کد مطلب: 

258378

چگونه از خدمات سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

با پیشرفت تکنولوژی، امروزه شکل جدیدی از ابلاغ اوراق قضایی، توسط سیستم قضایی صورت پذیرفته است که به آن، ابلاغ الکترونیکی گفته می شود. در این سیستم، اوراق قضایی به‌ مدد اینترنت و به شکل الکترونیکی از طریق سامانه به طرفین پرونده ابلاغ می گردد.
چگونه از خدمات سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

به گزارش سیتنا، ارایه خدمات الکترونیک قضایی، از طرح‌های بزرگ و مهم دستگاه قضایی است. اجرای این طرح، در راستای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه قضایی و دولت الکترونیک در کشور، به شمار می‌آید که مراجعات حضوری مردم به مراجع قضایی را کاهش می‌دهد. بدین منظور شهروندان می‌توانند با ورود به درگاه خدمات الکترونیک قضایی (عدل ایران) به آدرسwww.adliran.ir، جهت طرح دعوا بدون مراجعه به دادسراها به صورت الکترونیکی و به دو طریق زیر اقدام نمایند:

1- درگاه خدمات الکترونیکی: در این روش مراجعه کننده جهت ثبت دادخواست/شکواییه اقدام می‌نماید و پس از تکمیل اطلاعات مورد نظر کد رهگیری دریافت نموده و به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه می‌نماید و پس از احراز هویت ، ارائه مدارک و منضمات و پرداخت هزینه های مربوطه دادخواست یا شکواییه به مرجع صالح ارسال می گردد.

2- دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: در این روش مراجعه کنندگان پس از انتخاب نزدیکترین دفتر خدمات قضایی با ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز دادخواست/شکواییه خود را طرح می‌نمایند. متصدی دفتر، مدارک و اطلاعات مربوط را از شخص دریافت کرده و متن دادخواست را ثبت می‌نماید. متصدی دفتر دادخواست نهایی شده را، چاپ و به تایید شخص می‌رساند.

سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، ابلاغیه ای است که از طریق حساب کاربری فرد در سامانه ثنا و به شکل الکترونیکی به وی ابلاغ می گردد. به منظور استفاده از این خدمت ابتدا باید در سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیک) ثبت نام کرد. از امکانات این سامانه می‌توان به دریافت، مشاهده و چاپ ابلاغیه های الکترونیک قضایی، دریافت پیوست‌های ابلاغیه و چاپ گروهی و جستجوی ابلاغیه براساس شماره اشاره کرد. مسئله‌ی بسیار مهم این است که ورود ابلاغیه به حساب کاربری اشخاص در سامانه ثنا ابلاغ قانونی محسوب گردیده، حتی اگر ابلاغیه توسط کاربر باز و مشاهده نگردد.

به طور معمول، با ورود ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا به حساب کاربری اشخاص، پیامک ابلاغیه الکترونیکی نیز به شماره همراه آنها ارسال می گردد؛ اما گاهی به دلیل اشکال در سیستم قوه قضاییه یا مخابرات، ممکن است که این پیامک با تاخیر ارسال شده یا اینکه ارسال نگردد. در چنین شرایطی، معیار، تاریخ ورود ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا به حساب کاربری شخص در سامانه ثنا می باشد. به همین دلیل، توصیه می شود که با چک کردن مرتب حساب کاربری در سامانه ثنا، از بروز مشکلات مرتبط با ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا جلوگیری شود.

به منظور پیگیری هر پرونده قضایی، شماره پرونده اقامه شده و رمز  پنج رقمی آن پرونده از طریق ابلاغ الکترونیک پیامکی برای اصحاب دعوا ارسال می‌گردد؛ متقاضی به منظور اطلاع از روند دادرسی پرونده مربوطه، بایست با ورود به سامانه، پیگیر پرونده قضایی مرتبط باشد.

چگونه از خدمات سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

حال اگر رمز پنج رقمی پرونده نیز برای متقاضی پیامک نشده باشد، ایشان بایست یا به شعبه رسیدگی کننده به پرونده مراجعه و رمز مربوطه را از مدیر دفتر شعبه دریافت یا با ارسال پیامک ۰ به سامانه پیامکی ۵۰۰۰۴۹، رمز پنج رقمی پرونده خویش را دریافت تا نسبت به آگاهی از وضعیت آن مطلع گردد.

در مرحله بعد، رمز موقت که یک عدد شش رقمی می باشد، به شماره همراه شما ارسال می گردد. این رمز را در کادر مشخص شده، وارد کرده و دکمه ورود را بزنید.

این سامانه جهت دریافت، مشاهده و چاپ ابلاغیه‌های الکترونیک قضایی مانند ابلاغیه‌های وقت رسیدگی، دادنامه/قرار نهایی/تصمیم نهایی، اجرائیه، رفع نقص/تجدیدنظرخواهی/فرجام خواهی، تبادل لوایح، تعیین مهلت جهت انجام کار، دریافت پیوست های ابلاغیه و چاپ گروهی آنها، جستجوی ابلاغیه براساس شماره طراحی گردیده است.

برای ورود به این سایت، مرورگر دستگاه شما باید از مرورگرهای معرفی شده توسط قوه قضاییه باشد که پیشنهاد ما استفاده از مرورگر کروم گوگل است.

چگونه از خدمات سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

البته سامانه الکترونیک قوه قضائیه اپلیکیشنی نیز طراحی نموده و در اختیار کاربران قرار داده است تا با نصب کردن آن بر روی تلفن‌های همراه خود، امکان دسترسی به صفحه‌ی خود تسهیل گردد.

چگونه از خدمات سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2021-06-21 11:16

افزودن دیدگاه جدید