کد مطلب: 

257098

صنعت تلکام و ضرورت تغییر زنجیره ارزش از طریق تقویت زیرساخت‌ها

ارائه دهندگان سرویس های ارتباطی باید به نقش خود به عنوان پیشران های جامعه ارتباطی نگاهی جامع تر داشته باشند. آنها برای این کار نیاز به ارائه سریع تر نوآوری به بازار و نهایت استفاده از بسترها و زیرساخت ها برای تبدیل زیربنای تکنولوژیکی موجود برای ایده پردازی سریع تر جهت اجرای نوآوری‌های این حوزه دارند.
صنعت تلکام و ضرورت تغییر زنجیره ارزش از طریق تقویت زیرساخت‌ها

دکتر جمشید قضاتی، نویسنده و تحلیلگر استراتژی مدیریت فناوری اطلاعات-DBA، در یادداشت ارسالی برای سیتنا، نوشت:

مقدمه

انقلاب دیجیتال که چند دهه ای است شدیدا زندگی ما انسان ها را تحت تاثیر قرار داده مدیون جامعه علمی و صنعتی است که عامل و مبدع تمام نوع آوری های حوزه تلکام است. بیشتر از هر زمانی، این بازار پویای حوزه تلکام  است که فرصت های زیادی در پیش روی شرکت ها قرار داده است. علاوه بر آن، این فرصت ها، الگوهای تجاری جدیدتر و افزایش درجه اهمیت تجربه مشتری هستند. ارائه دهندگان سرویس های ارتباطی باید به نقش خود به عنوان پیشران های جامعه ارتباطی نگاهی جامع تر داشته باشند. آنها برای این کار نیاز به ارائه سریع تر نوآوری به بازار و نهایت استفاده از بسترها و زیر ساخت ها برای تبدیل زیربنای تکنولوژیکی موجود برای ایده پردازی سریع تر برای اجرای نوآوری های این حوزه دارند.

اینترنت اشیا (IoT)، پویایی، رسانه های اجتماعی، و شبکه های جایگزین ارتباطی و مشارکتی، تغییرات چشمگیری در مشاغل بوجود می آورد. ارائه دهندگان خدمات ارتباطی (CSP)، در صنعت تلکام، در حال حاضر تغییر استراتژیکی به سمت ارائه دهندگان خدمات واقعی فراهم می کنند تا از فرصت های ارائه شده توسط فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) نهایت استفاده را نموده و پیشرفتی فراتر از زیرساخت های ارتباطی داشته باشند. CSP باید به اهمیت کسب درآمد از داده ها پی برده و توانایی های اطلاعاتی برای مواجه با رکود محصولات و خدمات اصلی شان داشته باشند. الگوهای شغلی و زیربنایی جدید به CSP این امکان را می دهد تا با عرضه کنندگان و شرکا برای پیشبرد زنجیره ارزش و کشف بازارهای جدید و جریانات درآمد همکاری نمایند. تشکیل کنسرسیوم چند شرکت برای نفوذ بین المللی در بازارها، تکنولوژی دستگاه به دستگاه (M2M)، و خدمات بیش از برآورد (OTT) نیز به سمت زنجیره ارزش مبتنی بر همکاری  اشاره می کند. دولت ها و سیاست گذاران در سراسر جهان در حال ارتقای صنعت تلکام هستند تا شبکه های داخلی و اجتماعی را به سمت دیجیتالی کردن رهنمون  نمایند. برخی از اقدامات در این راستا شامل شبکه ملی پهن باند (NBN) در استرالیا، شبکه پهن باند محدود بهارات هند (BBNL)، و ممنوعیت هزینه های رومینگ در اروپا می‌باشد.

تحول دیجیتال برای ارائه دهندگان خدمات ارتباطی از طریق بسترسازی

TCS، برای درک تاثیر تکنولوژی های دیجیتال بر استراتژی ها، سرمایه گذاری ها و برنامه های آینده در بیش از 800 شرکت از سراسر جهان نظر سنجی انجام داده است است. برای CSP، تحول در ارائه اقتصاد دیجیتال کاربر شامل استفاده از نیروهای دیجیتالی از قبیل تحرک و محاسبه فراگیر، کلود، داده های بزرگ، هوش مصنوعی و رباتیک، و شبکه های اجتماعی می باشد تا تغییر پویایی صنعت تلکام مطرح نماید. CSP لازم است که استراتژی های خود را در الگوهای شغلی، محصولات و خدمات، بخش های مشتری، کانال ها، فرایند های  کسب و کار، و محل های کار به روز سازی نماید تا بیشتر از سرمایه گذاری های دیجیتالی خود استفاده کند. بسترسازی می تواند به ارائه دهندگان خدمات تلکام برای تغییر اساسی روش آنها برای انجام کسب و کارشان کمک نماید.

