کد مطلب: 

255538

برخورد قهرآمیز با رمزارزها منطقی نیست

مدیرعامل یک پلتفرم معاملات بی‌واسطه رمزارز، می‌گوید: متاسفانه آگاهی و شناخت مسئولان ما از ارزهای دیجیتال کافی نیست و عموما نیمه خالی لیوان به آنها نشان داده می‌شود. وقتی یک تکنولوژی جدید سازوکار قانونی نداشته باشد تا حد زیادی قابل‌درک است، اما برخورد قهرآمیز با آن منطقی نیست. در حال حاضر دو راه پیش روی ماست؛ راه اول اینکه هم سوی پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارزهای دیجیتال قدم برداریم و از مزایای بلاکچین مثل غیرمتمرکز و غیرقابل‌ردیابی بودن استفاده کنیم تا مشت محکمی بزنیم به افرادی که مقابل تجارت آزاد ایران را گرفته‌اند، اما راه دوم این است که دست روی دست بگذاریم و از خوراکی که دیگران برای ما آماده کرده‌اند استفاده کنیم.
برخورد قهرآمیز با رمزارزها منطقی نیست

به گزارش سیتنا، طی ماه‌های اخیر با رشد چشم‌گیر قیمت رمزارزها در بازارهای جهانی،‌ بخشی از مردم کشورمان وارد این بازار شده‌اند و نسبت به سرمایه‌گذاری در رمز ارزها اقدام کرده‌اند. در هفته‌های اخیر بعد از داغ ‌شدن بازار خریدوفروش بیت‌کوین در ایران و افزایش کلاهبرداری‌ها در این بازار، بالاخره سکوت دستگاه‌های نظارتی شکست؛ مرکز ملی فضای مجازی بر غیرقانونی بودن سایت‌های خریدوفروش بیت‌کوین تاکید کرد و بانک مرکزی هم این مبادلات را ممنوع دانست.

در ادامه‌ی این اقدامات، شرکت شاپرک هم در نامه‌ای به پرداخت یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور اعلام کرد که ضروری است نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به درگاه‌های فروش رمز ارز اقدام کنند. اما رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کرد که با نامه شاپرک به شرکت های پرداخت یار تنها بخشی از سرمایه های رمز ارزی ایرانیان از فضا و بستر امن و قانونمند بافت داخلی به بسترهایی که درآن رصد و کنترل امنیت سرمایه های مردم غیر ممکن است کوچ کرد که این اولین تبعات این تصمیم است.

برخورد دستوری با رمز ارزها نتیجه‌ای جز زیرزمینی شدن آن ندارد

عباس آشتیانی خاطر نشان کرد: مشکل و دغدغه‌­ای که در حال حاضر از سوی حاکمیت در حوزه پدیده رمز ارزها به عنوان جدیدترین نوع دارایی، مطرح است، نوع برخورد با این پدیده است و تجربه ثابت کرده کشورهایی که در مواجه با رمز ارزها رویکرد دستوری و منع داشتند بسیار بیشتر از دیگر کشورها که زیست بوم دقیق خود را در این حوزه طراحی کرده‌­اند، آسیب دیدند.

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور ادامه داد: این اکوسیستم باید بر مبنای چارچوب و الزامات تنظیم شود و نه مجوز دادن؛ زیرا اعطای مجوز در این حوزه خود به نوعی ترویج به حساب می‌­آید و ممکن است منجر به هجوم مردم به این بازار شود.

وی در عین حال تاکید می‌کند: تمام دنیا با معضل رمز ارزها مواجه شدند و در مواجه با آن اکوسیستم خود را طراحی کردند و همواره اجازه داده‌­اند در یک نقطه رمز ارزها به تراکنش­های بانکی برخورد کند تا بتوانند حداقل فعالیت مجرمانه در این بخش را رصد کنند. در نهایت برخورد دستوری با تکنولوژی بلاک چین و رمز ارزها نتیجه ای جز زیرزمینی شدن این فعالیت ها ندارد؛ زیرا این حوزه خیلی دستور پذیر نیست و تنها اتفاقی که رخ می­‌دهد مشابه اتفاقاتی است که در صنعت استخراج رمز ارزها نیز شاهد آن بودیم.

