، بدون اینکه نگران سایز جزئیات حساب باشید.
  2. برای حواله‌هایی که از «شبا» در آنها استفاده می شود، نیاز به دانستن، ذکر و کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگیری با کدهای مختلف و گوناگون ندارید. تمامی این داده‌ها در «شبا» وجود دارند.
  3. اگر اشتباه یا سهوی در ورود «شبا» پیش آید، سامانه‌های بانکی از اشتباه مشتری (در اعلام شبا) یا متصدی بانک (در ورود اطلاعات شبا) آگاه شده و آن را گزارش می کنند. به این معنی که اگر مشتری یا متصدی بانک یک یا چند رقم از «شبا» را به اشتباه وارد کند، سیستم با کنترل محتوای «شبا» به او اعلام می کند که اشتباهی رخ داده است و باید «شبا»ی وارد شده را مجدداً کنترل کند. این ساز و کار«شبا» امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حسابهای دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
  4. سامانه‌های حواله الکترونیکی کشور«ساتنا» و «پایا» بر اساس «شبا» فعالیت می نمایند، بنابراین دانستن «شبا»ی حساب برای انجام حواله بین بانک‌ها برای همه مشتریان بانک‌ها ضرورت دارد.

ساختار شماره شبا چگونه است؟

محاسبه و دریافت شماره شبا به این ترتیب است که در این شماره هر کاراکتر تنها می‌تواند یکی از حروف بزرگ الفبای انگلیسی یا یک رقم انگلیسی باشد.استفاده از اعداد و حروف فارسی به هیچ وجهی امکان‌پذیر نیست؛ و طول این شماره نیز به طور دقیق می‌باید معادل ۲۶ کاراکتر باشد؛ به این ترتیب که دو کاراکتر نخست یا همان دو رقم سمت چپ شماره شبا که حروف بزرگ لاتین‌اند نشانگر اختصار بین‌المللی نام هر کشور است و باقی اجزای آن را تنها اعداد تشکیل می‌دهند، که این اعداد نیز از دو بخش به این شرح تشکیل شده‌اند:

شماره شبا بانک خود را چگونه دریافت کنیم؟

دو رقم نخست، ارقام کنترلی یا چک دیجیت شناسه شبا است و از نوزده رقم باقیمانده، سه‌تای نخست آن کد ثبت‌شده هر بانک است و باقی خود شماره حساب که البته کمی اعداد برخی شماره حساب‌ها (بخصوص بانک ملی) با گذاشتن صفر است که به میزان استاندارد آن می‌رسد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (10 رای)
سیتنا 5
2021-07-04 10:45

افزودن دیدگاه جدید