بسترسازی می تواند مزایای قابل توجهی برحسب زمان، هزینه، و بهره وری بواسطه استفاده از تکنولوژی های با اوپن سورس، کلود و ....، الگوهای توسعه سریع الانتقال، و اتوماسیون در فرایندها به همراه داشته باشد. اینها به ارائه راه حل های ناب و کارآمد، بسیار قابل پیکربندی، قابل تعامل، و آماده برای بکار گیری کمک می کند. بسترهای مختلف می تواند میزبان محصولات و خدمات درآمدزا از قبیل معاملات بانکی از طریق تلفن همراه و بسترهای ICT برای کسب و کارهای کوچک و متوسط باشد.

تبدیل به شرکت مخابراتی

ارائه دهندگان خدمات مخابراتی در سراسر جهان تمایل دارند تا کسب و کارهای ارتباط از راه دور اصلی خود را از طریق تبدیل خود به شرکت مخابراتی دیجیتال گسترش دهند. آنها به دنبال فرصت های جدید درآمدزایی در کنار صنایعی از قبیل خدمات مالی، سلامت الکترونیکی، M2M، فضای ابری، امنیت، مراکز دیجیتال و ویدئو، برنامه ها، و تبلیغات هستند. سرمایه گذاری های خوشبینانه در خدمات سنتی و حاشیه های در حال پیشرفت نیز در لیست اولویت های آنها قرار دارند.

تفاوت اساسی بین خدمات شرکت های مخابراتی سنتی و دیجیتال در پاسخ و  میزانرضایت کاربران نهفته است. در یک انتهای این گستره، CSP ها در حال ارائه راهکارهای سیستم های حمایتی کسب وکار ساده و استاندارد شده (BSS) و سیستم های پشتیبان عملیات (OSS) برای حمایت از خدمات شرکت های مخابراتی قدیمی هستند. در سوی دیگر، نیاز فزاینده ای به راهکارهای انعطاف پذیر، سازگار، و قابل توسعه برای خدمات شرکت های مخابراتی دیجیتال بدلیل تکامل ماهیت الگوهای خدماتی و اکوسیستم های سهیم وجود دارد. برای حمایت از خدمات موجود در حال پیشرفت و فعالسازی نسل آینده خدمات دیجیتال، شرکت های مخابراتی نیاز به بسترهای یکپارچه، قابل اجرا، و سازگار دارد که استانداردهای صنعتی را رعایت نمایند.

بسترسازی کسب و کار و پشتیبانی از عملیات

ضروری است که از اصول بسترسازی و زیر ساختی برای سیستم های اصلی استفاده شود که مسئول عملیات و کسب و کارهای شرکت مخابراتی هستند. عناصر زیر به CSP برای ایجاد سیستم جامع OSS و BSS کمک می نماید تا تقاضاهای بازار را فراهم سازد.

* استراتژی تحول موثر

تمرکز بر تسهیل فرآیند های کسب و کار برای اپراتورهای شرکت های مخابراتی و استفاده از روش سریع و ناب برای اجرای راهکار می باشد.

* طراحی مدولار پیشرفته

طراحی محصول اصلی باید توسعه پذیر باشد تا پشتیبانی تکنولوژی اطلاعات درستی برای نیازهای استراتژیکی شرکت های مخابراتی دیجیتال فراهم نماید.

* راه حل جامع و مورد اطمینان

الگوی مشارکت و مالکیت باید تنظیم و مدیریت پیوسته خدمات مبتنی بر SLA های نظارتی و کسب و کار ارائه دهد.

* هزینه کل کم مالکیت

رابطه خطی در هزینه راهکار مربوط به درآمدهای حاصل از الگوهای تجاری مبتنی بر هزینه های عملیاتی می باشد.