با تکنولوژی نمی‌توان جنگید؛ راهی جز هم‌سویی با آن نداریم

برخورد قهرآمیز با رمزارزها منطقی نیست

در همین حال و به منظور طرح سوال‌های مزتبط با این حوزه، خبرنگار سیتنا با «افشار جوکار» مدیرعامل پلتفرم کوین‌نیک مارکت گفت‌وگو کرده است که به شرح ذیل است:

وضعیت رمزارزها در دنیا چگونه است؟ پیرامون انواع  مختلف رمزارزها توضیح بفرمایید. دلیل اصلی عدم حضور رسمی ایران در حوزه رمز ارز تا به امروز چه بوده است؟  

با توجه به اینکه ماهیت رمزارزها غیرمتمرکز است و توسط یک نهاد مرکزی کنترل نمی‌شود، اطلاعات کامل تراکنش‌ها در دسترس همه قرار دارد و هر کسی که به شبکه متصل است (همان نود یا گره) می‌تواند این اطلاعات را مشاهده کند. همین عامل موجب می‌شود شفافیت که یکی از اصول بلاکچین است، برقرار شود. به همین دلیل برخی از دولت‌ها یا اشخاص قدرتمند، محافظه‌کارانه مقابل ارزهای دیجیتال جبهه‌گیری می‌کنند و در تلاش‌اند وجود این تکنولوژی و قدرت آن در حوزه مالی را منکر شوند. نکته‌ای که باید همیشه به یاد داشته باشیم این است که با تکنولوژی نمی‌توان جنگید و راهی جز هم‌سویی با آن نداریم. هرچه سریع‌تر با آن همراه شویم، از منافع آن بیشتر می‌توانیم استفاده کنیم. به عنوان مثال چین در حال توسعه رمزارز ملی خود به نام DCEP است، رمزارزی که در معاملات بین‌المللی استفاده خواهد شد. علاوه بر این رمزارز ملی، چین به مردم این کشور کمک خواهد کرد تا در هر نقطه‌ای از جهان پرداخت‌های خود را راحت‌تر انجام دهند. ضمنا چین با این کار به‌دنبال کاهش قدرت دلار است. جالب اینجاست خود آمریکا که صاحب یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیاست، در حوزه ارزهای دیجیتال پیشرفت زیادی کرده است. از طرفی اشخاص مهم و ثروتمندان دنیا مانند ایلان ماسک نیز از این جریان حمایت کرده‌اند. دلیل این پذیرش گسترده این است که پس از گذشت چندین سال از خلق اولین رمزارز جهان بیت‌کوین، رمزارزها ثابت کرده‌اند که قابل‌اعتمادند و برای همگان نمایان شده که پول آینده، ارزهای دیجیتال خواهد بود.

در حال حاضر دو راه پیش روی ماست: راه اول این است که هم سوی پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارزهای دیجیتال قدم برداریم و از مزایای بلاکچین مثل غیرمتمرکز و غیرقابل‌ردیابی بودن استفاده کنیم تا مشت محکمی بزنیم به افرادی که مقابل تجارت آزاد ایران را گرفته‌اند، اما راه دوم این است که دست روی دست بگذاریم و از خوراکی که دیگران برای ما آماده کرده‌اند استفاده کنیم.

طبق تحقیقاتی که انجام شده، ۵ تا ۱۰ درصد استخراج بیت‌کوین در ایران انجام می‌شود. پس در این زمنیه دانش و تجربه بومی وجود دارد. تنها چیزی که لازم است همت جمعی و یک یاعلی است تا افراد متخصص جمع شوند و ارز دیجیتال ملی خودمان را تولید کنیم. همچنین با این کار می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و دانش و تجربه‌ای که کسب کرده‌ایم، در مذاکرات بین‌المللی امتیازات بیشتری بدست بیاوریم.

