کد مطلب: 

2415

دکتر محسنیان راد همیشه برای مخاطبش حرف هایی شنیدنی دارد

فرزانه بنی هاشمی از دانشجویان دهه هفتاد دکتر مهدی محسنیان راد، به مناسبت در پیش بودن مراسم تجلیل از خدمت 30 ساله وی به توسعه و تعمیق دانش ارتباطات در ایران، یادداشتی به دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک ارسال کرد.

 

به گزارش سیتنا، او در این یادداشت به پاره ای از ویژگی های علمی و اخلاقی استاد اشاره کرده است که در ادامه می خوانید:

تکنیک های تحلیل محتوا و تجربه های زندگی

دانشکده علوم ارتباطات در اوایل دهه هفتاد معجون شگفت آوری بود . دکتر معتمدنژاد پدر خانواده بود و حرف اول و آخر را همیشه او می زد. پدری که تنها خصلتش گرد هم آوردن اعضای خانواده به دور هم نبود ، هر جا کسی باید پیشگام می شد و کاری را به سرانجام می رساند، همه چشم ها به او خیره می ماند . با آنکه هیچ دولتی از این دانشکده و آنچه در آن می گذشت دل خوشی نداشت ، اما هیچ دولتمردی هم نتوانست از فرود آوردن سر تعظیم در برابر همچون مردی خودداری کند .

دکتر بدیعی رییس بی چون چرای گروه بود و در حضور وی، تا سال های طولانی ،کسی شهامت کاندیدا شدن برای ریاست گروه ارتباطات در دانشگاه علامه را نداشت. هر که وارد میدان شد نیز در غیاب دکتر بدیعی بود ، آنهم وقتی که برای همیشه خداحافظی کرد.

 هادی خانیکی ، مهدی فرقانی ، هوشنگ عباس زاده  و دیگران نیز  بیشتر به سبب سابقه روزنامه نگاری ، سرجای خود بودند . ما روزنامه نگاری را در آن سالها از کسانی یاد گرفتیم که الف این حرفه را با طاق یای آن کوبیده بودند ...

دکتر محسنیان راد ، استاد مدعو دانشکده ما بود . در آغاز دهه هفتاد تحلیل محتوا می گفت و ما مجنون وار سر کلاس هایش به او چشم می دوختیم . منظم بود و دقیق . سر ساعت شروع می کرد و ما نمی فهمیدیم که کی تمام می کرد . به ما اجازه نمی داد تا بیرون کلاس همراهش باشیم . سؤوال و جواب در  پایان کلاس و راهروها ممنوع بود . او مثل تکنیک هایی که به ما  یاد می داد سخت گیر و غیرقابل انعطاف بود . به تدریج این ما بودیم که از او نظم آهنین آموختیم .  یکبار به شوخی جایی نوشتیم که شما مثل  اسکاتلندی ها ، قطره چکانی به ما وقت می دهید .  این راست نبود اما ، او  همیشه چندان پر و چنان تازه بود  که ما از آموختن سیری نداشتیم ...

دکنر محسنیان راد خصلت مهم دیگری هم داشت که کمتر می شد دید و شنید.  همیشه حرف های تازه داشت و سخنانش برنده و صریح بود . شک ندارم که هر تریبون رسمی برای سپرده شدن به وی ، اندکی تردید و دودلی به خود راه داده است. با این همه می شد امیدوار بود که او بواقع همیشه برای مخاطبش حرف هایی شنیدنی دارد.

شاید خیلی ها در وصف مقام علمی استاد گفته باشند ، در مقام شاگرد اما ،دینی به گردن دارم که فرصتی برای نه اداکردن که برای بازگفتن فراهم آمده است.

کلاس های تحلیل محتوای دکتر محستیان راد بی تردید برای من و خیلی از شاگردان یکی از درخشان ترین تجربه های درس آموزی بوده است . تکنیک های ساده تحلیل محتوا در تمام این سال ها ،زندگی حرفه ای شاگردی چون مرا دگرگون کرده ودر بسیاری از فعالیت ها،  مهارتی راهگشا بوده است . قدرت در هم آمیختن انبوهی از اطلاعات ، دسته بندی کردن آنها  به گونه ای که هیچ جزیی از آن بیرون نماند ، جست و جوی ارتباط میان مفاهیم و کشف معانی درونی آنها ،  نه تنها در حرفه که گاه در امور ساده زندگی هم مهارتی کارامد بوده است . بی گمان خیلی ها با این تجربه روبرو شده اند ، اما  کسب آن از محضر دکتر محسنیان راد بی نظیرترین تجربه ای بوده است که در زندگی آموخته ام . شاید برای دیگرانی هم چنین باشد ...

فرزانه بنی هاشمی

 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-05-10 13:30

افزودن دیدگاه جدید