* پوشش جامع برای آمادگی فرایندهای کسب و کار 

در حالی که eTOM راهنمایی و فرایندهای سطح 3 استاندارد را ارائه می دهد،  امابه اندازه کافی دقیق نیست تا از گسترش راهکار پشتیبانی نماید. رضایت واقعی، اطمینان، هزینه، و فرایندهای عملیاتی نیاز به طراحی و جزییات تا سطح 4 و 5 دارند.

* رویکرد پیاده سازی انعطاف پذیر برای توسعه تصاعدی

الگوی استقرار چرخه حیات توسعه نرم افزار (SDLC) اصلاح شده انعطاف پذیر، توسعه تصاعدی راهکار را فراهم می سازد.

* چارچوب عملیات و پشتیبانی برای پیشرفت مستمر

راهکار (OSS) و (BSS) باید چارچوب پشتیبانی و عملیات جامع مبتنی بر ITIL (کتابخانه زیربنایی فناوری اطلاعات) با تلاش موسسه پلی تکنیک کیف (KPI) فراهم سازد که پیشرفت مستمر و نیز شفافیت و ثبات در مدیریت عملکرد و پایبندی به SLA ها همراه با قابلیت نظارت در عملیات روزمره ایجاد نماید.

بازنگری در مدیریت دستگاه برای ارائه خدمات نسل بعدی

صنعت خدمات جهانی ارتباطات شاهد رشد سریع تجهیزات ارتباطی در خانه ها و شرکت ها بوده است. در حالی که شرکت های مخابراتی به منظور مدیریت این تجهیزات جدید نیستند، روند فعلی با توجه به اکوسیستم تجهیزات نیاز به بسترهای کارآمدتر برای مدیریت خود دارند. CSPها باید فاکتورهای خاصی را در فضای سازمانی و کاربر در نظر بگیرند:

• دستگاه ها پنجره ای برای ارائه خدمات برای کاربر نهایی هستند و نیاز به مدیریت بهتری از قبل دارند.
• تشریح پیچیدگی خدمات نه تنها برای مدیریت دستگاه های نهایی بلکه برای دستگاه ها و گره ها در توپولوژی شبکه و اطمینان از یک سیستم برای مدیریت چندین دستگاه ،سامانه وفرایند لازم می باشد.

بعلاوه، عملیات شرکت مخابراتی را می توان به روش های زیر تسهیل کرد:

• یکپارچه سازی فرایندهای جداگانه

در یک شرکت مخابراتی، نظارت بر دستگاه ها در مرکز عملیات شبکه (NOC)، ارائه کیفیت متعهدانه خدمات (QoS)، و حل کردن مشکلات دستگاه یا شبکه درگیر در برخی فرایندها، انجام می شود. خودکار بودن نظارت روزمره دستگاه ها و یکپارچه سازی آنها، به شرکت کمک می کند تا از سطوح خدمات متعهدانه به مشتریان اطمینان حاصل نمایند.

• تلفیق ابزارهای متعدد

معمولا CSP ها سامانه  وتجهیزات متعددی را خریداری و نگهداری می کنند، حتی اگر آنها در ساخت آی پی شبکه های خود به طور قابل توجهی سرمایه گذاری کرده باشند. اینها را می توان با یک راهکار مستقل OEM (سازنده تجهیزات اصلی) و تکنولوژی برای کاهش هزینه و پیچیدگی عملیاتی ادغام کرد.

• بروز سازی شبکه آی پی

بروز سازی مسائل روزمره می تواندزمینه بروز خطاها و نیز پیچیدگی عملیاتی را کاهش دهد.

** استراتژی CDM متحول شده این امکان را به CSPها می دهد تا بسترهای مدیریت دستگاه ها را بعنوان کلیدی برای تفکیک خدمات، اتوماسیون فرایندهای عملیاتی، و تجربه رو به رشد مشتری دربرگیرد.

کلام آخر

CSPها با بسترهای درست، در سراسر جهان می توانند عملیات را تسهیل و متحول نمایند و خدمات مشتری را ارتقا بخشند. بسترهای یکپارچه و آماده ی مصرف، محیط قدیمی را روزآمد نموده و فرایندهای بازطراحی را برای این عملیات ساده سازی می نماید.و این جهت گیری یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

توضیح : این یادداشت اقتباسی است از مقاله Transforming the Telecom Value Chain with Platformization

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.2 (15 رای)
سیتنا 3
2021-05-11 10:55

افزودن دیدگاه جدید