متاسفانه آگاهی و شناخت مسئولان ما از ارزهای دیجیتال کافی نیست و گویا هر فرد به گفته‌های اطرافیانش توجه می‌کند. عموما نیمه خالی لیوان به آنها نشان داده می‌شود و صحبت‌هایی که از آنها می‌شنویم، به نظر می‌رسد از روی ناآگاهی ا‌ست. کشور ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه و شدید قرار دارد. آمریکا و هم‌پیمانانش جلوی کوچک‌ترین تبادلات مالی ما را گرفته‌اند. مقام معظم رهبری سال‌هاست شعارهایی را برای سال جدید انتخاب می‌کنند که بر محوریت اقتصاد و نوآوری است. ایشان همیشه دغدغه معیشت مردم را داشته‌اند. همه این موارد نشان می‌دهد باید جهادی‌وار و با کمک همدیگر وارد میدان شویم و به یکدیگر کمک کنیم تا ارزهای دیجیتال بتوانند به اقتصاد ما کمک کنند. ارزهای دیجیتال یک فرصت هستند، اگر تدبیری نیاندیشیم و به جای آن صورت مساله را پاک کنیم، مطمئنا به زودی جز حسرت و آه چیزی برای‌مان نخواهد ماند.

به‌طور کلی ارزهای دیجیتال را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول ارزهای باپشتوانه و قیمت ثابت هستند مثل تتر که پشتوانه آن دلار و قیمت آن همیشه برابر با یک دلار است. دسته دوم ارزهایی هستند که قیمت آنها نوسان دارد و متناسب با میزان عرضه و تقاضا و عوامل دیگر تغییر می‌کند، مانند بیت‌کوین، اتریوم و... .

نکته قابل‌ توجه این است که در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان، بیت‌کوین یا سایر رمزارزها را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته‌اند، اما در نهایت ارزی مانند بیت‌کوین قرار نیست همیشه یک ابزار پرداخت باشد و بیشتر به‌عنوان یک دارایی ذخیره ارزش به آن نگاه خواهد شد؛ به همین خاطر است که به بیت‌کوین طلای دیجیتال می‌گویند.

با رشد و گسترش تکنولوژی ارزهای دیجیتال، نوسانات قیمتی آنها کمتر خواهد شد. مثلا رمزارز Dentacoin که پروژه‌ای در حوزه خدمات پزشکی است، قرار است اطلاعات و سوابق پزشکی بیمار را بر بستر بلاکچین نگهداری کند و بنا نیست همیشه قیمت آن در نوسان باشد. ارزهای دیجیتال تازه اول راه هستند و فرصت رشد و توسعه زیادی دارند. ما می‌توانیم کشوری باشیم که بسیار از این رمزارزها و مشابه آنها را تولید و به دنیا عرضه کنیم. فقط همت می‌خواهد و حمایت.

در حال حاضر رمزارزها در ایران خرید و فروش می شوند، اما در همین حال بانک مرکزی و مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده‌اند که سایت‌هایی که خرید و فروش رمزارز انجام می‌دهند مورد تایید نیستند، شرکت هایی همچون شما از چه مجوزهایی برای حضور در این حوزه استفاده می کنند و مردم چگونه باید به این گونه شرکت ها اعتماد کنند؟

وقتی یک تکنولوژی جدید سازوکار قانونی نداشته باشد این موضوع تا حد زیادی قابل‌درک است، اما برخورد قهرآمیز با آن منطقی نیست. مردم آگاه هستند و همیشه در حال یادگیری. آنها ارزش رمزارزها را فهمیده‌اند و حتما خود مسئولین هم به آن پی برده‌اند، ولی شاید یکی از دلایلی که صورت مساله را پاک می‌کند، دشواری قانون‌گذاری آن است. از طرف دیگر به‌دلیل تحریم مالی علیه ایران، صرافی‌های بین‌المللی به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند و مردم نگران مسدود شدن دارایی‌شان توسط این صرافی‌ها هستند. کمااینکه در گذشته برای خیلی از ایرانی‌ها این اتفاق افتاده است. به همین دلیل با جستجو و بررسی، مردم صرافی‌های داخلی را انتخاب می‌کنند. بانک مرکزی سال‌هاست که در فکر قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال است، اما تاکنون این امر به نتیجه نرسیده است. ما جلسات زیادی را با نهادهای مختلف داشته‌ایم و حتی یک پیش‌نویس ۴۳ صفحه‌ای هم آماده شده است. منتظر فرصتی هستیم تا بتوانیم با مقامات بالاتر بانک مرکزی درباره این موضوع صحبت کنیم و با توکل به خدا قدمی کوچک برای کشورمان برداریم.

برخورد قهرآمیز با رمزارزها منطقی نیست

برخی خریداران رمزارزها از داخل ایران، به دنبال کیف پول بین المللی هستند تا بتوانند رمزارزها را به کیف پول بین المللی خود منتقل کنند، بفرمایید عموما چند نوع کیف پول بین المللی وجود دارد و از آنجا که کیف‌های پول بین المللی به دلیل تحریم، ایران را در لیست ارائه سرویس قرار نداده‌اند و کاربران از ایران باید مسیر را دور بزنند تا امکان دریافت خدمات داشته باشند، راهکار چیست؟

کیف‌پول‌های متنوعی وجود دارد، اما با توجه به اینکه این کیف‌پول‌ها دارای دو کلید عمومی و خصوصی هستند و کلید خصوصی نزد شرکت سازنده نگهداری می‌شود، همیشه این احتمال وجود دارد که متوجه ایرانی بودن کاربر شوند و دارایی او را مسدود کنند یا در بهترین حالت از او بخواهند دارایی خود را خارج کند. به همین دلیل ما با همت متخصصان ایرانی توانسته‌ایم بستری را فراهم کنیم تا کاربران ایرانی بتوانند با نگهداری رمزارزهای خود نزد صرافی ما، نگران مسدود شدن دارایی خود نباشند.

بر اساس ابلاغیه های جدید، ارائه خدمات شاپرک به درگاه‌های فروش رمزارزها قطع می‌شوند، لذا از این پس فعالیت در این زمینه و شیوه پرداخت چگونه خواهد بود؟

امیدواریم این اتفاق نیفتد. تا به حال نه نماد الکترونیک به ما داده‌اند، نه اجازه عضویت در کسب‌وکارهای اینترنتی. ولی مردم به ما اعتماد کرده‌اند و قدر این اعتماد را می‌دانیم. تلاش کرده‌ایم با این رویکرد فعالیت کنیم که مشتری ما ولی‌نعمت ماست و بهترین خدمات را ارائه دهیم. ولی اگر این اتفاق بیفتد، کار سخت‌تر و کندتر می‌شود، اما متوقف نخواهد شد. مگر اینکه کلا قصد نابودی این بازار را داشته باشند و با این کار بیش از ۵ هزار نفر را بیکار می‌کنند. درثانی یک فرصت عالی برای ورود به بازارهای جهانی را از دست خواهیم داد و حسرتش بر دل ما می‌ماند.

در نهایت پیشنهاد شما برای قانون‌مدار کردن این بازار و جلوگیری از کلاهبرداری‌های احتمالی چیست؟

بهترین راه آگاه کردن مردم است. خوشبختانه قشر زیادی از مردم ارزهای دیجیتال را می‌شناسند و با آگاهی بیشتر می‌توان جلوی سوء استفاده و کلاهبرداری را گرفت. در حال حاضر افراد سودجو از دانش کم و طمع زیاد افراد استفاده می‌کنند و با وعده‌های دروغ سرمایه مردم را به باد می‌دهند. فعالان این حوزه از ورود قانونگذار حمایت می‌کنند و با همه وجود تلاش خواهند کرد مانند یک سرباز بجنگند و به کشور خود خدمت کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.8 (5 رای)
سیتنا 1
2021-03-17 10:42

افزودن دیدگاه جدید